Obliba netradičních telefonů roste

1. 12. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Expert Elektro)
Trh s chytrými telefony v České republice doznává změn – zatímco ještě před třemi lety se o většinu zákazníků dělila jen úzká skupina tradičních výrobců, nově mezi Čechy roste zájem o telefony méně tradičních značek vyráběných v Číně.

Asijští výrobci, kteří zásobují domácí trh chytrými telefony, patří u zákazníků dlouhodobě mezi nejvyhledávanější. Podle údajů společnosti Expert Elektro dominuje na špici v prodejích chytrých telefonů i v letošním roce korejský Samsung. „V roce 2012 se na našich celkových prodejích chytrých telefonů jen tento korejský výrobce podílel z více než poloviny. Letos sledujeme, jak se spotřebitelská poptávka rozšiřuje i směrem k dalším asijským konkurentům jako je například Huawei nebo Acer. Na domácí trh vstupuje i celá řada dosud neuvedených značek, které se rovněž začínají čím dál více prosazovat na úkor tradičních výrobců,“ řekl Robin Weintritt, ředitel prodeje Expert Elektro.

Podíly vybraných značek na prodejích chytrých telefonů
Výrobce201220132014
Vybraní tradiční výrobci (Samsung, Sony, Nokia)93 %42 %38 %
Vybraní netradiční výrobci (GoClever, MyPhone, Huawei, Prestigio, iGET, Acer, Alcatel)7 %58 %62 %

Do popředí zájmu kupujících se vedle chytrých telefonů z Asie dostávají i nováčci z řad evropských nebo dokonce lokálních značek. Zatímco v roce 2012 byl zájem o telefony netradičních výrobců výrazně nízký, v letošním roce se podílely na prodejích společnosti Expert Elektro více než šedesáti procenty. Pro většinu značek pak platí, že z důvodu vysoce konkurenčního prostředí každoročně přicházejí s novými, často významně inovovanými produkty. „Tento trend se netýká jen tradičních značek, ale i méně známí výrobci se co do technického vybavení i designu snaží vyrovnat konkurenci. Vedle toho ale kladou důraz i na cenovou dostupnost,“ vysvětlil Robin Weintritt.

Podíly cenových kategorií na prodejích chytrých telefonů v kusech
Cena201220132014
0 až 5 000 Kč80 %85 %85%
5 000 až 10 000 Kč15 %9 %12 %
10 000 až 15 000 Kč1 %2 %0 %
15 000 a výše3 %4 %3 %

Nejčastěji si lidé pořizují chytré telefony do hodnoty 5 000 Kč. Zájem o tuto cenovou kategorii dokonce oproti roku 2012 mírně stoupl na 85% podíl. „Chytré telefony v cenovém rozmezí deset až patnáct tisíc korun jsou pak nejméně vyhledávané. U prémiových modelů v ceně nad patnáct tisíc korun pak z hlediska prodejů sledujeme menší ale zároveň dlouhodobě stabilní zájem,“ doplnil Robin Weintritt, podle kterého jsou podobné trendy patrné i u další žádané elektroniky jako jsou tablety nebo notebooky. Poptávka po chytrých zařízeních stoupá každoročně zejména v období vánoční nákupní sezóny. Podle zkušeností Expert Elektro nebude letošek výjimkou, a zájem po elektronice poroste až dvouciferným tempem.

Podobné články

IDC snížilo prognózu prodeje chytrých telefonů pro letošní rok

12. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Analytická agentura IDC snížila kvůli vysoké nejistotě na trzích, volatilitě celních tarifů a dalším makroekonomickým problémům včetně vysoké inflace a nezaměstnanosti v některých regionech odhad počtu prodaných chytrých mobilních telefonů. Zatímco ještě v únoru agentura očekávala meziroční růst trhu o 2,3 %, nyní své odhady snížila na 0,6 %. Čtěte více

Evropský trh s chytrými telefony klesl v 1. čtvrtletí 2025 o dvě procenta

2. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějšího výzkumu společnosti Canalys dodávky chytrých telefonů v Evropě v 1. čtvrtletí 2025 klesly o dvě procenta na 32,4 milionu kusů. Celkový pokles byl způsoben zejména nízkou poptávkou po cenově dostupných zařízeních, protože dodávky high-endových přístrojů naopak dosahovaly rekordních čísel. Čtěte více

Celosvětový trh s chytrými telefony v 1. čtvrtletí 2025 vzrostl o 1,5 %

24. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej chytrých telefonů v prvním čtvrtletí roku 2025 meziročně o 1,5 % na 304,9 milionu kusů. Trh s chytrými telefony si vedl v souladu s prognózami IDC, současná obchodní válka mezi USA a Čínou a volatilita cel však způsobuje obavy ohledně dalšího vývoje. Čtěte více
Zleva Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová

Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová (Samsung): Je důležité nezaspat dobu

13. 3. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing a Samsung)
Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová patří do marketingového a PR týmu společnosti Samsung. Z rozhovoru se například dozvíte, jak všestranná je integrace AI v podání Samsungu, jaké jsou nejnovější funkce v jejich produktech a také se seznámíte s trendy v přijetí AI mezi zákazníky v Česku a na Slovensku. Čtěte více