GDPR a e-shopy

20. 4. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet)
Ani po zavedení EET nebudou mít e-shopaři klid. Příští rok totiž vstoupí v platnost nové nařízení o ochraně osobních údajů GDPR (General Data Protection Regulation), které bude mnohem přísnější než dosavadní předpisy, a sankce za jeho nedodržování by mohly být pro mnoho společností likvidační.
Foto: Freeimages.com

Nařízení se bude týkat všech firem a institucí, ale i jednotlivců a online služeb v celé EU, které shromažďují nebo zpracovávají osobní údaje, tedy i všech českých e-shopů. GDPR začne platit od 25. května 2018.

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů bylo schváleno 27. dubna 2016 a bude platit jak pro všechny evropské firmy, instituce či online služby, tak i pro ty mimoevropské, které ale působí na evropském trhu. Jeho hlavním cílem je dát občanům větší kontrolu nad tím, jak se zachází s jejich citlivými osobními údaji a zároveň jim poskytnout větší ochranu.

Jméno, adresa, datum narození, rodné číslo či informace o platební kartě, to jsou data, jejichž zneužití může mít pro člověka fatální následky. Proto dochází k zavádění nových, přísnějších opatření, kterým se nevyhnou ani e-shopy, neboť právě ty s osobními daty svých zákazníků pracují každý den. S novou legislativou dochází také k rozšíření definice osobních údajů. Nově sem spadají i technické parametry jako e-mail, IP adresa nebo tzv. cookie v zařízení uživatele. Úplně novou kategorií jsou pak genetické a biometrické údaje,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Lidé budou mít přístup k datům, které o nich společnosti shromažďují. Zároveň budou mít právo na to požádat o smazání či tzv. zapomenutí osobních údajů, pokud nebude existovat další právní důvod pro jejich zpracování. Spolu se zavedením GDPR souvisí i tzv. princip zodpovědnosti. Podle něj budou mít správci a zpracovatelé osobních údajů povinnost zavést technická, organizační a procesní opatření, která povedou ke zvýšení ochrany dat a ke snížení rizika jejich zneužití. Zároveň budou muset dokumentovat, že zpracovávají opravdu pouze takové údaje, které jsou ke konkrétnímu účelu nezbytně nutné. Všechny záznamy pak budou muset na žádost zpřístupnit dozorovým orgánům, jež budou veškeré povinné operace monitorovat.

V případě porušení či nezavedení nového nařízení pak hrozí pokuty, a to až ve výši 20 000 000 euro nebo ve výši 4 % celkového ročního obratu. „Sankce se budou týkat všech bez výjimky, tedy i těch nejmenších e-shopů. Kromě toho mohou být majitelé e-shopů navíc vystaveni žalobám od zákazníků s nárokem na odškodnění v případě hmotné či nehmotné újmy. Je proto potřeba být na příchod nového opatření opravdu dobře připraven,“ uzavřel Miroslav Uďan.

GDPR začne v celé EU platit jednotně od 25. května 2018 a v České republice nahradí současnou právní úpravu ochrany osobních údajů v podobě směrnice 95/46/ES a související zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více