Většina internetových prodejců porušuje povinnosti

14. 8. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Nekalé obchodní praktiky, špatná informovanost spotřebitele o podmínkách reklamace a nedodržování povinností při přijetí a vyřízení reklamace. To jsou hlavní nedostatky e-shopů, které zjistili inspektoři ČOI.
Foto: SXC.hu

Nákup na internetu je pro stále větší počet spotřebitelů pohodlnější, rychlejší a leckdy i levnější než klasický způsob prodeje. Proto se inspektoři ČOI zaměřili na jejich kontroly. Z výsledků kontrol v 1. pololetí 2012 vyplývá, že těch ne zcela poctivých je více. Při 567 kontrolách internetových obchodů zjistili inspektoři porušení jedné či více povinností ve 460 případech (tj. 81,1 %).

V období od 1. 1. do 30. 6. 2012 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 567 kontrol zaměřených na nabídku a prodej zboží a poskytování služeb prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, jmenovitě internetu. Kontroly České obchodní inspekce byly zaměřeny především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.

Porušení právních předpisů bylo inspektory zjištěno ve 460 případech, což představuje 81,1 % z celkového počtu 567 kontrol, které byly v období 1. pololetí roku 2012 provedeny. Vysoké procento zjištěných porušení právních předpisů není objektivním měřítkem stavu elektronického obchodování v České republice, ale výsledkem pravidelného monitoringu nabídky zboží a služeb na síti internet, který provádějí jednotlivé inspektoráty a skutečnosti, že kontroly jsou prováděny cíleně v rizikových obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy. V dané souvislosti nelze opomenout ani informace poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností formou podnětů ke kontrole a různých dotazů, které jsou v rámci dozoru nad trhem využívány.

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v 1. pololetí roku 2012 pravomocně uloženo 408 pokut v celkové hodnotě 1,3 mil. Kč. Další případy jsou dosud v šetření nebo uložené pokuty nenabyly právní moci.

Stejně jako v loňském roce bylo při provedených kontrolách nejčastěji zjištěno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Jak vyplývá z následujících údajů, většina zjištěných nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.

Kontroly

Inspektorátpočet kontrolse zjištěnímzjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha1007979,0 %
Jihočeský a Vysočina695681,2 %
Plzeňský a Karlovarský643656,3 %
Ústecký a Liberecký403382,5 %
Královéhradecký a Pardubický434297,7 %
Jihomoravský a Zlínský13410880,6 %
Moravskoslezský a Olomoucký11710690,6 %
Celkem56746081,1 %

Nejčastěji (v téměř polovině zjištění) prokázali inspektoři prodávajícím porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik, respektive klamavých obchodních praktik. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.

Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace (tj. uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou) – plná třetina zjištění.

Dalším často zjišťovaným nedostatkem při obchodování prostřednictvím internetu patřilo nedodržování povinností při přijetí a vyřízení reklamace, včetně nerespektování lhůty k jejímu vyřízení zákonem stanovené. Struktura porušení se tak v zásadě neliší od konkrétních zjištění v roce 2011.

Výsledky kontrol v první polovině roku 2012 potvrdily, že oblast internetového prodeje vyžaduje ze strany České obchodní inspekce jako orgánu dozoru trvalou pozornost. Jedná se o způsob obchodování s velkým potenciálem rozvoje, a tím i významu, ale současně také o oblast, kde chybí některým provozovatelům jakékoliv právní povědomí o jejich povinnostech a jejich zákazníci jsou velmi často poškozováni a kráceni na svých právech. Nechybí ani případy, kdy se praktikami provozovatelů e-shopů zabývají orgány činné v trestním řízení.

Štítky: 

Podobné články

Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou

5. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že kontrolované e-shopy nejčastěji neposkytly úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčely důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI za slevy udělila pokuty za 2,4 milionu korun

28. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Absence regulace výprodejních a slevových akcí umožňuje, aby v českých obchodech byly nabízeny nejrůznější akční slevy a „výhodné nákupy“ po celý rok. Proto je také tento obchodníky oblíbený marketingový trik celoročně Českou obchodní inspekcí monitorován. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů

12. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Ve třetím čtvrtletí pokračovaly kontroly České obchodní inspekce (ČOI) u prodeje zboží a služeb sjednávaných prostřednictvím internetu. V tomto období bylo zkontrolováno 250 e-shopů a 188 z nich porušilo obecně závazné právní předpisy. Čtěte více