Retailové trendy aneb kam po zkušenosti s covidem směřují kamenné obchody

14. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture, Aspen.PR)
Svět nákupů jde stále dopředu směrem k novému nákupnímu zážitku. Vstupují sem stále více technologie, které pomáhají k nákupům formami, jež dříve nebyly možné. A pandemie vývoj dramaticky urychlila. Omnichannel služby kompatibilní napříč všemi kanály zavedlo mnoho maloobchodníků a tudy jde i aktuální vývoj.

Mnoho změn ve spotřebitelském chování přetrvalo i po kovidových restrikcích. Okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb online nákupů a digitálních technologií. Překvapující bylo zejména měřítko a tempo změn, které se komprimovaly do několika týdnů, ačkoli za jiných podmínek by pravděpodobně trvaly roky. Mnoho z těchto věcí, pokud budou využity ku prospěchu v nových podmínkách, přetrvá.

Sjednocení online a offline

Online a offline prodej musí ladit přesně tak, jak si to zákazník přeje. Jednotné online/offline prostředí musí být navrženo tak, aby bylo vždy přístupné tak, jak si to zákazník přeje a aby zákaznický zážitek v něm byl vždy stejně komfortní. Velký důraz je stále kladen na fyzické nakupování, aby si člověk mohl svůj nákup osahat a vyzkoušet. Ale také třeba na možnost rychlého online objednání a nakoupení prostřednictvím smartphonu přímo z obchodu s dodáním domů.

Vize zcela integrovaného obchodu

Obchod budoucnosti kombinuje rychlost a jednoduchost digitálního nakupování s automatizovanou efektivitou moderních skladů. Kamenné obchody však mají budoucnost a zákazníci po nich stále touží, to je evidentní. Společnost Accenture vyvinula na základě nejnovějších poznatků o nákupním chování nový koncept tradičního uspořádání maloobchodu rozdělující obchod na tři části.

Ulička

Zde nakupující používají své chytré telefony k nákupu oblíbeného zboží, například potravin. Jde o produkty, o kterých zákazníci již vědí, že je chtějí a potřebují. Pomocí technologií se vyhnou časově náročnému hledání produktů v regálech a pohodlně tuto část nákupu pořídí, tak jak chtějí. Budou ji mít připravenou na pokladně nebo jim dorazí domů, pokud budou chtít.

Temný obchod

Kovidová opatření prověřila i odolnost a pružnost té méně viditelné části obchodu. A ta se bude také u většiny z nich radikálně měnit. Pozornost je třeba věnovat i vytvoření pružného a odolného dodavatelského řetězce. Po zkušenostech s pandemií je třeba znovu přehodnotit vše od základu (zdroje, výrobu i logistiku).

Temný obchod je částí obchodu, která není vidět, ale odvádí černou práci, prostor automatizované přípravy objednávek, které zařídí a zprocesují nákup i doručení domů. Toto realizační centrum využívá rozsáhlé automatizace plnění objednávek z e-shopu i ze zákaznické uličky, a to s maximální rychlostí.

Promenáda

Tato část obchodu je něco jako zábavné „hřiště“ pro nakupování. Zde zákazník může objevovat a kupovat produkty, které mu padnou do oka, jsou mu příjemné na omak či mu voní. Tento prostor pak velmi dobře funguje jako místo pro neformální setkávání zákazníka s produktem a toho musí prodejce maximálně využít.

„Člověk se nesmí při nakupování nudit. Nákup pro něj musí být co nejpříjemnější a bez zbytečného plýtvání časem. K tomu směřují všechny koncepty, které díky technologiím a přístupům k prodeji zvyšují zákaznický komfort,“ uvedl Ruslan Skopal, spolumajitel obchodů Trenýrkárna.cz a české módní značky spodního prádla Styx.

Díky kamerám a umělé inteligenci je dnes také možné na minimum eliminovat vyprodání zásob na prodejně. „Software se naučí rozeznávat každý jednotlivý produkt a hlídá jeho dostatečné zásoby v místě. Pokud zásoba některého z nabízených výrobků klesne pod stanovenou hranici, je systém automaticky schopen připravit a odeslat objednávku,“ řekl spolumajitel a šéfdesignér české módní značky Vuch Martin Kůs.

Ne všichni provozovatelé prodejen jsou však v současnosti ochotni nechat za sebe rozhodovat software. Proto může být návrh objednávky zaslán elektronicky odpovědné osobě, která o ní teprve závazně rozhodne. Do budoucna se ovšem předpokládá, že plně automatických objednávek bude přibývat.

Štítky: 

Podobné články

iSTYLE otevřel první Apple Premium Partner prodejnu na Moravě

2. 3. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: iSTYLE )
iSTYLE na Moravu přináší první prodejnu s nejvyšším možným statutem Apple Premium Partner. Nový prémiový showroom v brněnské Galerii Vaňkovka se vyznačuje nejen špičkovým designem navrženým přímo Applem, ale i nadstandardními zákaznickými službami. Čtěte více

Pět predikcí budoucnosti (malo)obchodu

22. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: HPE Aruba)
Maloobchodníci, kteří chtějí soutěžit o přízeň zákazníků, se musí přizpůsobit situaci. Obchodníci mají příležitost stát se do budoucna odolnějšími, a to prostřednictvím opatření, která podporují loajalitu zákazníků. Nad tím, co všechno by tedy měli v souvislosti se svým podnikáním do budoucna vzít v úvahu, se zamýšlí Gerri Hinkel ze společnosti Aruba. Čtěte více

iSTYLE otevřel v centru Prahy první Apple Premium Partner prodejnu

13. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: iSTYLE )
Centrum Prahy získá svou první Apple Premium Partner prodejnu, která se svými standardy přibližuje konceptu Apple Store. V obchodním centru Palladium ji 10. února otevřela společnost iSTYLE. Na zákazníky zde čeká nový koncept prodejny včetně široké nabídky zákaznických služeb. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více