GDPR a e-shopy

20. 4. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet)
Ani po zavedení EET nebudou mít e-shopaři klid. Příští rok totiž vstoupí v platnost nové nařízení o ochraně osobních údajů GDPR (General Data Protection Regulation), které bude mnohem přísnější než dosavadní předpisy, a sankce za jeho nedodržování by mohly být pro mnoho společností likvidační.
Foto: Freeimages.com

Nařízení se bude týkat všech firem a institucí, ale i jednotlivců a online služeb v celé EU, které shromažďují nebo zpracovávají osobní údaje, tedy i všech českých e-shopů. GDPR začne platit od 25. května 2018.

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů bylo schváleno 27. dubna 2016 a bude platit jak pro všechny evropské firmy, instituce či online služby, tak i pro ty mimoevropské, které ale působí na evropském trhu. Jeho hlavním cílem je dát občanům větší kontrolu nad tím, jak se zachází s jejich citlivými osobními údaji a zároveň jim poskytnout větší ochranu.

Jméno, adresa, datum narození, rodné číslo či informace o platební kartě, to jsou data, jejichž zneužití může mít pro člověka fatální následky. Proto dochází k zavádění nových, přísnějších opatření, kterým se nevyhnou ani e-shopy, neboť právě ty s osobními daty svých zákazníků pracují každý den. S novou legislativou dochází také k rozšíření definice osobních údajů. Nově sem spadají i technické parametry jako e-mail, IP adresa nebo tzv. cookie v zařízení uživatele. Úplně novou kategorií jsou pak genetické a biometrické údaje,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Lidé budou mít přístup k datům, které o nich společnosti shromažďují. Zároveň budou mít právo na to požádat o smazání či tzv. zapomenutí osobních údajů, pokud nebude existovat další právní důvod pro jejich zpracování. Spolu se zavedením GDPR souvisí i tzv. princip zodpovědnosti. Podle něj budou mít správci a zpracovatelé osobních údajů povinnost zavést technická, organizační a procesní opatření, která povedou ke zvýšení ochrany dat a ke snížení rizika jejich zneužití. Zároveň budou muset dokumentovat, že zpracovávají opravdu pouze takové údaje, které jsou ke konkrétnímu účelu nezbytně nutné. Všechny záznamy pak budou muset na žádost zpřístupnit dozorovým orgánům, jež budou veškeré povinné operace monitorovat.

V případě porušení či nezavedení nového nařízení pak hrozí pokuty, a to až ve výši 20 000 000 euro nebo ve výši 4 % celkového ročního obratu. „Sankce se budou týkat všech bez výjimky, tedy i těch nejmenších e-shopů. Kromě toho mohou být majitelé e-shopů navíc vystaveni žalobám od zákazníků s nárokem na odškodnění v případě hmotné či nehmotné újmy. Je proto potřeba být na příchod nového opatření opravdu dobře připraven,“ uzavřel Miroslav Uďan.

GDPR začne v celé EU platit jednotně od 25. května 2018 a v České republice nahradí současnou právní úpravu ochrany osobních údajů v podobě směrnice 95/46/ES a související zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více