Obliba netradičních telefonů roste
Trh s chytrými telefony v České republice doznává změn – zatímco ještě před třemi lety se o většinu zákazníků dělila jen úzká skupina tradičních výrobců, nově mezi Čechy roste zájem o telefony méně tradičních značek vyráběných v Číně.
Asijští výrobci, kteří zásobují domácí trh chytrými telefony, patří u zákazníků dlouhodobě mezi nejvyhledávanější. Podle údajů společnosti Expert Elektro dominuje na špici v prodejích chytrých telefonů i v letošním roce korejský Samsung. „V roce 2012 se na našich celkových prodejích chytrých telefonů jen tento korejský výrobce podílel z více než poloviny. Letos sledujeme, jak se spotřebitelská poptávka rozšiřuje i směrem k dalším asijským konkurentům jako je například Huawei nebo Acer. Na domácí trh vstupuje i celá řada dosud neuvedených značek, které se rovněž začínají čím dál více prosazovat na úkor tradičních výrobců,“ řekl Robin Weintritt, ředitel prodeje Expert Elektro.
| Podíly vybraných značek na prodejích chytrých telefonů | |||
| Výrobce | 2012 | 2013 | 2014 |
| Vybraní tradiční výrobci (Samsung, Sony, Nokia) | 93 % | 42 % | 38 % |
| Vybraní netradiční výrobci (GoClever, MyPhone, Huawei, Prestigio, iGET, Acer, Alcatel) | 7 % | 58 % | 62 % |
Do popředí zájmu kupujících se vedle chytrých telefonů z Asie dostávají i nováčci z řad evropských nebo dokonce lokálních značek. Zatímco v roce 2012 byl zájem o telefony netradičních výrobců výrazně nízký, v letošním roce se podílely na prodejích společnosti Expert Elektro více než šedesáti procenty. Pro většinu značek pak platí, že z důvodu vysoce konkurenčního prostředí každoročně přicházejí s novými, často významně inovovanými produkty. „Tento trend se netýká jen tradičních značek, ale i méně známí výrobci se co do technického vybavení i designu snaží vyrovnat konkurenci. Vedle toho ale kladou důraz i na cenovou dostupnost,“ vysvětlil Robin Weintritt.
| Podíly cenových kategorií na prodejích chytrých telefonů v kusech | |||
| Cena | 2012 | 2013 | 2014 |
| 0 až 5 000 Kč | 80 % | 85 % | 85% |
| 5 000 až 10 000 Kč | 15 % | 9 % | 12 % |
| 10 000 až 15 000 Kč | 1 % | 2 % | 0 % |
| 15 000 a výše | 3 % | 4 % | 3 % |
Nejčastěji si lidé pořizují chytré telefony do hodnoty 5 000 Kč. Zájem o tuto cenovou kategorii dokonce oproti roku 2012 mírně stoupl na 85% podíl. „Chytré telefony v cenovém rozmezí deset až patnáct tisíc korun jsou pak nejméně vyhledávané. U prémiových modelů v ceně nad patnáct tisíc korun pak z hlediska prodejů sledujeme menší ale zároveň dlouhodobě stabilní zájem,“ doplnil Robin Weintritt, podle kterého jsou podobné trendy patrné i u další žádané elektroniky jako jsou tablety nebo notebooky. Poptávka po chytrých zařízeních stoupá každoročně zejména v období vánoční nákupní sezóny. Podle zkušeností Expert Elektro nebude letošek výjimkou, a zájem po elektronice poroste až dvouciferným tempem.