Prodej tabletů a chromebooků zaznamenal poprvé od začátku pandemie pokles

4. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Po pěti čtvrtletích růstu prodeje v řadě zaznamenal celosvětový prodej tabletů a chromebooků první pokles. Prodej chromebooků se podle IDC ve třetím čtvrtletí propadl o téměř 30 %, prodej tabletů byl nižší o necelých deset procent.

„Mnoho vzdělávacích, vládních i jiných institucí vloni investovalo značné prostředky, aby umožnilo vzdálené fungování svých žáků, studentů nebo zaměstnanců, a výrazně za nová zařízení utráceli také sami spotřebitelé. To se podle očekávání alespoň v krátkodobém horizontu odrazilo v jisté saturaci trhu,“ uvedl analytik Anuroopa Nataraj z IDC. „Pandemie covid-19 a s ní spojené dění výrazně zvýšilo zájem o chromebooky i o tablety, a to zejména v ekonomicky rozvinutých regionech, jakými jsou západní Evropa nebo USA. V méně rozvinutých oblastech zájem o tyto přístroje prozatím přetrvává, ale z globálního hlediska jde již jen o neznatelný příspěvek k celkovým prodejům.“

Celosvětový prodej chromebooků ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech)
VýrobceProdej 3Q21Tržní podíl (%)Prodej 3Q20Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Lenovo1,523,11,718-10
Acer1,420,81,617,1-14,6
Dell1,2181,213,4-5,7
HP Inc.1,116,93,235-66,1
Samsung0,68,90,66,20,2
Ostatní0,812,30,910,2-15,4
Celkem6,51009,2100-29,8

Růst prodeje tabletů byl v roce 2020 zapříčiněn řadou faktorů včetně jejich všestranné využitelnosti, problémů s dodávkami PC i jejich relativně nižší ceně. Navzdory poklesu spotřebitelské poptávky se předpokládá, že zájem v některých průmyslových vertikálách jako logistika, zdravotnictví nebo třeba bankovnictví bude pokračovat i po odeznění pandemie, která v řadě případů změnila zaběhlé zvyky a standardy a často výrazně urychlila digitalizaci a nástup moderních technologií.

Celosvětový tabletů chromebooků ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech)
VýrobceProdej 3Q21Tržní podíl (%)Prodej 3Q20Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple14,734,614304,6
Samsung7,517,78,418-11,1
Amazon4,711,15,411,6-13,3
Lenovo4,310,14,292,1
Huawei2,35,44,29-45,9
Ostatní8,921,110,522,4-14,8
Celkem42,310046,7100-4,9

„Ačkoli za poklesem prodeje v obou produktových kategorií stojí primárně slábnoucí poptávka, určitý vliv může mít také zhoršená dostupnost,“ uvedl Jitesh Ubrani z IDC. „To by však na druhou stranu opět mohlo otevírat dveře výrobcům osobních počítačů, kteří jsou schopni alespoň prozatím relativně pravidelně dodávat na trh např. herní počítače, které jim přeci jenom umožňují generovat o dost vyšší marže.“

Štítky: 

Podobné články

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více
Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více

Prodej nositelné elektroniky vloni mírně rostl, do budoucna se očekává růst poptávky

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s nositelnými zařízeními ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 0,9 %. Navzdory zlepšeným ekonomickým podmínkám zaznamenaly vyspělé trhy, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a Japonsko, ve na konci loňského pokles v důsledku utlumené poptávky, náročného srovnání s obchodně úspěšným rokem 2022 nebo převisu nahromaděných zásob. Čtěte více