Na PC kontrolujeme bankovní účty a na tabletech rodinu

7. 5. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Google)
Většina českých uživatelů internetu se k síti připojuje prostřednictvím PC nebo notebooku, avšak sílí vliv smartphonů. Podobná je situace i na sousedním Slovensku. Vyplývá to z průzkumu společnosti IIBR, který vznikl ve spolupráci s Googlem.

Češi se na internet nejvíce připojují z domova (98 %), ale i v práci nebo při sledování televize a na dovolené. Až 36 % českých uživatelů internetu přiznalo, že jsou online čtyřiadvacet hodin denně.

V Česku se lidé připojují na internet poměrně často, až 70 % české internetové populace je online minimálně jednou týdně. Výzkum potvrdil, že aktivitou číslo jedna je hledání informací. Na počítačích pak nejvíce kontrolujeme bankovní účty, na mobilech si píšeme s rodinou a přáteli a na tabletech čteme online magazíny. Polovina respondentů uvedla, že mobilní telefon pro ně hraje důležitou roli v souvislosti s mapovými službami. Nezanedbatelnou roli v životech uživatelů hrají také tablety. Díky tomuto zařízení se k internetu podle výzkumu připojuje 28 % českých uživatelů, podobně je tomu také na Slovensku, v Polsku k těmto účelům využívá tablet jeden ze čtyř respondentů.

Kromě surfování z domova se k internetu připojujeme také z práce. Vedle toho 33 % respondentů uvedlo, že na internetu jsou i ve chvíli, kdy sledují televizi.

S internetem startujeme nový den

Polovina pravidelných českých i slovenských uživatelů internetu prozradila, že svůj den startují připojením se k síti. Je to jedna z činností, kterou vykonávají v dopoledních hodinách, během ranních rutinních příprav před odchodem z domu nebo na cestě do zaměstnání a do školy. Pro muže na Slovensku je to v 31 % vůbec první věc, kterou udělají ihned po probuzení. V dalších případech se obvykle uživatelé připojují ve chvíli, kdy dorazí do práce nebo do školy.

Kdy nebo kde se připojujeme k internetu

Muži potřebují informace, ženy dávají přednost komunikaci

Muži používají mobilní internet častěji než ženy. Markantní rozdíl je vidět zejména při využívaní internetu venku na ulici, kde se připojuje 11 % českých žen a dvakrát tolik mužů. Na dovolené je podle výzkumu online jedna čtvrtina žen a téměř 40 % mužů. Hlavní rozdíly mezi muži a ženami jsou nejpatrnější v tom, k čemu internet nakonec využívají. Výzkum jednoznačně dokládá, že muži se zaměřují na informace - nejvíce vyhledávají na mapách, čtou online zprávy a magazíny a stahují aplikace. Ženy naopak dávají přednost komunikaci, což znamená, že častěji holdují různým sociálním platformám a specializovaným webům, psaní s nejbližšími a sdílení obrázků.

Sociální vazby jsou pro uživatele internetu velmi důležité

Bez ohledu na věk a pohlaví jsou Češi na sociálních sítích poměrně aktivní. Konkrétně je řeč zhruba o dvou třetinách pravidelných českých uživatelů internetu. Z toho většina z nich využívá Facebook. Druhou nejnavštěvovanější sociální platformou je Google+, přičemž téměř všichni využívají sociální sítě pro komunikaci se svými přáteli a čtyři pětiny s ostatními dokonce sdílí obrázky. Méně než polovina respondentů otevřeně přiznává, že se veřejně zdráhá sdílet informace o svém soukromém životě. Nejaktivnějšími návštěvníky a uživateli sociálních platforem jsou v České republice lidé ve věku 25 - 34 let.

Mobil jako pomocník do nepohody

Mobilní telefon se postupně stává praktickým pomocníkem v každodenních situacích. Až 79 % pravidelných českých uživatelů internetu považuje u mobilních telefonů za nejdůležitější funkci právě možnost komunikace. Hned na druhém místě označili respondenti možnost přístupu k informacím v mimořádných situacích. Podle jejich reakcí dokáže dnes mobil nahradit další zařízení, jakými jsou například hodiny, budík, fotoaparát nebo kamera. Stále větší pozornosti se těší i zábava na internetu a v neposlední řadě hrají důležitou roli také mapové služby.

Plánování výletu s nadhledem

Internet často používáme pro plánování cest. Více než polovina Čechů překvapivě uvedla, že si dovolenou plánuje sama online. I proto Mapy Google používá 73 % online uživatelů, nejčastěji na hledání trasy. Oproti ostatním zemím nejvíce hledáme informace o zahraničních destinacích. Do popředí zájmu se dostávají také překladače do cizích jazyků. Překladač Google je tak stejně důležitý jako Mapy. Na Slovensku je internet rovněž široce využíván k účelům souvisejícím s cestováním. Zde dokonce starší respondenti využívají těchto nástrojů ve stejné míře jako jejich mladší protějšky, mezi nejoblíbenější nástroje na Slovensku patří Mapy Google a Překladač Google.

Mezi nejoblíbenější mobilní aplikace v Čechách patří ty herní

Bez aplikací ztrácí mobil svůj význam

Polovina českých respondentů považuje aplikace za důležitý prvek v mobilu. Mezi nejoblíbenější aplikace patří hry, polovina respondentů pak dává přednost aplikacím souvisejícím se sociálními sítěmi nebo komunikací a jen o něco málo z nich stahuje aplikace související s předpovědí počasí, dopravou nebo cestováním. Na Slovensku se největší oblibě těší aplikace, které podporují komunikaci na sociálních platformách.

Štítky: 

Podobné články

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na ICT produkty a služby letos podle Gartneru meziročně vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů. Mezi hlavní hybatele vývoje aktuálně podle studie patří umělá inteligence a omezování výdajů kvůli nejisté ekonomické situaci. Čtěte více

Celosvětový prodej PC ve druhém kvartálu vzrostl o 4,4 %

14. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální prodej osobních počítačů podle společnosti Gartner ve druhém čtvrtletí roku 2025 vzrostl o 4,4 % na 63 milionů kusů. Růst prodeje podpořila zvýšená tvorba skladových zásob v USA kvůli nejistotě ohledně cel, dále pak i upgrady počítačů na nová zařízení s Windows 11, prodej notebooků s podporou AI i poptávka ve vzdělávacím sektoru. Čtěte více