Umělá inteligence již není sci-fi. Investovat do ní plánuje přes 60 % českých firem

15. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: EY)
Každá druhá firma oslovená ve studii EY a Hospodářské komory ČR považuje za největší přínos umělé inteligence zvýšení produktivity a snížení nákladů. Do konce roku 2019 bude do nástrojů umělé inteligence investovat 76 % firem, které plánují jejich implementaci. Zaměří se hlavně na počítačové virtualizace a simulace a analýzy dat.

Každý druhý respondent si pod pojmem umělá inteligence představuje nástroje simulující lidské chování a rozhodování (48 %). Koncept využití umělé inteligence a analýzy interních a externích dat (big data) má velký potenciál při interakci s koncovými zákazníky. Techniky strojového učení mohou v datech odhalit vzory chování, jenž prodejcům umožňují lépe oslovit konkrétní skupinu zákazníků s personalizovanou nabídkou zboží a služeb.

„Firmy získávají obrovské množství dat o zákaznickém chování z různých zdrojů jako např. nákupní statistiky, průzkumy či on-line interakce. Tato data jsou často nekonzistentní a opravdu velká a pro jejich zpracování velmi efektivně pomáhá využití umělé inteligence, která je schopná pomoci s tříděním, testováním a porovnáváním těchto informací. Cílem využití umělé inteligence v komerčních procesech je pomoci s nastavením co nejefektivnější strategie pro konkrétní zákazníky,“ uvedla Lenka Vaněk, manažerka oddělení podnikového poradenství společnosti EY.

Digitální transformace v oblasti nákupu nám lépe umožní odpovědět na otázku: „Jak nakupovat chytřeji?“

„V nadcházejících letech by mělo nákupní oddělení plnit strategičtější roli a mít větší rozhodovací pravomoci, jelikož zodpovídá za velkou část výdajů společnosti. Pro dosažení tohoto úkolu je nevyhnutelné podporovat nové dovednosti, které pomohou nákupním týmům maximálně zužitkovat data v reálném čase, změnit procesní nastavení a také využít nejmodernější technologie včetně umělé inteligence. A právě osvojením a vhodným využitím umělé inteligence, blockchainu, pokročilé analytiky a cloudových či mobilních řešení může nákupní oddělení získat konkurenční výhodu,“řeklaJana Beniaková, manažerka oddělení podnikového poradenství společnosti EY.

Investice do umělé inteligence se dotýká rozličných procesů v podnikání a přínos AI lze proto spatřit v různých oblastech. Mezi útvary, které zatím nejvíce využívají umělou inteligenci, patří supply chain včetně nákupu (28 %), výzkum a vývoj (17 %), prodej (13 %) a oddělení kontroly procesů (11 %). Oblasti, které potenciál AI zatím využívají méně, jsou v českém prostředí marketing, finance i lidské zdroje.

Většina firem plánuje investovat do umělé inteligence ještě do konce roku

Více něž 60 % respondentů se chystá implementovat nástroje umělé inteligence. Většina firem, které v příštích pěti letech investici plánují, hodlá alokovat více než 10 % celkových investičních nákladů.

„I přes to, že už investice ve firmách vidíme, v průměru jsou v českém průmyslu poměrně malé a představují spíše izolované příklady inovací, než celkový a integrovaný přístup. Tyto investice, zatím až na výjimky, nezahrnují pohled na auditovatelnost a bezpečnost fungování výsledků, které AI přináší nebo přinášet bude,“ poznamenal Petr Knap, vedoucí partner EY divize consultingu v České republice.

V největší míře plánují investice ještě do konce roku 2019 (76 % firem, které hodlají AI implementovat), případně v nejbližších dvou letech. Investice chtějí zaměřit na počítačovou virtualizaci a simulaci (14 %), analýzu interních dat (13 %), plně autonomní či kolaboratorní roboty (12 %) a strojové dotazování (7 %).

Pro třetinu firem je hlavní překážkou nedostatek kvalifikovaných pracovníků

Za největší přínos umělé inteligence české firmy považují zvýšení produktivity (49 %) a také snížení nákladů (30 %). Pomocí implementace chtějí společnosti docílit i větší flexibility výroby (19 %). Jednou z největších překážek pro respondenty představuje nedostatek kvalifikovaného personálu (33 %). Pro implementaci umělé inteligence respondenti nejvíce využívají interní lidské zdroje, případně své zaměstnance rekvalifikují. „Takový postup ale nebývá příliš efektivní, související investiční náklady se nemusí vždy vyplatit třeba i jen kvůli odchodu kvalifikovaného personálu ke konkurenci. Velkou příležitostí je v tomto směru např. partnerství s akademickou sférou. Na státu je pak nastavení dostatečně motivačního prostředí nejen pro podnikatele, ale i pro univerzity a výzkumná pracoviště,“ řekla Karina Kubelková, hlavní analytička Hospodářské komory ČR.

V souvislosti s umělou inteligencí firmy v příštích pěti letech neočekávají nárůst současného počtu zaměstnanců. Plánují spíše obměnu zaměstnanců v souvislosti s vývojem kvalifikačních požadavků firmy. Zároveň společnosti nepředpokládají ve svém oboru takové změny, aby měnily svůj obchodní model, případně nutnost této změny zatím nedokáží posoudit.

Podobné články

Kamila Jeřábková (M Computers): Z cesty kolem světa do světa AI

21. 11. 2019. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Pokud se pohybujete v českém IT rybníčku, je vám jméno Kamila Jeřábková jistě povědomé. Aby ne, oboru je věrná už roky, zkušenosti sbírala u výrobce, v distribuci, vydala se na cesty a následně se vrátila k IT. Přečtěte si, co všechno Kamila zkusila a zažila, ale i to, proč se rozhodla pro M Computers a co zde má jako produktová manažerka na starost. Čtěte více

Fujitsu Forum 2019: Vstříc důvěryhodné budoucnosti

18. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fujitsu a DCD Publishing)
Na začátku listopadu proběhl v Mnichově další ročník konference Fujitsu Forum určené pro partnery a zákazníky z celého regionu. Hlavním tématem letošního ročníku byla digitální transformace a využití technologií a dat pro vytvoření reálných, užitečných a inovativních produktů a služeb uplatnitelných napříč všemi segmenty lidské činnosti. Čtěte více

Sítě řízené obchodními potřebami chtějí do dvou let nasadit 3/4 firem

13. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Společnost Cisco se zeptala více než 2 000 IT lídrů a síťových stratégů na aktuální stav jejich sítí a na to, jak plánují jejich rozvoj. Ukázalo se, že jejich cílem je mít síť schopnou reagovat na požadavky byznysu. Do dvou let by toho chtělo dosáhnout 78 % účastníků průzkumu. Čtěte více

Schneider Electric využívá při řízení datových center umělou inteligenci

4. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Schneider Electric)
Umělá inteligence vylepší novou generaci nástrojů pro řízení infrastruktury datových center (DCIM) společnosti Schneider Electric. Při údržbě bude hrát důležitou roli zejména v prevenci problémů namísto jejich složitého řešení. Nové nástroje mají být pro zákazníky uživatelsky přívětivější, umožní snadněji a rychleji zpracovávat obrovské množství dat a přinesou firmám také finanční úspory. Čtěte více