Jak vnímají Češi esport?

12. 8. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nielsen Admosphere )
Pro třetinu Čechů aktivních online je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu. U mladých dokonce pro více než polovinu z nich. Konkurentem tradičních sportů ale podle respondentů v budoucnosti nebude.

Esport (jinak také elektronický sport či progaming) jakožto soutěžní utkání v počítačových hrách se v poslední době těší čím dál větší pozornosti. Jak moc ale Čechy skutečně zajímá?

Z nedávného výzkumu vyplynulo, že soutěžní hraní videoher v současné době sleduje 19 % české online populace. Nepřekvapivě ho častěji sledují mladí respondenti (35 % ve věku 15–34 let) a muži (27 %). U nich jsou nejsledovanějšími žánry sportovní hry a střílečky a i díky tomu jsou tyto dva typy her také na prvních dvou místech žebříčku celkově nejsledovanějších: esport obsah se sportovní tematikou (např. hry jako FIFA, NHL nebo NBA) sleduje přibližně 9 % populace, u stříleček je to 8 %.

Jak již vyplývá z přechozích dat, většina žánrů esportu má silnější publikum mezi nejmladšími respondenty. I proto je překvapením, že u esportových klání s tematikou Karetní a stolní hry se častěji objevují i starší diváci a je to jediný žánr, v jehož sledovanosti nedominuje nejmladší generace. Rozdíly mezi věkovými skupinami se u karetních a stolních her spíše stírají a u diváků nad 55 let jde navíc o žánr, který sledují o poznání častěji než jiné – zmiňovali ho v 6 % případů, zatímco jiné typy herních klání sledují maximálně okolo 2 % respondentů v této kategorii.

Má esport podle Čechů potenciál?

Pro značnou část české online populace je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu – z hlediska popularity a finančního obratu. Shodne se na tom (odpověděl určitě ano nebo spíše ano) zhruba každý třetí Čech aktivní online. A i když u věkové skupiny 55 a více let je to jen přibližně každý desátý, ve věkové skupině 15–34 let esportu věří celých 57 % dotázaných.

Naopak mnohem méně respondentů souhlasí s tvrzením, že by v budoucnu esportové hry se sportovní tematikou mohly ve sledovanosti konkurovat „tradičním“ sportovním přenosům – je jich 9 %. Že tyto hry budou sledovanější než tradiční sportovní přenosy, si myslí dokonce 7 % lidí.

Největší podíl respondentů, který s předchozími dvěma tvrzeními souhlasí, je opět ve věkové skupině 15–34 let: celkem 18 % se domnívá, že sportovní esport přenosy budou tradičním konkurovat a dalších 14 % uvedlo, že podle nich budou sledovanější než tradiční sport.

„Výzkum potvrdil, že esport je fenoménem rozšiřujícím se i mimo nejmladší věkovou vrstvu internetové populace. Například žánr Karetní a stolní hry může být zajímavým místem, kde začít oslovovat starší věkovou skupinu, která je jinak na internetu, tedy aspoň mimo komunikátory a sociální sítě, těžko dosažitelná,“ uvedl Martin Chalupník, Client Business Partner v Nielsen Admosphere.

Výzkum provedla společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

Štítky: 

Podobné články

Novinka od AOC umožní přepínat mezi rychlým rozlišením Full HD a detailním rozlišením 4K

19. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: AOC)
Značka AGON by AOC představila inovativní herní monitor AOC GAMING U27G4R s úhlopříčkou 27" a technologií Dual-Frame. Novinka umožňuje (jako první monitor svého druhu v nabídce výrobce) plynule přepínat rozlišením UHD (3 840 × 2 160) při 160 Hz a rozlišením FHD (1 920 × 1 080) s obnovovací frekvencí 320 Hz, čímž eliminuje nutnost volit mezi vizuální věrností a výkonem pro soutěžní hraní. Čtěte více

Philips představil monitor Evnia 25M2N5200U pro hráče e-sportů

14. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Philips)
Společnost Philips uvedla na trh zcela nový model řady Evnia 5000 určený speciálně pro e-sporty. Monitor Philips Evnia 25M2N5200U byl navržen speciálně s ohledem na soutěžní hráče a nabízí vysokou rychlost, přesnost a intuitivní ovládání. Čtěte více

TCL: herní QD-Mini LED monitory 25G64 a 27G64

13. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: TCL)
Nové herní monitory značky TCL přinášejí díky vlastní technologii QD-Mini LED kvalitní obraz, nadstandardní maximální jas i kontrast, vysoké obnovovací frekvence a minimální čas odezvy za překvapivě dostupnou cenu. Ocení je tak příležitostní hráči i náročnější uživatelé. Čtěte více

Výdaje spotřebitelů v oblasti gamingu patří mezi nejrychleji rostoucí segmenty v Evropě

13. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Výdaje držitelů karet Visa na herní zábavu v Evropě vzrostly v roce 2024 meziročně o 16,7 %. To je o 40 % rychlejší tempo než celkový růst výdajů držitelů karet Visa. Výdaje na herní zábavu překonaly i jiná odvětví: růst byl o 75 % vyšší než u cestování, o 60 % než u módy a o 85 % než u divadla a kina. Čtěte více