Novinky

Umění plánování

Pavel Gregor

  • 25. 1. 2010
  • 1 min

Výrobci ve snaze snížit velké ztráty z dopadu celosvětové ekonomické krize omezili kde co. Kromě šetření snad na všech místech, omezení marketingových aktivit, se hojně i propouštělo a dokonce se snížila i výroba. Tak trochu však pozapomněli na to, že tu jsou stále zákazníci, kteří o jejich zboží mají zájem a kupují ho navzdory současné ekonomické krizi.

Možná jste toto zaznamenali i vy sami. V nejsilnějším období roce – tedy před Vánoci – si zákazníci přáli konkrétní produkty některé značky, a vy jste jim je nemohli prodat a ani objednat. Nebyly totiž skladem jak u distributorů, tak ani ve skladech či na výrobních linkách výrobce. A důvod? Právě strach, že se výrobky nebudou prodávat v tak hojném míře jako v minulých obdobích a tudíž by někde zbytečně ležely. Tímto na obratu, respektive zisku tratil nejen samotný výrobce, ale vlastně celý prodejní kanál a to včetně zákazníka, kterému nezbylo buď sáhnout po jiném řešení jestli bylo po čem (a za předpokladu, že produkt nutně potřeboval), nebo nákup odložit do doby „kdy zboží opět bude“.

Snižovat náklady, respektive šetřit se musí umět – ne jen škrtat na výdajích, kde se dá. Pokud se však opíráte o průzkumy trhu, názory analytických společností je dobré brát předpovědi s určitou rezervou, protože i ty se mohou dost mýlit.