Jak hledat zaměstnance na sociálních sítích

11. 1. 2018. (redaktor: Ivan Kraner, zdroj: DCD Publishing)
LinkedIn a Facebook jsou největší sociální sítě na internetu, které se vzájemně v mnoha směrech inspirují. Nejde pouze o vzhled a uživatelskou přívětivost, ale také o funkce, díky kterým se obě sociální sítě snaží přilákat co nejvíc uživatelů. LinkedIn už zdaleka není tak profesně striktní jako ještě před pár lety a Facebook si je vědom i toho, že generace jeho uživatelů stárne a přináší jim nové nástroje a možnosti.

Jednou z posledních novinek, se kterou Facebook přišel, je možnost inzerování pracovních nabídek, čímž se zjevně inspiroval u sítě LinkedIn. Záměrně nepíšu u „konkurenční“ sítě, protože i nadále jsou zaměření a cílová skupina obou sítí dost rozdílné. Sociální sítě hrají při hledání zaměstnanců stále větší roli a obě společnosti jsou si toho velmi dobře vědomy. Statistiky říkají, že přes 50 % zaměstnanců si v posledních deseti letech našlo práci právě díky sociálním sítím. To si dobře uvědomují i zaměstnavatelé a již téměř 80 % firem využilo některou z nich pro nábor zaměstnanců. Zdá se, že úspěšně, protože rozpočty vyčleněné pro nábor zaměstnanců na sociálních sítích personalisté každým rokem ve firmách navyšují.

Hlavní výhody sociálních sítí pro nábor zaměstnanců:

-          jednoduchost zveřejnění pracovního inzerátu;
-          ceny za zveřejnění pracovních inzerátů;
-          díky informacím v uživatelských profilech přesné zacílení pracovních nabídek na konkrétní osoby či profesní skupiny;
-          rychlost komunikace a nástroje usnadňující komunikaci s jednotlivými kandidáty v náborovém procesu;
-          vyšší míra zapojení stávajících zaměstnanců do náborového procesu.

Jaké další možnosti vám dnes LinkedIn a Facebook v oblasti náboru zaměstnanců nabízí?

Facebook Jobs

V Česku vládne Facebook se skoro pěti miliony uživateli, a z toho je bezmála 2,3 miliónu uživatelů v nejproduktivnějším věku 26-45 let. Denně se pak ke svému účtu na Facebooku přihlásí přibližně 60 % Čechů. Nová služba Facebook Jobs je určená spíše pro menší firmy a nábor zaměstnanců na středně nebo méně kvalifikované pozice. Pro některé typy pozic je nová služba Facebook Jobs skvělá, pro jiné je vhodnější LinkedIn. I přesto nabízí Facebook dobrou příležitost pro vyhledávání nových zaměstnanců. Máte-li zájem prohlédnout si a vyhledávat mezi všemi nabídkami práce na Facebooku, navštivte webovou stránku https://www.facebook.com/jobs. Zde můžete pracovní nabídky filtrovat podle místa, oboru nebo typu práce.

Pokud hledáte zaměstnance a chcete zveřejnit pracovní nabídku, odkaz pro vytvoření pracovní nabídky najdete jednoduše v levém menu firemní stránky. Musíte však disponovat právy administrátora firemní stránky.

Po vyplnění níže uvedených polí formuláře následně vytvoříte pracovní nabídku:

  • Úvod – úvodní text o délce max. 90 znaků nad obrázkem.
  • Fotka – můžete nahrát vlastní fotku, nikoliv však video.
  • Titulek – název pozice.
  • Lokalita – místo výkonu práce.
  • Plat – vyplňte hodinovou, denní, nebo měsíční mzdu. Vyplnění pole není povinné.
  • Typ práce – máte k dispozici na výběr z několika možností: plný úvazek, částečný úvazek, studijní praxe, dobrovolník, na dohodu.
  • Podrobnosti – popis pracovní pozice, pracovní povinnosti, zaměstnanecké benefity, atd. Max. počet 5000 znaků.
  • Další otázky – zde můžete vytvořit vlastní otázky na kandidáty, např. „Proč si myslíte, že jste vhodným kandidátem na tuto pozici?“ atd.

Do posledního pole ještě pro úplnost vyplňte vaši e-mailovou adresu pro příjem žádostí od kandidátů.

V pravé části můžete zvolit náhled vámi vytvořeného pracovního inzerátu, jak na počítači, tak i mobilních telefonech. Po kontrole vyplněných údajů pak můžete pracovní nabídku zveřejnit.

Po zveřejnění je pracovní nabídka platná po dobu 30 dní a zobrazí se mezi vašimi příspěvky všem lidem, kteří sledují vaší firemní stránku. Pracovní nabídku mohou fanoušci sdílet, lajkovat a komentovat, stejně jako u standardních příspěvků. Za zveřejnění pracovní nabídky na Facebooku v takovém případě nic neplatíte, což může být zejména pro firmy s velkým počtem fanoušků velkým lákadlem, a je velká šance, že vhodné kandidáty najdou právě mezi fanoušky.

