Novinky

Vánoční nákupy online jsou v plném proudu

Hlavní nápor v souvislosti s vánočními nákupy e-shopy zaznamenaly začátkem listopadu, kdy došlo k nárůstu objednávek o 26 %. Alespoň část dárků bude letos v internetových obchodech pořizovat téměř 96 % online dotázaných. Téměř dvě třetiny nakupujících nebudou experimentovat a využijí služeb e-shopů, se kterými mají již předchozí dobrou zkušenost.

František Doupal
Zdroj: Shoptet.cz
  • 21. 11. 2016
  • 1 min
Vánoční nákupy online jsou v plném proudu

První vlna vánočních nákupů na e-shopech většinou začíná v polovině září. Letos sice nárůst přišel o něco později, ale o to výrazněji. Začátkem října stoupl počet objednávek o 16 %. Určitou roli v tom jistě hrálo počasí, které ještě v druhé polovině září dosahovalo ke 30 °C, lidé si užívali babího léta a Vánoce se zdály být daleko. Největší nápor mohou e-shopaři očekávat 14. - 15. prosince,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

V osvědčených e-shopech, kde již někdy nakupovali, pořídí vánoční dárky 62 % dotázaných. Jako hlavní důvody respondenti uváděli především důvěryhodnost a dobrou předchozí zkušenost (34 %), výhodné věrnostní programy (21 %), znalost zboží i orientaci v obchodu (17 %). Aby se vyhnuli riziku s podvodnými obchodníky sází na jistotu 12 % zákazníků.

Internetové obchody hlavní nápor ještě čeká, většina dotázaných (82 %) bude totiž své dárky teprve pořizovat. Nejpozději dva týdny před Štědrým dnem chce mít Ježíška vyřízeného 59 % respondentů. Ostatní připouští, že budou nakupovat na poslední chvíli. „Při nákupech těsně před Vánoci si raději ověřte, že e-shop bude schopný dodat zboží včas. Tradičně platí, že byste si měli vybírat zboží, které je skladem. Rozhodující může být i výběr způsobu platby nebo dopravy,“ poradil Miroslav Uďan.

Během vánočních nákupů dochází k mírnému poklesu průměrné ceny objednávky. Letos je to zatím 1 840 Kč. Nižší cena je ale vyvážena vyšším počtem objednávek. „V průběhu roku lidé v e-shopech nakupují nárazově a snaží se objednat více věcí najednou. V předvánočním období jsou pak často i v on-line světě impulzivní a v jednom obchodě nakoupí i vícekrát,“ doplňuje Miroslav Uďan.