Evropané během pandemie na e-shopech nejvíce utratili za potraviny, šetřili na módě

19. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Přepravní firma DPD analyzovala na základě svého nejnovějšího výzkumu E-shopper barometer nákupní chování Evropanů během pandemie. Největší boom nastal u kategorie potravin, kde nákupy vzrostly o 95 %. Mírný pokles naopak zaznamenala móda. Zcela zásadní byl vznik nové skupiny zákazníků, kteří na internetu před pandemií nikdy nenakupovali – většinu z nich tvoří senioři.

Potraviny obsadily poprvé v historii první místo mezi nejžádanějšími online kategoriemi zboží, které po dlouhou dobu zaujímala móda. I přes původní předpoklady, že prodej oblečení a obuvi zaznamená také velký nárůst, v tomto případě zájem naopak nečekaně poklesl, a to o 5 %. Výrazně pak vzrostl prodej high-tech produktů, a to o celých 61 %.

„Před pandemií jsme nakupovali na internetu především proto, že to bylo pohodlnější, rychlejší a někoho to dokonce vyloženě bavilo. Během pandemie se však tyto potřeby změnily a bylo často nutné shánět online zcela základní věci denní spotřeby jako jsou právě potraviny, ” vysvětlil generální ředitel DPD Miloš Malaník.

Senioři objevili online nakupování

Již během roku 2020 přibylo 15 milionů nových zákazníků, z nichž většinu tvoří senioři, kteří nákupy online před pandemií vůbec nevyužívali. Z průzkumu E-shopper barometer vyplývá, že 90 % seniorů využívá k nákupu počítač, 92 % z nich preferuje doručení domů a je málo pravděpodobné, že opustí svůj nákupní košík bez toho, aniž by zboží nakoupili. Většina seniorů také uvádí, že si na online nakupování natolik zvykli, že v něm budou pokračovat i po otevření kamenných obchodů.

Zájem o udržitelnost roste

Vzrostl také zájem o udržitelné nákupy, ať už jde o výběr e-shopu, tak o doručovací společnost. Například ve Velké Británii by 40 % zákazníků uvítalo, kdyby e-shop poskytoval informace o emisích při přepravě a na základě toho by byli ochotni změnit způsob doručení. Spojit více objednávek do jedné se zase snaží 71 % Francouzů, aby minimalizovali počet doručení. Evropané se obecně začali mnohem více zajímat o etické a udržitelné zdroje, zboží z druhé ruky a vintage výrobky. Záleží jim také na tom, aby balíček urazil co možná nejkratší možnou vzdálenost a například neletěl zbytečně přes oceán, když zboží lze nakoupit od lokálního výrobce.

„Pro zákazníky je stále důležitější, aby udržitelné nebyly jenom výrobky, které nakupují, ale také cesta, kterou se k nim dostanou. V tomhle ohledu hraje přístup přepravních společností klíčovou roli a jsem rád, že DPD se již v současné chvíli daří přepravovat zásilky co možná nejekologičtěji díky 100% uhlíkové neutralitě. Do roku 2025 jsme se pak zavázali doručovat v Praze a Ostravě pouze bezemisně, následovat budou samozřejmě i další česká města,” uzavřel Miloš Malaník.

Štítky: 

Podobné články

Online nákupy šetří Čechům nejen čas a peníze, ale také snižují stres

24. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Češi chtějí především šetřit své úspory a vyhýbat se stresu, online nakupování je pro ně proto čím dál atraktivnější volbou. Proces je mimo jiné časově méně náročný. Nejčastěji nakupují módu a beauty produkty, v případě zboží určeného pro volnočasové aktivity se dokonce pohybují nad evropským průměrem. Čtěte více

DPD v ČR a SR od Geis odkoupilo balíkové divize

16. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Balíkové společnosti Geis Parcel v Česku a na Slovensku převzala od 14. ledna 2020 společnost DPD. Firmy se na transakci dohodly začátkem listopadu uplynulého roku a akvizice již schválily antimonopolní úřady. DPD tak skokově posiluje své tržní postavení. Čtěte více

Za téměř 90 % všech online nákupů stojí třetina nejčastěji nakupujících zákazníků

26. 4. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Podle každoročního průzkumu přepravní společnosti DPD je tuzemská e-commerce závislá na třetině (34 %) svých zákazníků. Tito tzv. heavy buyers uskutečnili 87 % všech nákupů na internetu. Čtěte více

Češi předhánějí zbytek Evropy v nákupech na zahraničních e-shopech

7. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Stále více Čechů si nechává dovážet zboží ze zahraničních e-shopů. Loni nakoupilo na zahraničních e-shopech 62 % Čechů, což je o 11 % více než v roce 2017. Evropský průměr je přitom 58 %. Čtěte více