V případě, že nemáte dostatek fanoušků na svých stránkách, můžete vaši pracovní nabídku propagovat, podpořit placenou reklamou. Propagací zvýšíte dosah pracovní nabídky a oslovíte i lidi, kteří vaší firemní stránku nesledují. U placené propagace je možné velmi dobré zacílení na lidi, kterým se má pracovní nabídka zobrazit. Můžete cílit na lidi podle věku, pohlaví, zájmů i lokality. Díky dobrému zacílení nemusíte za zveřejnění pracovního inzerátu utratit moc peněz, ale u větších kampaní počítejte s rozpočtem v řádech tisíců korun.

Lidem, kteří projeví zájem o pracovní nabídku, pak stačí jedno kliknutí na váš inzerát. Otevře se jim formulář, do kterého se automaticky vyplní všechny potřebné údaje z jejich profilu. Vyplněné údaje mohou před odesláním odpovědi upravit. Se zájemci o zaměstnání pak můžete komunikovat prostřednictvím e-mailu nebo messengeru. V případě, že se vám podaří vybrat vhodného kandidáta, pracovní nabídku můžete okamžitě smazat.

LinkedIn Jobs

Pro nábor zaměstnanců je ze sociálních sítí nejvíce využívaná profesní síť LinkedIn, na které má svůj profil přibližně 1,3 miliónu Čechů. Na rozdíl od Facebooku je LinkedIn mezi uživateli vnímán jako čistě profesní sociální síť, a právě z tohoto důvodu až 66 % personalistů hledá vhodné zaměstnance právě na této síti. Na rozdíl od Facebooku jsou na LinkedInu uživatelé díky informacím sdružování do profesních skupin či pod konkrétní zaměstnavatele. I díky tomu se můžeme dozvědět, že největšími tuzemskými „LinkedIn zaměstnavateli“ jsou Škoda Auto Česká republika, mobilní operátoři T-Mobile a O2 CZ, dále pak ČEZ a Unitpetrol či skupina Agrofert.

Na rozdíl od Facebooku můžete na LinkedInu vyhledat vhodné kandidáty s velkou přesností. Jde to hlavně díky vyplněným údajům v profilech uživatelů, které jsou de facto jejich profesními životopisy. Základem úspěchu na LinkedInu je poctivě vyplněný profil. Bohužel poměrně dost uživatelů nemá svůj osobní profil vyplněn dostatečně a začnou se o to zajímat až ve chvíli, když sami hledají práci. Správně nebo úplně vyplněný profil má přibližně jenom 20 % uživatelů, a ti mají logicky větší šanci získat práci, tak na to myslete. Zkušení personalisté to ví a taky využívají několik chytrých triků, např. při vyhledávání zadávají klíčová slova s překlepy, aby jim nikdo neunikl.

Přes 50 % všech příjmů získává LinkedIn z placených služeb. Mezi ně patří taky inzerce pracovních nabídek pro nábor zaměstnanců. Jako u Facebooku, i na LinkedInu máte možnost zveřejnit pracovní nabídku zcela zdarma. Smiřte se však s tím, že tuto nabídku uvidí pouze lidé sledující stránku vaší společnosti. Můžou ji však lajkovat, psát k ní své komentáře a sdílet, jako kterýkoliv jiný příspěvek. LinkedIn však nabízí hlavně možnost placené inzerce pracovních nabídek, se kterou získáte sofistikovanější nástroje pro práci a komunikaci s vhodnými kandidáty. Placené inzeráty LinkedIn taky pravidelně rozesílá vhodným kandidátům mailem nebo jim je doporučuje prostřednictvím funkce „Pracovní příležitosti, které by vás mohly zajímat“.

Abyste mohli pracovní nabídky na LinkedInu zveřejňovat, musíte mít založenou stránku společnosti, ke které máte práva administrátora. Pracovní nabídky musí být zveřejněny z osobního profilu, k čemuž vám stačí základní účet zdarma. V nastavení inzerátu pracovní nabídky máte však možnost zobrazení vašeho osobního profilu zakázat. Na domovské stránce vašeho profilu pak klikněte na Zveřejnit pracovní příležitost.

Je potřeba pečlivě vyplnit údaje a u všech polí vám budou automaticky nabízené hodnoty v rozbalovací nabídce, ze kterých si stačí vybrat:

  • Company/Společnost – při psaní vyberte z rozbalovací nabídky vaši společnost. Jakmile to učiníte, bude pracovní nabídka propojena se stránkou vaší společnosti. Do inzerátu pracovní pozice se doplní logo i odkaz na stránku společnosti.
  • Job title/Název pracovní pozice – při psaní vám budou v rozbalovací nabídce nabízené návrhy standardních názvů a vyberte ten, který nejvíce odpovídá vámi nabízené pracovní pozici.
  • Location/Lokalita – z rozbalovací nabídky vyberte lokalitu výkonu práce.

