Recyklační poplatek musí být součástí konečné ceny

5. 8. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Pozor, jako obchodník musíte zákazníkům vždy poskytnout informaci o konečné ceně produktu, tedy včetně všech daní a poplatku za recyklaci. Na dlouhodobou argumentaci dTestu nyní přistupují i státní orgány a porušení této povinnosti bude nadále pokutováno.
Foto: Sxc.hu

Prodávající se snaží své zákazníky nalákat na co nejnižší ceny, a proto uvádějí často cenu bez započtení recyklačního poplatku, případně ji graficky zvýrazňují. Samotnou výši poplatku v řádech desítek korun sice nezamlčují, ale zákazník e-shopu se ji dozví například po vložení výrobku do virtuálního košíku nebo ji najde uvedenou níže drobným písmem. U některých prodejců si ji dokonce musí sám připočítat. „Podle našeho právního výkladu je takový postup obchodníků v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele. Děje se tak bohužel velmi často,“ řekl vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Sdružení dTest dlouhodobě bojuje za správné uvádění informací spotřebitelům. Právníci dTestu proto v loňském roce svými podněty informovali dozorové orgány o podobných praktikách provozovatelů e-shopů. Následně informovali také Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu. „Vyčleňováním recyklačního poplatku z ceny je spotřebitel uváděn v omyl a prodávající tak zhoršuje schopnost průměrného spotřebitele učinit informované rozhodnutí. Tento náš právní názor vychází nejen z českých právních předpisů, ale také z předpisů Evropské unie,“ uvedl Lukáš Zelený.

Právníci Ministerstva životního prostředí v reakci na podnět dTestu uvedli, že prodávající je povinen informovat spotřebitele o ceně tak, aby nevzbudil zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Možnost informovat při prodeji spotřebitele o výši nákladů na zpětný odběr a recyklaci se tím nevylučuje. A doporučili důsledné uplatňování kontrolních pravomocí ze strany dozorového orgánu.

Také Česká obchodní inspekce přistoupila na uvedený právní výklad a nově začne uvádění ceny s vyčleněným recyklačním poplatkem sankcionovat. „Podle našich informací nyní Česká obchodní inspekce informuje asociace podnikatelů a umožňuje jim změnu jejich webů. Poté začne důkladně vyžadovat správný přístup,“ dodal Lukáš Zelený.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více