Jak vnímají Češi esport?

12. 8. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nielsen Admosphere )
Pro třetinu Čechů aktivních online je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu. U mladých dokonce pro více než polovinu z nich. Konkurentem tradičních sportů ale podle respondentů v budoucnosti nebude.

Esport (jinak také elektronický sport či progaming) jakožto soutěžní utkání v počítačových hrách se v poslední době těší čím dál větší pozornosti. Jak moc ale Čechy skutečně zajímá?

Z nedávného výzkumu vyplynulo, že soutěžní hraní videoher v současné době sleduje 19 % české online populace. Nepřekvapivě ho častěji sledují mladí respondenti (35 % ve věku 15–34 let) a muži (27 %). U nich jsou nejsledovanějšími žánry sportovní hry a střílečky a i díky tomu jsou tyto dva typy her také na prvních dvou místech žebříčku celkově nejsledovanějších: esport obsah se sportovní tematikou (např. hry jako FIFA, NHL nebo NBA) sleduje přibližně 9 % populace, u stříleček je to 8 %.

Jak již vyplývá z přechozích dat, většina žánrů esportu má silnější publikum mezi nejmladšími respondenty. I proto je překvapením, že u esportových klání s tematikou Karetní a stolní hry se častěji objevují i starší diváci a je to jediný žánr, v jehož sledovanosti nedominuje nejmladší generace. Rozdíly mezi věkovými skupinami se u karetních a stolních her spíše stírají a u diváků nad 55 let jde navíc o žánr, který sledují o poznání častěji než jiné – zmiňovali ho v 6 % případů, zatímco jiné typy herních klání sledují maximálně okolo 2 % respondentů v této kategorii.

Má esport podle Čechů potenciál?

Pro značnou část české online populace je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu – z hlediska popularity a finančního obratu. Shodne se na tom (odpověděl určitě ano nebo spíše ano) zhruba každý třetí Čech aktivní online. A i když u věkové skupiny 55 a více let je to jen přibližně každý desátý, ve věkové skupině 15–34 let esportu věří celých 57 % dotázaných.

Naopak mnohem méně respondentů souhlasí s tvrzením, že by v budoucnu esportové hry se sportovní tematikou mohly ve sledovanosti konkurovat „tradičním“ sportovním přenosům – je jich 9 %. Že tyto hry budou sledovanější než tradiční sportovní přenosy, si myslí dokonce 7 % lidí.

Největší podíl respondentů, který s předchozími dvěma tvrzeními souhlasí, je opět ve věkové skupině 15–34 let: celkem 18 % se domnívá, že sportovní esport přenosy budou tradičním konkurovat a dalších 14 % uvedlo, že podle nich budou sledovanější než tradiční sport.

„Výzkum potvrdil, že esport je fenoménem rozšiřujícím se i mimo nejmladší věkovou vrstvu internetové populace. Například žánr Karetní a stolní hry může být zajímavým místem, kde začít oslovovat starší věkovou skupinu, která je jinak na internetu, tedy aspoň mimo komunikátory a sociální sítě, těžko dosažitelná,“ uvedl Martin Chalupník, Client Business Partner v Nielsen Admosphere.

Výzkum provedla společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

Štítky: 

Podobné články

Philips: herní monitor Evnia 27M2N5901A

21. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Philips Monitors)
Monitor Philips Evnia 27M2N5901A je navržený tak, aby hráčům, tvůrcům obsahu i dalším náročnějším uživatelům přinesl kvalitní obraz, flexibilitu a možnost pohodlného multitaskingu. Zařízení disponuje technologií Dual Mode (která nabízí rozlišení UHD při 160 Hz a rozlišení FHD při 320 Hz), osvětlením Ambiglow nebo USB hubem a KVM přepínačem pro obsluhu vícera zařízení. Čtěte více
HyperX SoloCast 2

HP představilo nová herní PC řady Omen a příslušenství HyperX

1. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Společnost HP Inc. představila další evoluční stupeň svého herního ekosystému OMEN a HyperX, který využívá umělou inteligenci a je navržený pro kreativce a hráče s maximálními požadavky. Kromě maximálního možného výkonu se novinky soustředí na související ekosystém, ale například i lepší a intuitivnější streamování i ovládání. Čtěte více

ZOWIE založilo první evropskou e-sportovní laboratoř

10. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ZOWIE by BenQ)
Značky ZOWIE a BenQ v Eindhovenu založily první evropskou sportovní laboratoř. Jejím cílem je aplikovat závěry ze sportovních vědeckých poznatků do návrhu esportových periferií a rychle tak reagovat na rozvíjející se evropskou soutěžní scénu. Čtěte více

Philips Evnia 27M2N3501PA zaujme cenou i výbavou

1. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Philips)
Monitor Philips Evnia 27M2N3501PA je atraktivní volbou pro hráče, kteří hledají funkcemi nabitý a přitom dostupný model. Ocení jej zejména zákazníci, kteří vyžadují širokou škálu technologií, včetně zcela nového softwaru Philips Evnia Precision Center. Čtěte více