Jak e-shopem vydělat ještě více ukázal průzkum

12. 3. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Shoptet.cz)
Česká republika je e-shopovou velmocí. Na českém trhu je zhruba 21 000 aktivních internetových obchodů, které jen v loňském roce vygenerovaly obrat přibližně kolem 37 miliard korun. Zjistil to výzkum společnosti Shoptet.cz.
Foto: Sxc.hu

Porovnáme-li velikost českého trhu například s trhem britským, kde je aktivních zhruba 30 000 e-shopů, Česká republika je z pohledu počtu aktivních internetových obchodů opravdu „e-shopovou velmocí“.

V tuzemsku nakupují více muži než ženy a průměrná velikost objednávky činí zhruba 1 800 Kč. Nejčastěji se na českém internetu nakupuje oblečení, elektronika a knihy, přičemž nejoblíbenější platební metodou nadále zůstává platba na dobírku, která z České republiky činí evropskou výjimku.

Za téměř polovinou z 21 000 českých e-shopů stojí komerční řešení, 43 procent z nich je vytvořeno na základě open source. Ostatní, tedy 9 procent e-shopů vzniká individuálně

Hlavní argument, který na internet přitahuje 73 procent těch, kteří v e-shopech nakupují, zní „Ušetřím čas“. Pro 64 procent zákazníků je důležité, že mohou jednoduše porovnávat ceny, 59 procent si zase pochvaluje větší výběr zboží.

Pro 23 procent zákazníků je to zkrátka a jednoduše „nákup bez tlačenic“. Největší zájem je o oblečení, elektroniku a knihy, kolem 17 procent e-shopů se zaměřuje právě na módu a styl. Zhruba 53 procent v e-shopech utratí větší finanční částku, dostanou-li dobré doporučení od svých známých.

Čeho se lidé při nákupu na internetu nejvíc obávají

Lidé na internetu nenakupují nejčastěji proto, že se obávají zneužití své platební karty (81 procent). „Z toho důvodu je také nejčastějším druhem plateb klasická dobírka, využívá jí kolem 63 procent kupujících,“ řekl Miroslav Uďan ze Shoptetu a dodal „Právě touto charakteristikou poměrně vyčníváme mezi ostatními evropskými státy, kde platba na dobírku představuje pouhých několik málo procent, případně není nabízena tato forma platby vůbec.“ Pro 67 procent lidí je zase nepředstavitelné, že si na zboží nemohou sáhnout či si je vyzkoušet a 53 procent potřebuje poradit od prodavače a preferovali by osobní kontakt.

Největší e-shopy

K největším e-shopům z hlediska obratu patří Alza.cz, která vykázala víc než 6,8 miliard korun v roce 2011, následují ji Mall.cz se čtyřmiliardovým a Kasa.cz s  2,5miliardovým obratem. Porovnávačům zboží kraluje Zboží.cz a Heuréka.cz, které společně obhospodařují kolem 84 procent trhu.

Zbylých 16 procent si mezi sebe dělí několik dalších menších serverů (například Srovnáme.cz, Hyperzboží.cz a další). „Být součástí porovnávačů zboží je dnes pro e-shop naprosto klíčové,“ řekl Miroslav Uďan a dodal, že se jedná o nejkvalitnější zdroj potenciálních zákazníků.

Vyhledávače cen jsou v kurzu

Na vyhledávače zboží totiž přicházejí ti, kteří již chtějí daný produkt koupit a rozhodují se pouze o tom, kde koupi uskuteční. A čeští zákazníci si navíc tento zdroj informací oblíbili. „Průměrný nárůst obratu e-shopu po registraci na tyto servery se totiž pohybuje okolo 25 procent, a to je určitě něco, co by si žádný majitel e-shopu neměl nechat ujít,“ dodal Miroslav Uďan. Do drtivé většiny úspěšných e-shopů přicházejí zákazníci právě přes vyhledávače zboží jako je Heuréka.cz či Zboží.cz. Konverzní poměr na objednávky těchto potenciálních zákazníků, přicházejících prostřednictvím vyhledávačů zboží, se pohybuje od 3 do 9 procent.

Jaký bude stav e-commerce v roce 2013?

Hrozící druhá vlna ekonomické krize nahrává vzniku dalších internetových obchodů, prostřednictvím kterých hledají lidé prostor pro svou obživu, přivýdělek i realizaci svých snů. Měsíčně vzniká zhruba 800 nových internetových obchodů, z nichž zhruba 500 až 600 po nějakém čase opět zaniká, případně nejsou aktivní. „Očekáváme, že počet internetových obchodů se bude dále navyšovat, rok 2013 určitě nebude výjimkou,“ řekl Miroslav Uďan a dodal: „Jejich přežití závisí do značné míry na tom, jakým způsobem na trh vstoupí, jak osloví své zákazníky a jak jim budou na oplátku naslouchat. Při tak velké penetraci e-shopů musí internetové obchody klást velký důraz na přidanou hodnotu a o zákazníka maximálně pečovat.“

Obrazová galerie:
Štítky: 

Podobné články

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na ICT produkty a služby letos podle Gartneru meziročně vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů. Mezi hlavní hybatele vývoje aktuálně podle studie patří umělá inteligence a omezování výdajů kvůli nejisté ekonomické situaci. Čtěte více