Infografika: E-shopy nejsou připraveny na nakupování přes mobil

21. 9. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Jak se nakupuje na českých e-shopech, zkoumala studie Český košík roku. Dvouměsíční hodnocení 120 e-shopů, které představují asi 70 % obratu českého e-commerce trhu, probíhalo se zaměřením na nakupování přes mobilní telefony. Ačkoli podle průzkumu vzrostlo oproti loňskému roku nakupování přes mobilní telefony dvojnásobně, zdaleka ne všichni jsou na tento trend připraveni.

„V loňském roce měla pouhá čtvrtina e-shopů mobilní verzi webových stránek. Nynější studie ukázala, že mezi top 120 e-shopy má mobilní verzi 43 % obchodů, což je značný posun k budoucnosti, protože dle odborníků i celosvětového vývoje bude mobilní nakupování důležitou součástí celého e-commerce,“ vysvětlil Lukáš Hurych, organizátor studie a product director platební služby Twisto.cz. Studie kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy nákupního procesu. Stejně jako v loňském roce, pouze sedm procent e-shopů nabízí expresní dodání zboží v den objednání. A pouhá čtvrtina e-shopů informuje v košíku o přesném datu doručení.

Studie Český košík roku se skládala z uživatelských testování a vyhodnocení nákupního procesu podle strukturované metodologie, kterou vytvořili specialisté na internetové nakupování. Data ukázala, že stejně jako před rokem třetina e-shopů automaticky nutí zákazníky zařadit se do newsletterové databáze. Zlepšila se přehlednost košíku, kdy má nyní pouhých 14 % e-shopů nepřehlednou nabídku možnosti platby a dopravy.

V testování, které se skládalo ze 480 uživatelských testů a zhodnocení více než 200 parametrů, zvítězil e-shop Alza.cz. Na druhém místě se umístil e-shop Insportline.cz a na třetím skončil Sportobchod.cz. „Studie ukázala, že nákupní proces prostřednictvím webu a telefonu jde ruku v ruce. E-shopy, které mají maximálně optimalizované procesy v nákupním košíku, mají zároveň jedny z nejlepších mobilních nákupních procesů,“ doplnil Hurych.

„Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je - stručně řečeno - nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ uzavřel Hurych.

Výběr e-shopů proběhl na základě dat internetového srovnávače Heureka. Nově pořadatelé také vybírali z e-shopů, které se umístily na na horních pozicích v reportu Socialbakers. Nominováno bylo celkem 120 e-shopů, které v posledních dvanácti měsících obdržely nejvíce zákaznických hodnocení společně s výběrem těch, které mají nejvíce fanoušků na Facebooku a zároveň jsou dle dostupných dat významnými i počtem zákazníků a obratem.

Podobné články

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více