Vánoční nákupy online jsou v plném proudu

21. 11. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Hlavní nápor v souvislosti s vánočními nákupy e-shopy zaznamenaly začátkem listopadu, kdy došlo k nárůstu objednávek o 26 %. Alespoň část dárků bude letos v internetových obchodech pořizovat téměř 96 % online dotázaných. Téměř dvě třetiny nakupujících nebudou experimentovat a využijí služeb e-shopů, se kterými mají již předchozí dobrou zkušenost.
Foto: Freeimages.com

První vlna vánočních nákupů na e-shopech většinou začíná v polovině září. Letos sice nárůst přišel o něco později, ale o to výrazněji. Začátkem října stoupl počet objednávek o 16 %. Určitou roli v tom jistě hrálo počasí, které ještě v druhé polovině září dosahovalo ke 30 °C, lidé si užívali babího léta a Vánoce se zdály být daleko. Největší nápor mohou e-shopaři očekávat 14. - 15. prosince,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

V osvědčených e-shopech, kde již někdy nakupovali, pořídí vánoční dárky 62 % dotázaných. Jako hlavní důvody respondenti uváděli především důvěryhodnost a dobrou předchozí zkušenost (34 %), výhodné věrnostní programy (21 %), znalost zboží i orientaci v obchodu (17 %). Aby se vyhnuli riziku s podvodnými obchodníky sází na jistotu 12 % zákazníků.

Internetové obchody hlavní nápor ještě čeká, většina dotázaných (82 %) bude totiž své dárky teprve pořizovat. Nejpozději dva týdny před Štědrým dnem chce mít Ježíška vyřízeného 59 % respondentů. Ostatní připouští, že budou nakupovat na poslední chvíli. „Při nákupech těsně před Vánoci si raději ověřte, že e-shop bude schopný dodat zboží včas. Tradičně platí, že byste si měli vybírat zboží, které je skladem. Rozhodující může být i výběr způsobu platby nebo dopravy,“ poradil Miroslav Uďan.

Během vánočních nákupů dochází k mírnému poklesu průměrné ceny objednávky. Letos je to zatím 1 840 Kč. Nižší cena je ale vyvážena vyšším počtem objednávek. „V průběhu roku lidé v e-shopech nakupují nárazově a snaží se objednat více věcí najednou. V předvánočním období jsou pak často i v on-line světě impulzivní a v jednom obchodě nakoupí i vícekrát,“ doplňuje Miroslav Uďan.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více