Prodej chytrých domácích zařízení vloni klesl. Letos by se však mohl vrátit k růstu

25. 4. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové dodávky smart home řešení se v roce 2022 podle IDC vůbec poprvé snížily. Prodej meziročně klesl o 2,6 % na 871,8 milionu kusů. Již letos však lze v souvislosti s oživením globální ekonomiky očekávat mírný nárůst (o 2,2 %).

Růst trhu bude podle aktuální prognózy pokračovat nejméně do roku 2027, kdy by měl prodej dosáhnout 1,23 miliard kusů.

Chytré televizory, které obecně představovaly největší kategorii smart home segmentu, zaznamenaly v roce 2022 pokles o 4,3 %. Protože byl však trh s televizory a souvisejícími produkty v roce 2021 mimořádně silný kvůli nákupům souvisejícím s COVIDem a omezenými možnostmi vycházení ven i další zábavy, je toto srovnání pro loňské výsledky v důsledku velmi obtížné a pokles je tím pádem očekávatelný.

„Chytré televizory budou i v roce 2023 pravděpodobně kvůli makroekonomickým tlakům a dlouhým cyklům obměny čelit dalšímu poklesu prodeje,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Díky nedávnému nástupu cenově orientovaných značek, jako jsou Amazon a Roku, IDC očekává další pokles průměrných prodejních cen televizorů a zároveň i zpřístupnění prémiových funkcí a vlastností do cenově dostupnějších zařízení.“

V ostatních segmentech, jako jsou bezpečnostní kamery, připojené zvonky a dveřní zámky a chytré displeje, se však letos očekává růst.

Prognóza smart home trhu v letech 2023 až 2027 (v milionech kusů)
KategorieProdej 2023Tržní podíl (%)Prodej 2027Tržní podíl (%)Tempo růstu 2023-2027
Video zábava284,431,9315,426,52,6
Domácí bezpečnost197,822,2279,723,59
Osvětlení111,712,5243,620,521,5
Chytré repro111,712,5130,9114
Termostaty25,92,931,52,65
Ostatní159,517,9230,719,49,7
Celkem890,91001 231,801008,4

„Celosvětový trh chytrých domácností si nyní prochází nestabilním obdobím,“ řekl Adam Wright z IDC. „Přetrvávající narušení dodavatelských řetězců, inflace a nejisté ekonomické podmínky po celém světě ovlivnily růst trhu v roce 2022 a očekává se, že v dohledné budoucnosti budou i nadále vyvíjet tlak na pokles trhu. Navzdory těmto omezením je však pojem chytrá domácnost v mnoha částech světa již zcela běžný a spotřebitelé se stále častěji poohlížejí po těchto zařízeních, aby zvýšili svůj životní komfort a zážitek ve svých domovech i mimo ně.“

Podobné články

AI brýle HTC VIVE Eagle

AR a VR headsety a chytré brýle se stávají mainstreamem

23. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle informací společnosti IDC celosvětové dodávky AR/VR headsetů v kombinaci s chytrými brýlemi bez displeje vzrostou v roce 2025 o 39,2 % a jejich prodej dosáhne 14,3 milionu kusů. Prodeji budou dominovat chytré brýle typu Ray-Ban od Meta, přičemž tato kategorie během tohoto roku díky novým produktům vzroste o 247,5 %. Čtěte více

Trh podnikových WLAN sítí vzrostl ve druhém čtvrtletí roku 2025 o 13,2 %

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle výsledků průzkumu společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej komponentů bezdrátových lokálních sítí (WLAN) pro podniky ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,2 % a dosáhl hodnoty 2,6 miliardy USD, čímž navázal na růstový trend trhu z předchozího kvartálu. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více