GfK: Loni se prodalo 720 milionů smartphonů

8. 3. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: GfK)
Podle společnosti GfK se loni v předvánočním období poprvé prodalo více chytrých telefonů nežli standardních mobilů. Což lze přičíst tomu, že ceny chytrých telefonů jsou pro zákazníky stále zajímavější. Kolik telefonů se prodalo v ČR?

V roce 2012 se celosvětová poptávka po chytrých telefonech zvýšila o 56 % na 720 milionů přístrojů. Současně se trh standartních mobilních telefonů zmenšil o 14 % na 886 milionů. V konečném součtu se však celkové tržby za mobilní telefony u maloobchodníků zvýšily ve srovnání s předchozím rokem o 7 %.

Poptávka po chytrých telefonech prudce stoupá zejména v Číně. Ve „Velké Číně“ (Čína, Hongkong a Tchaj-wan) prodeje prudce stouply o 133 %. To znamená, že dva ze tří přístrojů prodaných v tomto roce na čínském trhu byly právě chytré telefony. Čínský trh zaznamenává nejen největší nárůst, ale má i největší podíl chytrých telefonů na celkovém trhu mobilních telefonů. Naopak v Evropě tvoří chytré telefony asi jen 50 % celkových tržeb za mobilní přístroje. Standartní mobilní telefony stále převažují v Latinské Americe, na Středním východě a v Africe.

Cenové portfolio je polarizované

Obecně vzato ceny chytrých telefonů nijak významně neklesají. Průměrná cena vycházející z nedotovaných prodejních cen zůstává u této kategorie přístrojů více méně stejná a činí zhruba 85 euro. Posuny pozorované na globální úrovni jsou důsledkem toho, že na čínském trhu je poptávka po cenové kategorii pod 100 eur vyšší než na jiných trzích. Význam Číny neustále roste. Současně zůstává vysoká i poptávka po dražších zařízeních, jejichž cena překračuje 400 euro a nadále tvoří 25 % celkové poptávky, přičemž roste zhruba stejným tempem jako celkový trh. Naproti tomu klesá z hlediska prodejů význam přístrojů v ceně 200 až 400 euro. Ke konci roku představovaly pouze 20 % z celkového počtu prodaných zařízení, což znamená pokles oproti prvnímu čtvrtletí téhož roku, kdy to bylo 34 %.

Tvar: větší a štíhlejší

Pokud jde o vzhled a tvar chytrých telefonů, lze vysledovat jasný trend. Přístroje jsou stále větší a tenčí. Celosvětově podstatně vzrostl podíl zařízení s displejem o velikosti minimálně 3,8 palců. Na začátku roku 2012 měl v Evropě jen jeden ze čtyř prodaných telefonů displej této velikosti. Ve čtvrtém čtvrtletí měl větší displej každý druhý chytrý telefon. Během předvánočního období měl dokonce každý šestý mobilní telefon displej větší než 4,8 palců. Dnes je každý druhý chytrý telefon také tenčí. Větší velikost přístroje je do určité míry vykompenzována jeho malou tloušťkou nedosahující ani 10 mm, což znamená, že v kapse saka není takový telefon vůbec vidět.

Zvýšení poptávky po zařízení s LTE a NFC

Poptávka po LTE chytrých telefonech, jež podporují nové vysokorychlostní standardy, samozřejmě závisí na tom, zda existují v daných oblastech potřebné sítě. Díky tomu lze pozorovat velké rozdíly. Jak Jižní Korea, tak i Japonsko mají 65 procentní podíl těchto přístrojů a jsou tudíž daleko před ostatními. Po nich následuje Evropa se 16 % a Spojené státy, zatímco v ostatních regionech se podíl těchto přístrojů blíží nule. Naproti tomu je popularita chytrých telefonů s NFC - novým standardem pro bezdrátový přenos dat – zhruba stejná ve všech regionech. V Africe je standardem NFC vybaveno 30 % všech chytrých telefonů, což je ve skutečnosti o něco vyšší podíl než v Evropě (26 %).

Dokonalejší fotoaparát

V současné době mají všechny chytré telefony zabudovaný fotoaparát a ve většině případů má tato funkce mimořádně vysoký standard. Ze všech přístrojů prodaných na globálním trhu nabízí 55 % přístrojů rozlišení 5 megapixelů nebo více. Další funkce, která je u chytrých telefonů stále běžnější, je pořizování videozáznamů s vysokou kvalitou rozlišení. Vývoj v této oblasti je mimořádně dynamický. V Evropě, která v tomto ohledu jako region vede, měly v prvním čtvrtletí roku 2012 tuto technologii čtyři přístroje z deseti, zatímco před rokem toto tvrzení platilo jen o 10 procentech telefonů.

Operační systém: tendence k větší rozmanitosti

Pokud jde o operační systémy, lze pozorovat různé trendy. Na jedné straně si vydobyl vedoucí pozici Android jako dominantní operační systém s otevřeným zdrojovým kódem. Dva ze tří chytrých telefonů, jež se ve světě prodají, mají právě tento operační systém. Na druhou stranu lze pozorovat rostoucí snahu o dosažení větší rozmanitosti. Vedle opětovného uvádění etablovaných systémů jako je Blackberry a Windows Phone, začínají být v tomto segmentu aktivní mnozí noví hráči. To znamená, že v budoucnu si budou moci uživatelé vybírat z vícera možností.

Výhled

GfK předpokládá, že v roce 2013 poroste celkový trh mobilních telefonů podobně jako v roce 2012 s tím, že prodeje chytrých telefonů budou i nadále ve větší míře kompenzovat další pokles prodeje tradičních mobilů. Prodej chytrých telefonů poroste stále více díky větší dostupnosti modelů v ceně pod 200 euro, a to především v Číně a na rozvíjejících se trzích. Přestože tyto ekonomiky i nadále potáhnou růst celosvětového trhu, budou to i vyspělé země, které budou zajištovat dvojciferný růst díky dalšímu rozšiřování chytrých telefonů.

Trh Smartphonů v Čechách

V roce 2012 se v České republice prodalo přibližně stejné množství telefonů jako v roce 2011, tedy přes 2,7 milionů kusů.  Výrazně rostl především segment chytrých telefonů. Vezmeme-li v úvahu celý rok 2012, tak už téměř každý druhý prodaný telefon spadl právě do této kategorie. Průměrná nedotovaná cena chytrých telefonů klesala meziročně o téměř devět procent. Pokud jde o otevřené operační systémy, tak vedoucí postavení zaujímá v České republice Android.

Štítky: 

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více