Slyšeli jste o veřejné nabídce?

18. 4. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Nový občanský zákoník zjednodušil uzavírání kupní smlouvy na internetu a zavedl možnost tzv. veřejné nabídky. Někteří prodejci se ale jednoduchosti bojí a proces uzavírání smlouvy komplikují obchodními podmínkami – složitě a zcela zbytečně.
Foto: Freeimages

Když obchodník vystaví zboží a uvede k němu cenu, předpokládá se, že jej nabízí k prodeji. „Zákazník pak může jeho nabídku jednoduše přijmout tak, že prodejci sdělí svůj souhlas,“ řekl Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodal: „Pokud vše probíhá standardně, zákazník jen odešle objednávku a v okamžiku, kdy tato dorazí k prodejci, je uzavřena kupní smlouva.“

Rychlé a jednoduché uzavírání smlouvy může být na škodu obchodníkům, kteří nemají zcela přehled o svých skladových zásobách či až po přijetí objednávky poptávají zboží u dodavatelů. „Řada e-shopů ve svých obchodních podmínkách upravuje proces vzniku kupní smlouvy různým způsobem, leckdy nešťastně,“ řekl Borovička a vysvětlil: „Často se dozvíme, že jde pouze o prezentaci výrobků a navrhovat smlouvu musí spotřebitel. Proces nákupu to jen zbytečně komplikuje a staví na hlavu.“ Spotřebitel podle takových obchodních podmínek navrhne uzavření smlouvy posláním objednávky a smlouva je uzavřena, až když obchodník objednávku potvrdí. Zákazníkovi se tak může stát, že zaplatí a zanedlouho se dozví, že vlastně žádnou smlouvu neuzavřel.

Časopis dTest se podíval do obchodních podmínek e-shopů, aby zjistil, jak řeší uzavření kupní smlouvy. Průzkum ukázal, že třetina prověřovaných internetových obchodů přejala novou úpravu. Ostatní jí lepším či horším způsobem obcházejí. „Někteří obchodníci výslovně uvádějí, že se nechtějí ustanovením o veřejné nabídce řídit. To je v pořádku, pokud by tato skutečnost byla z prezentace e-shopu zákazníkům jasně patrná. Občanský zákoník zakazuje schovávat překvapivá ustanovení do obchodních podmínek,“ doplnil Borovička. Obava prodejců, že by museli dodat zboží, které nemají na skladě, je často zbytečná, protože zákon říká, že nabídka platí do vyčerpání zásob. Pokud jsou zásoby vyčerpány, prodejce to zákazníkovi oznámí.

Štítky: 

Podobné články

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více

Blíží se konec televizního vysílání DVB-T

16. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vrchol druhé vlny digitalizace televizního vysílání se nezadržitelně blíží. Vypínání vysílačů šířících pozemní signál ve stávajícím formátu DVB-T odstartuje v Praze už 27. listopadu 2019 vypnutím vysílání České televize. Hlavní vlna vypínání vysílačů DVB-T bude probíhat od ledna do června 2020. Pro velkou část obyvatel ČR to představuje změnu a náklady spojené s technickým řešením. Čtěte více

dTest: České mobilní služby stále patří k nejdražším v EU

15. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Průzkumy spotřebitelské organizace dTest opakovaně ukazují, že tarify českých mobilních operátorů patří v evropském srovnání k nejdražším, zejména v oblasti mobilních dat. Jaké mobilní služby a ceny nabízí sousedé ze zemí Evropské unie, kteří nám mohou být v této oblasti inspirací? dTest přichystal přehledné srovnání cen mobilních tarifů. Čtěte více

dTest podává stížnost na Google kvůli porušení GDPR

29. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Na základě výzkumu publikovaného norskou organizací Forbrukerrådet se dTest rozhodl podat stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým způsobem sleduje polohu svých uživatelů. Čtěte více