Slyšeli jste o veřejné nabídce?

18. 4. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Nový občanský zákoník zjednodušil uzavírání kupní smlouvy na internetu a zavedl možnost tzv. veřejné nabídky. Někteří prodejci se ale jednoduchosti bojí a proces uzavírání smlouvy komplikují obchodními podmínkami – složitě a zcela zbytečně.
Foto: Freeimages

Když obchodník vystaví zboží a uvede k němu cenu, předpokládá se, že jej nabízí k prodeji. „Zákazník pak může jeho nabídku jednoduše přijmout tak, že prodejci sdělí svůj souhlas,“ řekl Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodal: „Pokud vše probíhá standardně, zákazník jen odešle objednávku a v okamžiku, kdy tato dorazí k prodejci, je uzavřena kupní smlouva.“

Rychlé a jednoduché uzavírání smlouvy může být na škodu obchodníkům, kteří nemají zcela přehled o svých skladových zásobách či až po přijetí objednávky poptávají zboží u dodavatelů. „Řada e-shopů ve svých obchodních podmínkách upravuje proces vzniku kupní smlouvy různým způsobem, leckdy nešťastně,“ řekl Borovička a vysvětlil: „Často se dozvíme, že jde pouze o prezentaci výrobků a navrhovat smlouvu musí spotřebitel. Proces nákupu to jen zbytečně komplikuje a staví na hlavu.“ Spotřebitel podle takových obchodních podmínek navrhne uzavření smlouvy posláním objednávky a smlouva je uzavřena, až když obchodník objednávku potvrdí. Zákazníkovi se tak může stát, že zaplatí a zanedlouho se dozví, že vlastně žádnou smlouvu neuzavřel.

Časopis dTest se podíval do obchodních podmínek e-shopů, aby zjistil, jak řeší uzavření kupní smlouvy. Průzkum ukázal, že třetina prověřovaných internetových obchodů přejala novou úpravu. Ostatní jí lepším či horším způsobem obcházejí. „Někteří obchodníci výslovně uvádějí, že se nechtějí ustanovením o veřejné nabídce řídit. To je v pořádku, pokud by tato skutečnost byla z prezentace e-shopu zákazníkům jasně patrná. Občanský zákoník zakazuje schovávat překvapivá ustanovení do obchodních podmínek,“ doplnil Borovička. Obava prodejců, že by museli dodat zboží, které nemají na skladě, je často zbytečná, protože zákon říká, že nabídka platí do vyčerpání zásob. Pokud jsou zásoby vyčerpány, prodejce to zákazníkovi oznámí.

Štítky: 

Podobné články

dTest vyzkoušel aplikace pro virtuální meetingy: Jak si vedly?

18. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Videokonference mají za sebou nevídaný boom, a i po rozvolnění preventivních opatření zůstávají oblíbeným komunikačním nástrojem. Jedenáct softwarů pro internetové videokonference podrobila praktickým zkouškám nezávislá spotřebitelská organizace dTest. Jak si vedly a jaké byly odhaleny slabiny? Čtěte více

Co přinesly dva roky s GDPR?

27. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, neboli General Data Protection Regulation (GDPR), nabylo účinnosti 25. května 2018. Kolem tohoto data se zdálo, že nastává naprostá právní revoluce a „nezůstane kámen na kameni“. Dva roky účinnosti nařízení však ukázaly klidnější vývoj, i když rozhodně nelze tvrdit, že se nedělo nic zajímavého. Čtěte více

dTest prověřil antiviry. Nakolik počítač opravdu ochrání?

6. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Spotřebitelská organizace dTest se pravidelně věnuje i zkouškám antivirů. Letos její odborníci otestovali 24 řešení pro Windows a 10 pro macOS. Zjistili přitom, že zatímco na některé bezplatné programy je spolehnutí, u jiných si zaplatíte za nespolehlivou ochranu. Čtěte více

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více