Infografika: Nejznámější dopravce není Česká pošta

6. 5. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Heureka.cz)
Není dopravce jako dopravce. I když jsou Češi s jejich službami vesměs spokojení, občas nastane nedorozumění v komunikaci nebo poškození při přepravě. Víte, kterou společnost znají lidé nejvíce? Kdo nabízí platbu kartou při dobírce a co dělat, když doprava neprobíhá tak, jak by měla?

Nejznámější přepravní společností mezi internetovými uživateli je PPL.

Tu si spontánně vybavila 55 % zákazníků průzkumu webu Heureka.cz. Na druhém místě tak překvapivě skončila Česká pošta, kterou si vybavilo 30 % dotázaných. O dalších dopravcích mezi internetovými uživateli není příliš velké povědomí a skončili až daleko za těmito společnostmi. Třetí skončila s 5 % společnost DPD, následovala DHL se 3 %, společnosti Geis a UPS si vybavilo shodně 1 % respondentů.

Dva a půl dne

Průměrná doba dodání zboží v e-shopech je dva a půl dne. Často se však odvíjí od toho, za jak dlouho stihne e-shop objednané zboží vyexpedovat. Kromě České pošty, a za příplatek také GLS, však žádná přepravní společnost negarantuje dodání zboží a dodací lhůty jsou pouze orientační. I když rychlost doručení zboží patří k jednomu z důležitých faktorů výběru dopravní společnosti, připlatit si za něj je ochotno jen 40 % zákazníků.

Česká dobírka

Mezi Čechy je oblíbeným způsobem platby v e-shopech dobírka. Některé přepravní společnosti však možnost dobírky vůbec nenabízí – konkrétně DHL. Některé společnosti naopak umožňují dobírku uhradit i platební kartou – konkrétně DPD a PPL. Česká pošta umožňuje pouze platby kartou Poštovní spořitelny.

Jsme spokojení

Se službami, které přepravci nabízejí, je většina zákazníku spokojena, uvedlo to 93 % dotazovaných. Přesto však i během přepravy může dojít k potížím nebo problémům.

Prvním z nich může být očividné poškození zásilky. V takovém případě dopravci i e-shopy doporučují zásilku nepřebírat – tuto reklamaci řeší dopravce s e-shopem. Ten je navíc povinen zajistit opětovné bezproblémové odeslání objednaného zboží k zákazníkovi.

Pokud však i přes očividné poškození balení chce dotyční přebrat, lze tak učinit s výhradou. V tom případě je potřeba o tom informovat řidiče a sepsat s ním příslušný protokol (Zápis o škodě, reklamační formulář atd.). Pokud to rozměry a druh zásilky umožňuje, je možné balík před řidičem rozbalit a ujistit se, že dorazila nepoškozená.

Pokud dojde k situaci, že poškození zásilky zjistí dotyčný až doma, kdy ho rozbalí, je nejlepší postupovat standardní cestou reklamace u e-shopu. Ten má totiž povinnost zajistit zákazníkovi bezproblémové doručení zboží včetně cesty, a reklamace s dopravcem zpravidla řeší sám.

V případě reklamace poškození přímo u dopravce, je dobré pořídit fotodokumentaci rozbitého obsahu či poškozené zásilky. Ta může totiž často usnadnit a urychlit proces celého vyřízení. S reklamací u dopravce však není dobré otálet příliš dlouho, nejdelší uvádění lhůta pro předložení reklamace u dopravce jsou tři dny.

Štítky: 

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více