Jak vnímají Češi esport?

12. 8. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nielsen Admosphere )
Pro třetinu Čechů aktivních online je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu. U mladých dokonce pro více než polovinu z nich. Konkurentem tradičních sportů ale podle respondentů v budoucnosti nebude.

Esport (jinak také elektronický sport či progaming) jakožto soutěžní utkání v počítačových hrách se v poslední době těší čím dál větší pozornosti. Jak moc ale Čechy skutečně zajímá?

Z nedávného výzkumu vyplynulo, že soutěžní hraní videoher v současné době sleduje 19 % české online populace. Nepřekvapivě ho častěji sledují mladí respondenti (35 % ve věku 15–34 let) a muži (27 %). U nich jsou nejsledovanějšími žánry sportovní hry a střílečky a i díky tomu jsou tyto dva typy her také na prvních dvou místech žebříčku celkově nejsledovanějších: esport obsah se sportovní tematikou (např. hry jako FIFA, NHL nebo NBA) sleduje přibližně 9 % populace, u stříleček je to 8 %.

Jak již vyplývá z přechozích dat, většina žánrů esportu má silnější publikum mezi nejmladšími respondenty. I proto je překvapením, že u esportových klání s tematikou Karetní a stolní hry se častěji objevují i starší diváci a je to jediný žánr, v jehož sledovanosti nedominuje nejmladší generace. Rozdíly mezi věkovými skupinami se u karetních a stolních her spíše stírají a u diváků nad 55 let jde navíc o žánr, který sledují o poznání častěji než jiné – zmiňovali ho v 6 % případů, zatímco jiné typy herních klání sledují maximálně okolo 2 % respondentů v této kategorii.

Má esport podle Čechů potenciál?

Pro značnou část české online populace je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu – z hlediska popularity a finančního obratu. Shodne se na tom (odpověděl určitě ano nebo spíše ano) zhruba každý třetí Čech aktivní online. A i když u věkové skupiny 55 a více let je to jen přibližně každý desátý, ve věkové skupině 15–34 let esportu věří celých 57 % dotázaných.

Naopak mnohem méně respondentů souhlasí s tvrzením, že by v budoucnu esportové hry se sportovní tematikou mohly ve sledovanosti konkurovat „tradičním“ sportovním přenosům – je jich 9 %. Že tyto hry budou sledovanější než tradiční sportovní přenosy, si myslí dokonce 7 % lidí.

Největší podíl respondentů, který s předchozími dvěma tvrzeními souhlasí, je opět ve věkové skupině 15–34 let: celkem 18 % se domnívá, že sportovní esport přenosy budou tradičním konkurovat a dalších 14 % uvedlo, že podle nich budou sledovanější než tradiční sport.

„Výzkum potvrdil, že esport je fenoménem rozšiřujícím se i mimo nejmladší věkovou vrstvu internetové populace. Například žánr Karetní a stolní hry může být zajímavým místem, kde začít oslovovat starší věkovou skupinu, která je jinak na internetu, tedy aspoň mimo komunikátory a sociální sítě, těžko dosažitelná,“ uvedl Martin Chalupník, Client Business Partner v Nielsen Admosphere.

Výzkum provedla společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

Štítky: 

Podobné články

ZOWIE založilo první evropskou e-sportovní laboratoř

10. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ZOWIE by BenQ)
Značky ZOWIE a BenQ v Eindhovenu založily první evropskou sportovní laboratoř. Jejím cílem je aplikovat závěry ze sportovních vědeckých poznatků do návrhu esportových periferií a rychle tak reagovat na rozvíjející se evropskou soutěžní scénu. Čtěte více

Philips Evnia 27M2N3501PA zaujme cenou i výbavou

1. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Philips)
Monitor Philips Evnia 27M2N3501PA je atraktivní volbou pro hráče, kteří hledají funkcemi nabitý a přitom dostupný model. Ocení jej zejména zákazníci, kteří vyžadují širokou škálu technologií, včetně zcela nového softwaru Philips Evnia Precision Center. Čtěte více

Novinka od AOC umožní přepínat mezi rychlým rozlišením Full HD a detailním rozlišením 4K

19. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: AOC)
Značka AGON by AOC představila inovativní herní monitor AOC GAMING U27G4R s úhlopříčkou 27" a technologií Dual-Frame. Novinka umožňuje (jako první monitor svého druhu v nabídce výrobce) plynule přepínat rozlišením UHD (3 840 × 2 160) při 160 Hz a rozlišením FHD (1 920 × 1 080) s obnovovací frekvencí 320 Hz, čímž eliminuje nutnost volit mezi vizuální věrností a výkonem pro soutěžní hraní. Čtěte více

Philips představil monitor Evnia 25M2N5200U pro hráče e-sportů

14. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Philips)
Společnost Philips uvedla na trh zcela nový model řady Evnia 5000 určený speciálně pro e-sporty. Monitor Philips Evnia 25M2N5200U byl navržen speciálně s ohledem na soutěžní hráče a nabízí vysokou rychlost, přesnost a intuitivní ovládání. Čtěte více