Komunikace na bázi IP ušetří 43 % nákladů oproti PBX

1. 4. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Siemens)
Siemens Enterprise Communications zveřejnila výsledky studie o stavu firemních komunikací, z níž vyplývá, že komunikační infrastruktury čistě na bázi IP přinášejí ve srovnání s tradičními systémy pobočkových ústředen (PBX) úsporu ve výši 43 procent.

Studie zároveň zjistila, že zvyšující se mobilita zaměstnanců tlačí stále více firem k zavádění cloudových technologií, zatímco problémy spojené se zaškolováním a nedostatkem kvalifikovaného personálu často brzdí přechod firem ke sjednocené komunikaci.

Studie zkoumala stav firemní komunikace v celosvětovém měřítku, včetně vlivů cloudových technologií a mobility zaměstnanců na komunikační infrastruktury, stejně jako úspory docílené zavedením systémů na bázi IP oproti tradičním pobočkovým ústřednám.

„Výsledky studie se shodují s tím, co slýcháme od našich zákazníků, totiž že sjednocená komunikace na bázi IP nejen zvyšuje produktivitu zaměstnanců, ale šetří i peníze,“ řekl Chris Hummel, prezident regionu Severní Amerika a marketingový ředitel Siemens Enterprise Communications. „Systémy firemní komunikace přecházejí od pobočkových ústředen k IP a od lokálních instalací ke cloudu. Siemens Enterprise Communications nabízí flexibilní, otevřená řešení firemní komunikace přizpůsobená potřebám našich zákazníků. Snažíme se jim usnadnit přechod k novým technologiím, snižovat spletitost IT systémů, a podporovat mobilitu jejich zaměstnanců.“

Jedním z klíčových závěrů studie je vyčíslení roční úspory celkových nákladů na vlastnictví komunikačních systémů čistě na bázi IP, kde mohou firmy oproti tradičním PBX infrastrukturám ušetřit až 43 procent. Využití smíšených IP/PBX prostředí v přechodové fázi pak pomáhá snižovat rizika a chránit stávající investice. Souběžný provoz IP a PBX systémů je nejrozšířenější praxí, kterou uvedlo 91 procent dotázaných. 

Zaměstnanci se stávají stále mobilnějšími: většina firem má již pouze 20 procent koncových bodů komunikačního systému vyhrazených pro pevné telefony v centrále společnosti. Největší počet přípojek je podle závěrů studie vyhrazen telefonním linkám na pobočkách (39 procent) a mobilním telefonům (33 procent). Každý třetí operátor firemních kontaktních center navíc v současné době pracuje z domova.

Tato decentralizace, umožněná technologickým pokrokem v oblasti firemních komunikací, vede firmy k zavádění cloudových systémů. Zatímco pouhých 16 procent ze sledovaných firem již cloudové služby využívá, 45 procent respondentů uvedlo, že mají zavádění cloudu v plánu na letošní rok. V poměru téměř tři ku jedné pak respondenti upřednostňovali privátní cloudy před veřejnými. Plánovaný přesun do cloudu se podle studie nejčastěji týká aplikací pro spolupráci přes web, sjednocenou komunikaci a videokonference. „Máme tu několik set lidí, kteří pracují z domova,“ uvedl v jednom z výzkumných rozhovorů technický konzultant velké přepravní firmy.
 
Nejméně 90 procent dotázaných zařadilo sjednocenou komunikaci, webovou spolupráci a videokonference na bázi IP mezi technologie uvažované pro letošní rok, a více než polovina respondentů již tyto technologie používá.

Ačkoliv sjednocená komunikace představuje prioritu pro většinu firem, nedostatek kvalifikovaného IT personálu často znesnadňuje kýžený přechod. Podle účastníků výzkumu IT personál nezřídka postrádá znalosti a dovednosti potřebné k zavádění nových technologií, zejména v případě cloudových systémů. Více než polovina dotázaných dnes vnímá IT jako příliš komplikovanou oblast, což může v kombinaci s omezenou kvalifikací (IT personálu) a vysokou fluktuací znesnadnit zavádění cloudových služeb a sjednocené komunikace. 

