Máte e-shop? Začněte se připravovat Vánoce..

1. 9. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Přestože největší nápor na internetové obchody přijde až za několik týdnů, většinou na přelomu listopadu a prosince, je dobré se na něj včas a kvalitně připravit.
Foto: Pixabay.com

Od konce léta zbývá ještě poměrně dost času, než se vánoční šílenství rozjede naplno. Je to ale vhodný okamžik na to zasednout a zhodnotit údaje ze stejného období v předchozích letech. „Díky analýze loňských či předloňských Vánoc získá majitel e-shopu velmi cenné údaje, na nichž může stavět plán na letošní rok. Nejde přitom jen o informace týkající se samotného objemu prodeje zboží, analýza poslouží například také k objevení slabých míst, na kterých je potřeba zapracovat,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Dobré načasování je základ

Kdy spustíte vánoční kampaň, jak dlouho bude trvat, kdy musíte objednat zboží a obalové materiály, jak rychle budete schopni vyexpedovat objednávky a jak rychle je dostanete k zákazníkovi? To je jen několik zásadních otázek, na které si před začátkem vánočního šílenství musíte odpovědět. „Mějte na paměti, že nic není dobré odkládat na poslední chvíli, a v předvánočním čase to platí dvojnásob. Jednejte proto včas, ať máte rezervu na řešení případných problémů. Zároveň je nutné také přichystat se na to, že nápor zákazníků nekončí Štědrým dnem. Druhá velká vlna přijde velmi záhy po Vánocích a během prvních týdnů nového roku – tehdy začnou zákazníci řešit výměnu či vrácení zboží nebo případné reklamace,“ doplnil Uďan.

Investice do kampaně se vyplatí

Nevsázejte pouze na sílu vyhledávačů a dejte o sobě potenciálním zákazníkům vědět. I při plánování nové vánoční kampaně uplatníte informace z předchozích let, pomoci mohou také údaje z Google Analytics. Snáze si stanovíte cílové skupiny, způsob komunikace a také produkty, které budou hlavním „tahákem“. Najděte si čas a kampaň průběžně vyhodnocujte, výsledky se vám budou zajisté hodit i v následujícím roc

Nepodceňte správnou logistiku

Aby vánoční dárky stihly dorazit pod stromeček a ne až na Nový rok, je potřeba zajistit jejich včasné doručení, proto není dobré sázet na služby jen jedné dopravní společnosti. Nakombinujte způsoby dopravy tak, aby si zákazník mohl nechat zboží dovézt až do práce či domů, ale aby si mohl objednávku vyzvednout i osobně, a to buď v kamenné prodejně či ve výdejním místě. To je ale až poslední kostička do skládanky – ještě předtím totiž musíte mít co doručovat. „Pokud z předchozích zkušeností víte, že se nápor na e-shop v předvánočním čase zvýší natolik, že nestihnete všechny objednávky vyřídit včas, nebojte se najmout na náročné období pomocnou sílu, která bude balíčky chystat a expedovat. A klidně popřemýšlejte také o posílení zákaznického servisu, před Vánoci totiž rapidně vzrůstá i počet dotazů ohledně jednotlivých produktů,“ uzavřel Uďan.

Výhodné nabídky pro nové i stálé zákazníky

Vánoční čas je vhodným obdobím, kdy projevit stálým zákazníkům svůj dík. E-shop může svým nejvěrnějším nabídnout dopravu zdarma, delší lhůtu na vrácení zboží či speciální slevy před Štědrým dnem. Nové zákazníky lze též potěšit bezplatnou dopravou, ale také například poukázkou na první nákup.

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více