Novinky

Snadná reklamace služeb a zboží v cizině

Na dovolené v zahraničí se často stává, že spotřebitel vyřizuje reklamaci služeb nebo zboží rukama nohama, protože místní jazyk neovládá. Rychlou pomoc pro tyto situace nabízí nová mobilní aplikace sítě Evropských spotřebitelských center „ECC-Net Travel“, která uživatele informuje o jeho právech.

Pavel Gregor
Zdroj: ČOI
  • 11. 8. 2014
  • 1 min
Snadná reklamace služeb a zboží v cizině

Aplikace nazvaná „ECC-Net Travel“ je dostupná na Google Play, v App Store a Windows Phone Store. „Když si aplikaci stáhnete do chytrého mobilního zařízení, v češtině si přečtete, co můžete požadovat v konkrétních situacích, jako je např. zpoždění a zrušení letu nebo problém při ubytování, a když budete chtít vůči obchodníkovi vznést požadavek, aplikace vám nabídne její text v jazyce země EU, ve které se nacházíte,“ představil aplikaci Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které je členem uvedené sítě ESC (ECC-Net).

Dalšími oblastmi jsou nákup v obchodě, železniční, lodní a autobusová doprava, pronájem vozidla, lékařské ošetření. V sekci „Dobré vědět“ uživatelé najdou i číslo tísňového volání v EU, tedy 112, kontaktní údaje ambasády v dané zemi EU a obecnou informační službu EU Europe Direct. Jsou zde také informace poukazující na maximální ceny roamingu v rámci EU i varování před neuváženým podpisem smlouvy o timeshare či účastí v tzv. holiday klubech.

„Informace o právech v uvedených oblastech vycházejí z evropských nařízení a směrnic, nereagují tedy na případné mírné odlišnosti v jednotlivých státech. Samotný základ daný evropskými předpisy ale nabízí slušnou míru ochrany,“ upřesnil Ondřej Tichota a podotýká, že společný projekt sítě ECC-Net vedlo ESC Německo, které také nechalo aplikaci vytvořit.

Může se stát, že se člověk ve sporu s obchodníkem z jiné země EU, Norska či Islandu dostane do situace, kterou nebude možné vyřešit s pomocí aplikace, a tak je v ní uveden i kontakt na Evropské spotřebitelské centrum, které v takových případech bezplatně asistuje.