Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste

10. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
Tržby internetových a zásilkových obchodů rostou od roku 2000 a neovlivnila je ani hospodářská krize. Tempo růstu internetového prodeje dle Českého statistického úřadu v posledních letech navíc zrychluje.

V roce 2018 mělo v České republice 81 % domácností přístup k internetu, což je o 14 procentních bodů více než v roce 2013. Především s rozšířením chytrých telefonů se stalo internetové připojení v mobilní síti jednou ze základních služeb mobilních operátorů. To se projevilo také ve větší oblíbenosti nákupů prostřednictvím internetu.

„Internetovým prodejcům rostou počty zákazníků a s tím také tržby. V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 miliard korun, což představovalo 7,8 % celkových maloobchodních tržeb,“ řekla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. Byl to téměř dvojnásobný podíl než v roce 2013, kdy se šetření o využití internetu v maloobchodě provádělo naposledy. 

Největší objem tržeb za zboží prodané prostřednictvím internetu byl v roce 2018 za počítače a telefony, následovaný elektrospotřebiči a elektronikou. Jejich podíl na tržbách však ve srovnání s rokem 2013 nebyl tak výrazný. „Zatímco v roce 2013 představovaly počítače a elektronika dohromady takřka 60 %, v roce 2018 tvořily pouze 40 % celkových tržeb uskutečněných prodejem přes internet. Třetí místo připadá na kosmetiku, která tvořila přes 10 % tržeb z internetu,“ upozornila Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.

V maloobchodě prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby podnikalo v roce 2017

na 3,9 tisíce aktivních podniků a pracovalo v nich přes 13,5 tisíce osob. Proti roku 2013 se počet aktivních podnikatelských subjektů v tomto odvětví zvýšil o téměř tisíc a počet zaměstnaných osob se zdvojnásobil. Téměř 38 % podniků využívalo k obchodování více forem prodeje svého zboží. Nejčastěji se jednalo o kombinaci kamenné prodejny a prodeje přes internet. „Nejmenší zastoupení podniků prodávajících přes internet je v oblasti prodeje potravinářského zboží, ale právě v tomto sortimentu došlo v posledních letech k výraznému růstu podílu tržeb z internetového prodeje,“ řekl Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Další podrobnosti přináší ČSÚ v analýze Využití internetového prodeje v maloobchodě.

Štítky: 

Podobné články

Během pandemie byla uzavřena pětina výdejních míst

21. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Pandemie koronaviru na dlouhé měsíce utlumila společenský i ekonomický život po celé zemi a výrazně zasáhla také kamenné prodejny, které zároveň slouží jako výdejní místa pro logistické firmy. Pětina z nich měla úplně zavřeno. I přesto provozovatelé vidí situaci poměrně optimisticky a další propady tržeb v souvislosti s možnou druhou vlnou neočekávají. Čtěte více

Češi nakoupí online v průměru až 36× krát ročně

18. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Obliba nákupů na internetu v Česku rok od roku roste, pořád ale nedosahuje průměrných evropských čísel. Míra spokojenosti zákazníků je však vysoká a vysoké jsou i nároky na přepravce. Češi si rádi nechají poradit na sociálních sítích, od rodiny anebo přátel, nejskeptičtější naopak bývají vůči doporučením od youtuberů. Čtěte více
Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko

Online platby se mohou od roku 2021 změnit

7. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Ve většině evropských zemí vstoupí 31. prosince 2020 v platnost nařízení, podle kterého mohou banky v některých případech provádět při placení na internetu kontrolní kroky navíc. Jde o nařízení známé jako silné ověření zákazníka neboli SCA (Strong Customer Authentication), které vytvořil Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) k ochraně e-shopů a jejich zákazníků před podvody. Čtěte více

Customer experience je stěžejní už i pro B2B

7. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Liferay)
Zákazníci uvyklí na svět online nakupování vědí, jak vypadá příjemný nákup spotřebního zboží a stále více jich očekává stejný servis i v B2B. Vnímání zákaznické zkušenosti (customer experience – CX) se v segmentu B2B v poslední době zásadně posunulo díky očekáváním z B2C nákupů. Čtěte více