Lidé důvěřují e-shopům, podvodné online obchody však nezmizely

18. 8. 2015. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Shoptet)
Nákupy v e-shopech mnoha lidem šetří čas a často i peníze. Spolu s masovým rozšířením využívání služeb online obchodů klesla i ostražitost nakupujících. Lidé čím dál tím více využívají k placení své debetní karty, aniž by například ověřili zabezpečení. Nezkoumají, zda je e-shop důvěryhodný, a ani, jestli vůbec reálně existuje. Podvodné e-shopy ale nevymizely, stále existují, i když je jich málo, řádově jde o 0,5 %.
Zdroj: Morguefile.com

Obava z podvodu při nákupu v online obchodu je prakticky nulová. Lidé například častěji využívají možnost platby online nebo bankovním převodem, k čemuž je jednak vede důvěra v e-shopy a také skutečnost, že oproti dobírce nejsou s těmito způsoby spojené žádné další náklady. Podvodné internetové obchody ale nezmizely. „Je jich zhruba asi 0,5 %. Přestože se jde o tak malé číslo, je třeba si před prvním nákupem v novém e-shopu jisté věci ověřit. Je zde několik aspektů, na které by si měli lidé dát pozor,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Kontakt na provozovatele e-shopu je jedním z poznávacích znamení. Pokud není nikde uvedena adresa včetně IČ, jméno provozovatele, telefon ani e-mail, ale pouze kontaktní formulář, pak není něco v pořádku. Také cena produktů, která je výrazně nižší (až o desítky procent) než u konkurenčních e-shopů, je varovným signálem. Společným znakem podvodných internetových obchodů je platba předem. Také nabídka takovýchto e-shopů je velmi limitovaná a často i chaoticky poskládaná. Při orientaci také pomáhá i označení, jako například „ověřeno zákazníky“, které uděluje Heureka nebo recenze ostatních nakupujících.

On-line nakupování má své nesporné výhody. Šetří čas, peníze a je možné si ihned zjistit a porovnat parametry vybraného zboží. Není třeba se obávat nadále tento druh nákupů využívat. Na podvodníky můžeme narazit stejně tak i v off-line světě,“ komentoval Miroslav Uďan a dodal: „Jistá obezřetnost mezi lidmi především starších generací stále přetrvává. Nejen oni dávají při volbě e-shopu na doporučení svých známých. Důvěryhodnost je pro internetový obchod základním předpokladem úspěchu.“ 

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více