Prodej AR/VR headsetů v 1. kvartále zpomaloval. Čekalo se na novinky

15. 6. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej řešení pro rozšířenou (AR) a virtuální (VR) realitu během prvního čtvrtletí roku 2023 výrazně zpomalil. Hlavními příčinami bylo zhoršení ekonomické situace, ale i očekávání příchodu headsetů nové generace. Prodej se ve sledovaném období meziročně propadl o 54,4 %.

Z produktového hlediska prodeji dominovaly řešení specializovaná na virtuální realitu (tvořila 96,2 % veškerých dodávek).

Téměř polovinu trhu (47,8 %) ovládla firma Meta, na záda ji však dýchalo Sony s headsetem PSVR 2 (tržní podíl 35,9 %). Další příčky obsadily firmy ByteDance (Pico) s podílem 6,1 % a DPVR a HTC s podíly pod dvě procenta.

„Navzdory současnému poklesu je doba AR a VR technologiím nakloněná, protože na trh vstupují noví hráči a další významní aktéři a novinky se očekávají v nejbližších týdnech a měsících,“ uvedl manažer výzkumu v IDC Jitesh Ubrani. „Poté, co se společnost Sony znovu stala hlavním konkurentem společnosti Meta, se všechny oči upírají na společnost Apple. Značná instalovaná základna stávajících produktů a služeb společnosti Apple jistě pomůže odlišit její náhlavní soupravu od ostatních dodavatelů AR/VR, i když zisk podílu společnosti Apple bude v nejbližší době omezený vzhledem zaměření na k profesionály a vysoké ceně.“

Navzdory přílivu nových hráčů je AR a VR trh stále v kritické fázi svého vývoje. „Je úžasné sledovat nové funkce a vlastnosti, které se objevují na náhlavních soupravách pro AR/VR, a přestože mohou zpočátku oslovit jen vybrané publikum, budou se vyvíjet a nakonec získají u uživatelů na významu,“ uvedl Ramon T. Llamas, ředitel výzkumu mobilních zařízení a AR/VR ve společnosti IDC. „Funkce jako sledování očí a senzory okolního prostředí, a potenciál zážitků a softwaru s umělou inteligencí - které jsou dnes v plenkách - se nakonec stanou všudypřítomnějšími a podnítí nové případy použití. I vedle náhlavních souprav, které přijdou na trh brzy, např. začátkem roku 2025, budou ty současné vypadat zastarale.“

Ačkoli VR headsety (tedy takové, které zakrývají zrak uživatele) trhu v současnosti dominují, náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu (s průhlednými nebo poloprůhlednými displeji) zaznamenaly v 1. čtvrtletí 2023 solidní růst, a to o 12,6 % oproti předchozímu roku. Trh táhly zjednodušené náhlavní soupravy od společností jako Nreal (nyní Xreal), které fungují jako externí displeje pro připojená zařízení. Pokročilejší náhlavní soupravy schopné současně určovat polohu, mapovat okolí a manipulovat s 3D objekty mezitím v průběhu čtvrtletí utrpěly, a to především kvůli problémům společnosti Microsoft.

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více

Prodej nositelné elektroniky vloni mírně rostl, do budoucna se očekává růst poptávky

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s nositelnými zařízeními ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 0,9 %. Navzdory zlepšeným ekonomickým podmínkám zaznamenaly vyspělé trhy, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a Japonsko, ve na konci loňského pokles v důsledku utlumené poptávky, náročného srovnání s obchodně úspěšným rokem 2022 nebo převisu nahromaděných zásob. Čtěte více