Nejčastější otázky spotřebitelů

18. 3. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Prodáváte-li zboží či služby a nejste-li si jisti svými právy a povinnostmi, potom si přečtěte odpovědi na patero častých spotřebitelských otázek, který sestavil časopis dTest.
Foto: SXC.hu

Vztahy mezi spotřebitelem a prodávajícím či poskytovatelem služeb upravuje zejména občanský zákoník. Neznalost práv může při řešení spotřebitelských problémů opravdu přijít draho. Znáte odpovědi na následující otázky?

1. Je nutné mít pro uplatnění reklamace fakturu či účtenku?

Nikoli. Při uplatňování reklamace stačí prokázat, že věc byla zakoupena. To lze doložit třeba výpisem z bankovního účtu, záručním listem, staršími reklamačními protokoly, originálním obalem, specifičností zboží (pokud jej nikdo jiný neprodává), v krajním případě i svědeckou výpovědí.

2. Reklamace zboží není možná, protože bylo v době nákupu ve slevě

Toto tvrzení je neoprávněné. I zlevněné zboží lze reklamovat po dobu 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí.

3. Pokud bylo zboží koupeno na IČ, má kupující stejná práva jako spotřebitel?

Pokud je ve smlouvě uvedeno identifikační číslo, potom druhá strana do tohoto vztahu vstupuje jako podnikatel, tedy právně. Z toho plynou určité rozdíly. Například pro uplatnění reklamace je lhůta pouze 30 dnů.

4. Od každé smlouvy lze odstoupit. Je tomu tak?

Odstoupit od smlouvy je možné pouze v případech, kdy to umožňuje zákon nebo se na tom nakupující dohodne s prodávajícím. Odstoupit od kupní smlouvy lze například, pokud jako prodejce třikrát uznáte reklamaci ohledně stejné závady zboží. Nebo pokud není možné věc opravit či vyměnit. Odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů je možné také v případě nákupu přes internet či po telefonu, tj. u smluv uzavíraných formou komunikace na dálku (s určitými výjimkami, například pokud je zboží upraveno na přání zákazníka).

5. Od smlouvy nelze odstoupit do 14 dnů, pokud bylo zboží vyzvednuto osobně. Je to pravda?

Není. Pokud smlouva byla uzavřena přes internet, na právu na odstoupení nic nemění způsob převzetí zboží.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více