Na PC kontrolujeme bankovní účty a na tabletech rodinu

7. 5. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Google)
Většina českých uživatelů internetu se k síti připojuje prostřednictvím PC nebo notebooku, avšak sílí vliv smartphonů. Podobná je situace i na sousedním Slovensku. Vyplývá to z průzkumu společnosti IIBR, který vznikl ve spolupráci s Googlem.

Češi se na internet nejvíce připojují z domova (98 %), ale i v práci nebo při sledování televize a na dovolené. Až 36 % českých uživatelů internetu přiznalo, že jsou online čtyřiadvacet hodin denně.

V Česku se lidé připojují na internet poměrně často, až 70 % české internetové populace je online minimálně jednou týdně. Výzkum potvrdil, že aktivitou číslo jedna je hledání informací. Na počítačích pak nejvíce kontrolujeme bankovní účty, na mobilech si píšeme s rodinou a přáteli a na tabletech čteme online magazíny. Polovina respondentů uvedla, že mobilní telefon pro ně hraje důležitou roli v souvislosti s mapovými službami. Nezanedbatelnou roli v životech uživatelů hrají také tablety. Díky tomuto zařízení se k internetu podle výzkumu připojuje 28 % českých uživatelů, podobně je tomu také na Slovensku, v Polsku k těmto účelům využívá tablet jeden ze čtyř respondentů.

Kromě surfování z domova se k internetu připojujeme také z práce. Vedle toho 33 % respondentů uvedlo, že na internetu jsou i ve chvíli, kdy sledují televizi.

S internetem startujeme nový den

Polovina pravidelných českých i slovenských uživatelů internetu prozradila, že svůj den startují připojením se k síti. Je to jedna z činností, kterou vykonávají v dopoledních hodinách, během ranních rutinních příprav před odchodem z domu nebo na cestě do zaměstnání a do školy. Pro muže na Slovensku je to v 31 % vůbec první věc, kterou udělají ihned po probuzení. V dalších případech se obvykle uživatelé připojují ve chvíli, kdy dorazí do práce nebo do školy.

Kdy nebo kde se připojujeme k internetu

Muži potřebují informace, ženy dávají přednost komunikaci

Muži používají mobilní internet častěji než ženy. Markantní rozdíl je vidět zejména při využívaní internetu venku na ulici, kde se připojuje 11 % českých žen a dvakrát tolik mužů. Na dovolené je podle výzkumu online jedna čtvrtina žen a téměř 40 % mužů. Hlavní rozdíly mezi muži a ženami jsou nejpatrnější v tom, k čemu internet nakonec využívají. Výzkum jednoznačně dokládá, že muži se zaměřují na informace - nejvíce vyhledávají na mapách, čtou online zprávy a magazíny a stahují aplikace. Ženy naopak dávají přednost komunikaci, což znamená, že častěji holdují různým sociálním platformám a specializovaným webům, psaní s nejbližšími a sdílení obrázků.

Sociální vazby jsou pro uživatele internetu velmi důležité

Bez ohledu na věk a pohlaví jsou Češi na sociálních sítích poměrně aktivní. Konkrétně je řeč zhruba o dvou třetinách pravidelných českých uživatelů internetu. Z toho většina z nich využívá Facebook. Druhou nejnavštěvovanější sociální platformou je Google+, přičemž téměř všichni využívají sociální sítě pro komunikaci se svými přáteli a čtyři pětiny s ostatními dokonce sdílí obrázky. Méně než polovina respondentů otevřeně přiznává, že se veřejně zdráhá sdílet informace o svém soukromém životě. Nejaktivnějšími návštěvníky a uživateli sociálních platforem jsou v České republice lidé ve věku 25 - 34 let.

Mobil jako pomocník do nepohody

Mobilní telefon se postupně stává praktickým pomocníkem v každodenních situacích. Až 79 % pravidelných českých uživatelů internetu považuje u mobilních telefonů za nejdůležitější funkci právě možnost komunikace. Hned na druhém místě označili respondenti možnost přístupu k informacím v mimořádných situacích. Podle jejich reakcí dokáže dnes mobil nahradit další zařízení, jakými jsou například hodiny, budík, fotoaparát nebo kamera. Stále větší pozornosti se těší i zábava na internetu a v neposlední řadě hrají důležitou roli také mapové služby.

Plánování výletu s nadhledem

Internet často používáme pro plánování cest. Více než polovina Čechů překvapivě uvedla, že si dovolenou plánuje sama online. I proto Mapy Google používá 73 % online uživatelů, nejčastěji na hledání trasy. Oproti ostatním zemím nejvíce hledáme informace o zahraničních destinacích. Do popředí zájmu se dostávají také překladače do cizích jazyků. Překladač Google je tak stejně důležitý jako Mapy. Na Slovensku je internet rovněž široce využíván k účelům souvisejícím s cestováním. Zde dokonce starší respondenti využívají těchto nástrojů ve stejné míře jako jejich mladší protějšky, mezi nejoblíbenější nástroje na Slovensku patří Mapy Google a Překladač Google.

Mezi nejoblíbenější mobilní aplikace v Čechách patří ty herní

Bez aplikací ztrácí mobil svůj význam

Polovina českých respondentů považuje aplikace za důležitý prvek v mobilu. Mezi nejoblíbenější aplikace patří hry, polovina respondentů pak dává přednost aplikacím souvisejícím se sociálními sítěmi nebo komunikací a jen o něco málo z nich stahuje aplikace související s předpovědí počasí, dopravou nebo cestováním. Na Slovensku se největší oblibě těší aplikace, které podporují komunikaci na sociálních platformách.

Štítky: 

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více

Prodej nositelné elektroniky vloni mírně rostl, do budoucna se očekává růst poptávky

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s nositelnými zařízeními ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 0,9 %. Navzdory zlepšeným ekonomickým podmínkám zaznamenaly vyspělé trhy, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a Japonsko, ve na konci loňského pokles v důsledku utlumené poptávky, náročného srovnání s obchodně úspěšným rokem 2022 nebo převisu nahromaděných zásob. Čtěte více