Po vyplnění klikněte na odkaz Start job posting/Začít se zveřejněním pracovní nabídky.

V dalším kroku vyplňte detaily pracovní nabídky:

  • Job function/Pracovní fuknce – klikněte na symbol + a vyberte až tři pracovní funkce.
  • Company Industry/Obor společnosti – klikněte na symbol + a vyberte až tři obory, ve kterých společnost působí.
  • Employment type /Druh zaměstnání – údaj bude předvyplněn na základě zadaného názvu pozice. Pokud chcete vybrat jiný údaj, klikněte na rozbalovací nabídku.
  • Seniority level/Úroveň pracovních zkušeností – údaj bude předvyplněn na základě zadaného názvu pozice. Pokud chcete vybrat jiný údaj, klikněte na rozbalovací nabídku.
  • Job description/Popis pracovní pozice – vyplňte detailně všechny požadavky na uchazeče a můžete přidat i firemní benefity. Pro formátování textu můžete využít jednoduchý WYSIWYG editor.
  • Choose how you want people to reply/Jakým způsobem mají lidé odpovídat – vyplňte e-mailovou adresu, na kterou chcete dostávat oznámení, nebo zadejte webovou adresu, na kterou chcete zájemce přesměrovat.

Klikněte na tlačítko Continue/Pokračovat.

Zde si nastavte denní cenový limit v eurech. LinkedIn vám sám doporučí určitou částku, kterou však můžete upravit. Podle nastaveného limitu vám LinkedIn oznámí počet vhodných kandidátů na pozici, a ty vám během 30 dní doporučí. Čím vyšší cenový limit nastavíte, tím můžete získat více kandidátů. Upozorňuji však, že se jedná pouze o odhad, který LinkedIn vypočítá na základě výsledků podobných inzertních kampaní, a konečná cena se může lišit o 30 % oproti tomuto odhadu.

Klikněte na tlačítko Continue /Pokračovat.

Dostáváme se k poslednímu kroku před samotným zveřejněním inzerátu pracovní nabídky. Ujistěte se, že zadané údaje jsou správné, a vyplňte údaje o své platební kartě, popřípadě zvolte jinou platební metodu kliknutím na odkaz Přidat způsob platby.

Klikněte na tlačítko Zveřejnit pracovní příležitost.

Závěrem

Facebook a LinkedIn rozhodně nejsou jediné sociální sítě na internetu. Pro hledání a nábor nových zaměstnanců jsou však vhodnou alternativou, která podle mě časem zcela nahradí pracovní portály. LinkedIn je díky svému zacílení momentálně králem, ale Facebook se ho snaží z trůnu sesadit a bude ještě hodně zajímavé sledovat, jakými novými funkcemi nás obě sítě v budoucnu překvapí.

Autor pracuje jako marketingový specialista ve společnosti Marketica

Podobné články

Nejvíce obchodních sdělení míří na Seznam.cz

12. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: SmartEmailing)
Tuzemské e-shopy a další podniky směřují na své zákazníky i obchodní partnery desítky tisíc e-mailů denně. Na vzorku více než 1 700 účtů se v aplikaci SmartEmailing podívali, na které domény obchodní sdělení nejčastěji míří. Čtěte více

Cloudová služba pro multikanálovou komunikaci firem se zákazníky od Canonu

26. 10. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Služba Customer Communications Management Online (CCM Online) umožňuje zcela změnit systém komunikace se zákazníky. CCM Online je komplexní cloudové řešení, které dává firmám možnost zavést efektivnější a konzistentnější obousměrnou komunikaci se zákazníky. Čtěte více

Sedm smrtelných hříchů e-mail marketingu

1. 10. 2018. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: SmartEmailing)
E-mail je jeden z nejmocnějších marketingových nástrojů. Je-li používán správně, může přinést více zákazníků, nakopnout open rate, proklikovost i konverze. Práce s e-mailingem může vypadat jednoduše, ale opak je pravdou. Podívali jsme se na největší hříchy, které mohou vést k tomu, že celá strategie skončí neúspěchem. Čtěte více

Přímý marketing nemá obtěžovat, ale prodávat

3. 9. 2018. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Emailkampane.cz)
S přímým marketingem se setkal asi každý z nás. Ne všichni si to však uvědomují. Termín "přímý marketing" je známý zejména v reklamní komunitě. Běžní lidé definici přímého marketing ani znát nepotřebují. Nijak jim to neovlivní život. Slovní spojení přímý marketing vzniklo doslovným překladem z anglického výrazu "direct marketing". V praxi se často používá i tento cizojazyčný termín. Oč tedy jde? Čtěte více