Vánoční nákupy online jsou v plném proudu

21. 11. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Hlavní nápor v souvislosti s vánočními nákupy e-shopy zaznamenaly začátkem listopadu, kdy došlo k nárůstu objednávek o 26 %. Alespoň část dárků bude letos v internetových obchodech pořizovat téměř 96 % online dotázaných. Téměř dvě třetiny nakupujících nebudou experimentovat a využijí služeb e-shopů, se kterými mají již předchozí dobrou zkušenost.
Foto: Freeimages.com

První vlna vánočních nákupů na e-shopech většinou začíná v polovině září. Letos sice nárůst přišel o něco později, ale o to výrazněji. Začátkem října stoupl počet objednávek o 16 %. Určitou roli v tom jistě hrálo počasí, které ještě v druhé polovině září dosahovalo ke 30 °C, lidé si užívali babího léta a Vánoce se zdály být daleko. Největší nápor mohou e-shopaři očekávat 14. - 15. prosince,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

V osvědčených e-shopech, kde již někdy nakupovali, pořídí vánoční dárky 62 % dotázaných. Jako hlavní důvody respondenti uváděli především důvěryhodnost a dobrou předchozí zkušenost (34 %), výhodné věrnostní programy (21 %), znalost zboží i orientaci v obchodu (17 %). Aby se vyhnuli riziku s podvodnými obchodníky sází na jistotu 12 % zákazníků.

Internetové obchody hlavní nápor ještě čeká, většina dotázaných (82 %) bude totiž své dárky teprve pořizovat. Nejpozději dva týdny před Štědrým dnem chce mít Ježíška vyřízeného 59 % respondentů. Ostatní připouští, že budou nakupovat na poslední chvíli. „Při nákupech těsně před Vánoci si raději ověřte, že e-shop bude schopný dodat zboží včas. Tradičně platí, že byste si měli vybírat zboží, které je skladem. Rozhodující může být i výběr způsobu platby nebo dopravy,“ poradil Miroslav Uďan.

Během vánočních nákupů dochází k mírnému poklesu průměrné ceny objednávky. Letos je to zatím 1 840 Kč. Nižší cena je ale vyvážena vyšším počtem objednávek. „V průběhu roku lidé v e-shopech nakupují nárazově a snaží se objednat více věcí najednou. V předvánočním období jsou pak často i v on-line světě impulzivní a v jednom obchodě nakoupí i vícekrát,“ doplňuje Miroslav Uďan.

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více