Většina internetových prodejců porušuje povinnosti
Nákup na internetu je pro stále větší počet spotřebitelů pohodlnější, rychlejší a leckdy i levnější než klasický způsob prodeje. Proto se inspektoři ČOI zaměřili na jejich kontroly. Z výsledků kontrol v 1. pololetí 2012 vyplývá, že těch ne zcela poctivých je více. Při 567 kontrolách internetových obchodů zjistili inspektoři porušení jedné či více povinností ve 460 případech (tj. 81,1 %).
V období od 1. 1. do 30. 6. 2012 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 567 kontrol zaměřených na nabídku a prodej zboží a poskytování služeb prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, jmenovitě internetu. Kontroly České obchodní inspekce byly zaměřeny především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.
Porušení právních předpisů bylo inspektory zjištěno ve 460 případech, což představuje 81,1 % z celkového počtu 567 kontrol, které byly v období 1. pololetí roku 2012 provedeny. Vysoké procento zjištěných porušení právních předpisů není objektivním měřítkem stavu elektronického obchodování v České republice, ale výsledkem pravidelného monitoringu nabídky zboží a služeb na síti internet, který provádějí jednotlivé inspektoráty a skutečnosti, že kontroly jsou prováděny cíleně v rizikových obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy. V dané souvislosti nelze opomenout ani informace poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností formou podnětů ke kontrole a různých dotazů, které jsou v rámci dozoru nad trhem využívány.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v 1. pololetí roku 2012 pravomocně uloženo 408 pokut v celkové hodnotě 1,3 mil. Kč. Další případy jsou dosud v šetření nebo uložené pokuty nenabyly právní moci.
Stejně jako v loňském roce bylo při provedených kontrolách nejčastěji zjištěno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Jak vyplývá z následujících údajů, většina zjištěných nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.
Kontroly | ||||
Inspektorát | počet kontrol | se zjištěním | zjištění v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 100 | 79 | 79,0 % | |
Jihočeský a Vysočina | 69 | 56 | 81,2 % | |
Plzeňský a Karlovarský | 64 | 36 | 56,3 % | |
Ústecký a Liberecký | 40 | 33 | 82,5 % | |
Královéhradecký a Pardubický | 43 | 42 | 97,7 % | |
Jihomoravský a Zlínský | 134 | 108 | 80,6 % | |
Moravskoslezský a Olomoucký | 117 | 106 | 90,6 % | |
Celkem | 567 | 460 | 81,1 % |
Nejčastěji (v téměř polovině zjištění) prokázali inspektoři prodávajícím porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik, respektive klamavých obchodních praktik. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.
Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace (tj. uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou) – plná třetina zjištění.
Dalším často zjišťovaným nedostatkem při obchodování prostřednictvím internetu patřilo nedodržování povinností při přijetí a vyřízení reklamace, včetně nerespektování lhůty k jejímu vyřízení zákonem stanovené. Struktura porušení se tak v zásadě neliší od konkrétních zjištění v roce 2011.
Výsledky kontrol v první polovině roku 2012 potvrdily, že oblast internetového prodeje vyžaduje ze strany České obchodní inspekce jako orgánu dozoru trvalou pozornost. Jedná se o způsob obchodování s velkým potenciálem rozvoje, a tím i významu, ale současně také o oblast, kde chybí některým provozovatelům jakékoliv právní povědomí o jejich povinnostech a jejich zákazníci jsou velmi často poškozováni a kráceni na svých právech. Nechybí ani případy, kdy se praktikami provozovatelů e-shopů zabývají orgány činné v trestním řízení.