Rozdíly v kupní síle jednotlivých regionů ČR se snižují

27. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Výroční analýza společnosti GfK „Kupní síla 2018“ mapuje nerovnoměrnost úrovně výše disponibilních příjmů obyvatel jednotlivých částí republiky. Přes existující rozdíly je z porovnání zřejmé, že rozdíly mezi jednotlivými obcemi či regiony se postupně mírně snižují a že nejsou zdaleka tak vysoké, jako ve většině evropských zemí.

Nejvyšší kupní sílu na obyvatele lze v Česku dlouhodobě zaznamenat v Praze, kde v roce 2018 dosahovala 128,7 % celostátního průměru, nejnižší v Moravskoslezském kraji (89,2 %).

Průměr České republiky převyšuje především Praha a centrální Čechy, severovýchodní část Plzeňského kraje, centrální části Jihomoravského a Libereckého kraje a dále i většina metropolí ostatních regionů. Jediným z krajů, kde ani jedna obec nepřevyšuje z hlediska kupní síly celostátní průměr, je Moravskoslezský kraj. Nejnižší úroveň kupní síly mezi okresy vykazuje Bruntál.

Okresy s nejvyšší a nejnižší úrovní kupní síly v ČR
OkresKrajIndex kupní síly na obyvatele 2018 (ČR=100)
PrahaPraha128,7
Praha – západStředočeský116
Praha - východStředočeský113,9
.......................  
TepliceÚstecký85,5
DěčínÚstecký84,1
BruntálMoravskoslezský82,4

Rozdíl mezi regionem s nejvyšší a nejnižší relativní kupní silou (Praha vs. Moravskoslezský kraj) činí v České republice 39,5 %. Meziročně se tento rozdíl v kupní síle snížil o dvě procenta. Praha a okolí tak rok od roku mírně ztrácí svou dominanci ve prospěch regionů. Nejde však o nijak dramatickou změnu, protože i v Praze a středních Čechách rostla kupní síla velmi výrazně, nicméně výraznější růst kupní síly regionů, pokud se potvrdí i v dalších letech, bude pro rozvoj ekonomiky a životní úrovně Česka rozhodně dobrou zprávu.

Obce nad 2000 obyvatel s nejvyšší a nejnižší úrovní kupní síly v ČR
ObecKrajindex kupní síly na obyvatele 2018 (ČR=100)
PrahaPraha128,7
ChýněStředočeský121,6
ŠestajoviceStředočeský121,3
RudnáStředočeský119,5
RoztokyStředočeský119,1
..............  
Krásná LípaÚstecký76,7
ŠluknovÚstecký76,6
JiříkovÚstecký76,4
TrmiceÚstecký70,4
ObrniceÚstecký59,1

Mezi deseti obcemi s nejvyšší kupní silou na obyvatele je devět středočeských obcí a hlavní město Praha. Na opačném pólu mezi desítkou nejchudších obcí najdeme zejména lokality z Ústeckého a Moravskoslezského regionu.

Štítky: 

Podobné články

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více

GfK: Růst trhu technického spotřebního zboží v ČR i SR ve 3. čtvrtletí roku 2018

4. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice ve třetím čtvrtletí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst téměř o šest procent. Na Slovensku pak ve stejném období trh vykázal dokonce nárůst o jedenáct procent. Čtěte více

GfK: Globální trh technického spotřebního zboží překročil hranici jednoho bilionu eur

25. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Globální prodej technického spotřebního zboží v roce 2018 dosáhl na 1,01 bilionu eur a poprvé tak překročil hranici bilionu eur. To představuje oproti předešlému roku čtyřprocentní nárůst. Nejvíce tomu pomohly segmenty telekomunikací (+7 %), malých domácích spotřebičů (+7 %), spotřební elektroniky a fota (+6 %) a informační technologie a kancelářská technika (+1 %). Čtěte více

GfK: Globální trh se spotřební elektronikou dále roste

24. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Globální trh spotřební elektroniky zakončil rok 2018 se 6% růstem prodeje, přičemž celkové tržby činily 138 miliard eur. Ve všech regionech bylo dosaženo významného zisku. Pro rok 2019 GfK předpovídá růst ve výši zhruba čtyř procent, a to zejména díky potenciálu k v segmentu chytrých zařízení s dokonalejšími prémiovými funkcemi a integrovaným hlasovým asistentem. Čtěte více