V reklamacích mají prodejci horší znalosti než kupující

2. 6. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Evropská komise zveřejnila pravidelnou zprávu, která posuzuje trhy jednotlivých členských zemí z pohledu ochrany spotřebitele. Podle závěrů Komise se jen polovina českých spotřebitelů domnívá, že jsou dostatečně chráněni při koupi zboží a služeb.
Foto: SXC.hu

„Jen 43 procent dotázaných důvěřuje úřadům, které mají ochranu spotřebitelů na starosti. Prodejci si získali o deset procent více důvěry, ale stále to nestačí na evropský průměr“ uvedl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest. Z průzkumu vychází nejlépe spotřebitelské organizace, jimž věří 68 procent dotázaných.

Je zajímavé, že Češi oproti většině evropských obyvatel vynikají ve znalosti svých základních spotřebitelských práv. Na otázky týkající se délky záruky nebo možnosti vrátit zboží v e-shopu odpovídali nejlépe. Čeští prodejci mají horší znalosti než kupující, neboť například více než polovina z nich nevěděla, za jak dlouho mají vyřídit reklamaci. I přesto jsou ve srovnání s ostatními národy ve svých znalostech nadprůměrní.

Miloš Borovička ke vztahům prodávajících a jejich klientů dodal: „Obdobné zkušenosti získali i poradci na naší bezplatné poradenské lince. Spotřebitelé mají základní přehled o svých právech a s naší pomocí porozumí i složitějším problémům. Prodejci ale často nechtějí jejich argumentaci slyšet a trvají na svém mnohdy nesprávném výkladu zákonů.“

Podle závěrů Evropské komise nicméně dochází k pozvolnému zlepšení podmínek českých spotřebitelů oproti předchozím rokům. Na dosažení evropského průměru to ovšem stále nestačí.

Celkové hodnocení České republiky a přehled toho, jak si čeští spotřebitelé stojí v ochraně a znalosti svých práv ve srovnání se sousedními státy, je k dispozici na stránkách www.dtest.cz/srovnani-eu2012.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více