Prodej tabletů a chromebooků zaznamenal poprvé od začátku pandemie pokles

4. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Po pěti čtvrtletích růstu prodeje v řadě zaznamenal celosvětový prodej tabletů a chromebooků první pokles. Prodej chromebooků se podle IDC ve třetím čtvrtletí propadl o téměř 30 %, prodej tabletů byl nižší o necelých deset procent.

„Mnoho vzdělávacích, vládních i jiných institucí vloni investovalo značné prostředky, aby umožnilo vzdálené fungování svých žáků, studentů nebo zaměstnanců, a výrazně za nová zařízení utráceli také sami spotřebitelé. To se podle očekávání alespoň v krátkodobém horizontu odrazilo v jisté saturaci trhu,“ uvedl analytik Anuroopa Nataraj z IDC. „Pandemie covid-19 a s ní spojené dění výrazně zvýšilo zájem o chromebooky i o tablety, a to zejména v ekonomicky rozvinutých regionech, jakými jsou západní Evropa nebo USA. V méně rozvinutých oblastech zájem o tyto přístroje prozatím přetrvává, ale z globálního hlediska jde již jen o neznatelný příspěvek k celkovým prodejům.“

Celosvětový prodej chromebooků ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech)
VýrobceProdej 3Q21Tržní podíl (%)Prodej 3Q20Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Lenovo1,523,11,718-10
Acer1,420,81,617,1-14,6
Dell1,2181,213,4-5,7
HP Inc.1,116,93,235-66,1
Samsung0,68,90,66,20,2
Ostatní0,812,30,910,2-15,4
Celkem6,51009,2100-29,8

Růst prodeje tabletů byl v roce 2020 zapříčiněn řadou faktorů včetně jejich všestranné využitelnosti, problémů s dodávkami PC i jejich relativně nižší ceně. Navzdory poklesu spotřebitelské poptávky se předpokládá, že zájem v některých průmyslových vertikálách jako logistika, zdravotnictví nebo třeba bankovnictví bude pokračovat i po odeznění pandemie, která v řadě případů změnila zaběhlé zvyky a standardy a často výrazně urychlila digitalizaci a nástup moderních technologií.

Celosvětový tabletů chromebooků ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech)
VýrobceProdej 3Q21Tržní podíl (%)Prodej 3Q20Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple14,734,614304,6
Samsung7,517,78,418-11,1
Amazon4,711,15,411,6-13,3
Lenovo4,310,14,292,1
Huawei2,35,44,29-45,9
Ostatní8,921,110,522,4-14,8
Celkem42,310046,7100-4,9

„Ačkoli za poklesem prodeje v obou produktových kategorií stojí primárně slábnoucí poptávka, určitý vliv může mít také zhoršená dostupnost,“ uvedl Jitesh Ubrani z IDC. „To by však na druhou stranu opět mohlo otevírat dveře výrobcům osobních počítačů, kteří jsou schopni alespoň prozatím relativně pravidelně dodávat na trh např. herní počítače, které jim přeci jenom umožňují generovat o dost vyšší marže.“

Štítky: 

Podobné články

Trh podnikových WLAN sítí vzrostl ve druhém čtvrtletí roku 2025 o 13,2 %

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle výsledků průzkumu společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej komponentů bezdrátových lokálních sítí (WLAN) pro podniky ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,2 % a dosáhl hodnoty 2,6 miliardy USD, čímž navázal na růstový trend trhu z předchozího kvartálu. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více