„Naším největším problémem je zaškolování nových zaměstnanců na našem systému,“ uvedl při jednom z pohovorů zaměstnanec komunikačního oddělení z velké maloobchodní společnosti. „Je to nákladné, máme zde vysokou fluktuaci.“

Při hodnocení připravenosti svých zaměstnanců na přechod ke sjednocené komunikaci, od naprosté nepřipravenosti po naprostou připravenost, označili respondenti jako tři nejproblematičtější oblasti privátní cloudové komunikace, veřejné cloudové komunikace, a privátní videokonference v sítích WAN.

Doporučení studie:

• Zaveďte firemní komunikaci na bázi IP. Zvolte nativní softwarovou architekturu na bázi SIP a platformu umožňující centrální nasazení a správu aplikací pro konference, spolupráci a messaging prostřednictvím hlasu, videa, textu a sociálních médií. Takovýto přístup nabízí jednotnou uživatelskou zkušenost, snižuje složitost systému i náklady na pořízení a provoz oproti poslepovaným řešením či nastavováním existujících infrastruktur.

• Zavedením cloudových služeb snížíte složitost systému i potíže s nedostatkem kvalifikovaného personálu. Cloudová řešení se osvědčují jako prostředek rychlého     a flexibilního přístupu k novým technologiím a možnostem, s nižší zátěží na IT infrastrukturu, řízení i investiční výdaje. Ačkoliv v současné době stále ještě převládají lokálně  instalovaná komunikační řešení, předpokládá se růst podílu tzv. hybridních systémů, ve kterých budou nové cloudové technologie doplňovat stávající komunikační infrastrukturu.

• Zřízením  systému centrální IP telefonie snížíte náklady na provoz smíšené PBX /IP infrastruktury. Ačkoliv  kombinace starých a nových technologií může mít význam v přechodové fázi coby ochrana stávajících investic či při integraci různých struktur, lokální správa takovýchto systémů zbytečně zatěžuje IT personál a zvyšuje složitost celého systému.

• Zavedením managed services  služeb zmírníte problémy s nedostatkem kvalifikovaného personálu. Managed služby a cloudové služby s transakčním účtováním (pay-as-you-go) představují způsob, jak se vypořádat s neustále se měnícími a zvyšujícími nároky na personální a kvalifikační předpoklady ICT oddělení ve vaší firmě. Pro řadu zákazníků je outsourcing správy a/nebo hosting firemního komunikačního systému cestou, jak ušetřit provozní náklady, snížit nároky na IT personál a školení zaměstnanců, a věnovat více času a zdrojů primárnímu předmětu jejich podnikání.

• Vybírejte mobilní řešení s ohledem na jejich flexibilitu a funkcionalitu. Virtualizovaná a decentralizovaná firma se stává převládajícím organizačním modelem. Přesto však lze dosáhnout výrazných úspor a výhod prostřednictvím centralizovaného systému sjednocené komunikace provozovaného formou privátního či veřejného cloudu, případně na serveru datového centra – nehledě na výhody jednotného zajištění bezpečnosti a spolehlivosti služeb, i nástrojů pro konference a spolupráci. Závěry studie navíc vyzdvihují poptávku po plnohodnotných a flexibilních mobilních řešeních pro hlasové aplikace,  messaging, konference a spolupráci, která jsou otevřená a lze je provozovat na všech rozšířených chytrých telefonech a tabletech.

Štítky: 

Podobné články

Leoš Dvořák, ředitel pro digitalizaci v Siemensu

Siemens: Leoš Dvořák

11. 1. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Siemens)
Český Siemens rozšiřuje své aktivity v oblasti digitalizace, a vytvořil proto pozici ředitele pro digitalizaci, který posílí působení Siemensu na poli Průmyslu 4.0 a Chytrých měst. Do nově vzniklé funkce byl jmenován Leoš Dvořák (53 let). Čtěte více