Pět tipů pro obchodníky: Jak úspěšně posilovat vztahy i prodeje

17. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Posílit vztahy se zákazníky se snaží i prozíraví obchodníci, a to i za pomocí moderních technologií. Za poslední rok se událo mnoho změn, spolu se kterými se také zvýšily nároky na spolupráci obchodních týmů, komunikaci se zákazníky či na využívání digitálních nástrojů. Jak se vypořádat s novými výzvami?

1. Snažte se pochopit zákazníka

Pandemie koronaviru zasáhla nejen řadu zákazníků a jejich podnikání, ale rovnou převrátila naruby celá průmyslová odvětví. Řada obchodníků tak má zcela oprávněné obavy ze změn chování a priorit, a tedy i z nutnosti vyhledávat nové příležitosti. „Kvalitní CRM nástroj pomůže s vytvořením profilu ideálního zákazníka. Obchodníci by se měli intenzivně věnovat zkoumání potřeb těchto zákazníků a sledování trendů v jejich oboru. Jejich hlavním cílem je nyní pochopit, jakým problémům zákazníci čelí a jaké řešení by jim mělo pomoci,” uvedl Tomáš Řehoř, manažer vývoje Pipedrive.

2. Mějte dostatečný výběr leadů

Čím větší výběr, tím větší šance na úspěch. Leadů, tedy potenciálních zájemců o produkt, nemá obchodník nikdy dost. Časem může získat pocit, že stejné leady oslovuje i konkurence, například ty získané ze sociálních sítí. Ty je pak o to složitější kontaktovat, nebo dokonce přesvědčit. Existuje však řada dalších cest, jak oslovit nové potenciální zákazníky. „Obchodníci si potřebují vytvořit perfektní strategii k tomu, aby vybočili z řady a měli šanci vůbec někoho oslovit. K tomu potřebují efektivní CRM s integrovaným nástrojem pro generování leadů. Ten jim poskytne okamžitý přístup k milionům leadů, automaticky vybraným přesně podle jeho potřeb,” dodal Tomáš Řehoř.

3. Zkraťte čas námluv

Získat si zákazníka, přesvědčit ho o hodnotě nabízeného produktu a jeho byznysových přínosech, bývá pro obchodníka vždy náročným úkolem. O to větší strach může mít z toho, že se celý proces prodlouží nad únosnou mez. Naštěstí pro obchodníky se podle dat Pipedrive průměrná doba potřebná pro úspěšný prodej spíše zkracuje a úspěšnost obchodníků se takřka vrátila k předkrizovým hodnotám. Nejjednodušším způsobem, jak tuto dobu zkrátit, je využívání CRM nástroje, který dokáže automaticky klasifikovat leady, a obchodník tak může oslovovat ty s největší pravděpodobností na úspěch.

4. Buďte transparentní a nebojte se otázek na tělo

Zvídavé otázky zákazníků mohou vést a často i vedou k odhalení slabých stránek produktu. Každý obchodník se přirozeně snaží prodat svůj produkt co nejvíce lidem, pokud však některé slabiny zatají či produkt nevyhovuje potřebám zákazníka, je to cesta do pekel. Nedostatek transparentnosti není dlouhodobě udržitelný a ztracenou důvěru lze jen těžko obnovit. Vše špatné se navíc rychle vrací v podobě recenzí, které mohou v době sociálních sítí vidět miliony lidí po celém světě. Úspěšné vztahy stojí na otevřenosti a upřímnosti, moudří obchodníci proto jednají s klienty narovinu a budují dlouhodobá partnerství – i za cenu nižšího počtu prodejů.

5. Kašlete na nesplnitelné nároky

Obchodníci by si měli dát pozor na nesplnitelné cíle. Zkratka FOMQ znamená Fear Of Missing Quotas čili volně přeloženo strach z nenaplnění kvót. Ty typicky nastavují manažeři na základě obchodních cílů společnosti, často však bez opory v realitě. Obchodníci se tak soustředí pouze na co nejvyšší množství prodejů, přičemž přestávají zvládat vše ostatní. A na samém konci ani nedosáhnou výsledků, které byly stanoveny. „Staré dobré přísloví říká: Jak sníst slona? Jeden kousek po druhém. Obchodníci se mohou snadno dostat do stavu, kdy budou stanovené cíle nedosažitelné. Místo motivace pak přijde efekt přesně opačný – začnou se utápět ve strachu, že nálož práce nemohou nikdy zvládnout. Jediným řešením je tak sledovat jen drobné cíle, tedy postupovat od zákazníka k zákazníkovi. Jediným způsobem, jak FOMQ porazit, je proto pečlivé plánování a dodržování nastaveného procesu. I s tím dokáže kvalitní CRM nástroj pomoci,” uzavřel Tomáš Řehoř.

Štítky: 

Podobné články

S Čechy spolupracoval na vývoji Skypu a Teams, nyní míří Predrag Jovanovic do pražského týmu Pipedrive

6. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Estonský scaleup Pipedrive, který vyvinul CRM platformu pro marketingové a obchodní specialisty malých a středních firem, má nového vedoucího vývoje – rozvoj hlavní části produktu, tedy CRM platformy samotné, bude řídit Predrag Jovanovic, který působil v Outreach či v Microsoftu, kde spolupracoval mimo jiné i s českými vývojáři. Čtěte více

Pipedrive má novou šéfku pro informační technologie

8. 8. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Společnost Pipedrive, která stojí za CRM platformou pro marketingové a obchodní specialisty malých a středních firem, má novou ředitelku pro informační technologie. Na pozici CIO nastoupila Andrea C. Johnson, která má rozsáhlé zkušenosti s vedením podnikové IT strategie a provozu. Jejím hlavním úkolem je podpora digitální transformace a řízení globální strategii pro růst celé firmy. Čtěte více

Jak utužit vztahy a komunikaci se zákazníky aneb byznys není jen o prodeji

20. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Utužování vztahů, zlepšování komunikace a zjednodušení interakce se zákazníkem je mezi obchodníky stále žhavé téma. Na co si dát při budování a posilování vztahů pozor a jak využít CRM platformu naplno? Čtěte více

Automatizace, integrace a digitalizace. Jaké trendy obchodníky a vývojáře čekají v tomto roce?

14. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Automatizace, integrace nebo kompletní digitalizace firem – to jsou trendy, které budou v centru pozornosti obchodníků a vývojářů v roce 2022. Vedle toho se ke slovu hlásí i důraz na lidský aspekt. Velkou výzvu bude představovat také zákaznická podpora společně s týmovou komunikací a spoluprací. Čtěte více