Prodej AR/VR headsetů v 1. kvartále zpomaloval. Čekalo se na novinky

15. 6. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej řešení pro rozšířenou (AR) a virtuální (VR) realitu během prvního čtvrtletí roku 2023 výrazně zpomalil. Hlavními příčinami bylo zhoršení ekonomické situace, ale i očekávání příchodu headsetů nové generace. Prodej se ve sledovaném období meziročně propadl o 54,4 %.

Z produktového hlediska prodeji dominovaly řešení specializovaná na virtuální realitu (tvořila 96,2 % veškerých dodávek).

Téměř polovinu trhu (47,8 %) ovládla firma Meta, na záda ji však dýchalo Sony s headsetem PSVR 2 (tržní podíl 35,9 %). Další příčky obsadily firmy ByteDance (Pico) s podílem 6,1 % a DPVR a HTC s podíly pod dvě procenta.

„Navzdory současnému poklesu je doba AR a VR technologiím nakloněná, protože na trh vstupují noví hráči a další významní aktéři a novinky se očekávají v nejbližších týdnech a měsících,“ uvedl manažer výzkumu v IDC Jitesh Ubrani. „Poté, co se společnost Sony znovu stala hlavním konkurentem společnosti Meta, se všechny oči upírají na společnost Apple. Značná instalovaná základna stávajících produktů a služeb společnosti Apple jistě pomůže odlišit její náhlavní soupravu od ostatních dodavatelů AR/VR, i když zisk podílu společnosti Apple bude v nejbližší době omezený vzhledem zaměření na k profesionály a vysoké ceně.“

Navzdory přílivu nových hráčů je AR a VR trh stále v kritické fázi svého vývoje. „Je úžasné sledovat nové funkce a vlastnosti, které se objevují na náhlavních soupravách pro AR/VR, a přestože mohou zpočátku oslovit jen vybrané publikum, budou se vyvíjet a nakonec získají u uživatelů na významu,“ uvedl Ramon T. Llamas, ředitel výzkumu mobilních zařízení a AR/VR ve společnosti IDC. „Funkce jako sledování očí a senzory okolního prostředí, a potenciál zážitků a softwaru s umělou inteligencí - které jsou dnes v plenkách - se nakonec stanou všudypřítomnějšími a podnítí nové případy použití. I vedle náhlavních souprav, které přijdou na trh brzy, např. začátkem roku 2025, budou ty současné vypadat zastarale.“

Ačkoli VR headsety (tedy takové, které zakrývají zrak uživatele) trhu v současnosti dominují, náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu (s průhlednými nebo poloprůhlednými displeji) zaznamenaly v 1. čtvrtletí 2023 solidní růst, a to o 12,6 % oproti předchozímu roku. Trh táhly zjednodušené náhlavní soupravy od společností jako Nreal (nyní Xreal), které fungují jako externí displeje pro připojená zařízení. Pokročilejší náhlavní soupravy schopné současně určovat polohu, mapovat okolí a manipulovat s 3D objekty mezitím v průběhu čtvrtletí utrpěly, a to především kvůli problémům společnosti Microsoft.

Podobné články

Celosvětové výdaje na IT porostou v roce 2024 o 7,5 %

23. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Nejnovější prognóza společnosti Gartner očekává, že celosvětové výdaje na IT letos dosáhnou celkové výše 5,26 bilionu dolarů, což představuje nárůst o 7,5 % oproti roku 2023. Jde o pokles oproti předpovědi z předchozího čtvrtletí, která předpokládala 8% nárůst, ale o zvýšení oproti původní prognóze ve výši 5,06 bilionu dolarů. Čtěte více

Prodej PC ve druhém čtvrtletí vzrostl o tři procenta

19. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s tradičními osobními počítači zaznamenal po osmi po sobě jdoucích čtvrtletích poklesu druhé čtvrtletí růstu. Podle společnosti IDC dodávky ve druhém čtvrtletí roku 2024 dosáhly 64,9 milionu kusů, což představuje meziroční růst o tři procenta. Zatímco celkový trh těžil z příznivého srovnání s rokem 2023, slabé výsledky v Číně trh nadále brzdily. Bez zahrnutí Číny by vzrostly celosvětové dodávky meziročně o více než pět procent. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více

Prodeje AR/VR headsetů porostou díky smíšené a rozšířené realitě

2. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Prodej náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu podle IDC v prvním čtvrtletí roku 2024 meziročně klesl o 67,4 %. Pokles se podle agentury očekával a je připisován přechodem trhu do nových segmentů, jako jsou právě smíšená realita (MR) a rozšířená realita (ER). Navzdory poklesu prodeje vzrostla průměrná prodejní cena (ASP) headsetů na více než 1 000 USD. Čtěte více