Elektronickou knihovnu by si pořídilo 16 % populace

28. 2. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Mediaresearch)
Klasická kniha se jen velmi těžko nahrazuje elektronickou. Takový názor má podle výzkumu společnosti Mediaresearch téměř třetina internetové populace. Největšími bariérami při pořizování e-knih jsou zvyk a požitek spojený se čtením papírových knížek.
Kindle Fire HD

Celou svou knihovnu za elektronickou by ale vyměnilo 16 % uživatelů internetu. Čtenáři e-booků oceňují snadnou mobilitu knihovny a nižší pořizovací náklady, za e-knihy se totiž ještě moc neplatí.

Téměř třetina účastníků výzkumu na téma E-books se shodla na tom, že rozhodně upřednostňují papírové knihy. Dalších 40 % dává sice papírové knize přednost, ale elektronickým knihám se nebrání. A 7 % z dotázaných už dnes raději sáhne po e-booku než po papírové knize. Data z výzkumu uvádějí, že nějakou e-knihu už v současnosti četla čtvrtina uživatelů internetu.

Největšími bariérami v pořizování elektronických knih jsou zvyk na klasickou verzi knih a prožitek, který je se čtením klasické knihy spjat. „Když držíte v ruce knížku, tak cítíte lehkou vůni papíru, jemný pach tiskařské černi, vzdálenou vůni lepidla ve vazbě, můžete si pohladit hřbet knihy vázané v kůži,“ popsal jeden z dotazovaných ve výzkumu: „prostě klasická knížka vám umožní vnímat spoustu vjemů.“ V boji s láskou ke klasickým papírovým knihám to tak jejich elektronické verze rozhodně nemají snadné. Ale i e-knížky mají své přívržence, kteří na ně nedají dopustit. 16 % z 521 respondentů by si dokonce dokázalo představit držet celou svou knihovnu pouze v elektronické podobě. Muži přitom cítí k domácí knihovně o něco menší citovou vazbu, a tak by byli k výměně knihovny svolnější než ženy.

Kromě úspory místa uvádí účastníci výzkumu jako plus e-booků snadnou mobilitu knihovny a nižší náklady na pořízení oproti knihám klasickým. A právě nízké náklady se často rovnají nákladům nulovým. Elektronická forma svádí ke kopírování a stahování, a tak u dotazovaných zatím převládá využívání e-knih nabízených bezplatně na internetu a stahování z internetu zadarmo. Alespoň jednu elektronickou knihu si už ale koupila bezmála polovina čtenářů e-knih.

A v čem elektronické knihy čteme? Nejen ve specializovaných čtečkách, ale také v noteboocích, netbocích, na stolním počítači a v mobilu. Speciální čtečku e-knih používá třetina čtenářů elektronického inkoustu. Jejich obliba u čtenářů meziročně vzrostla o 22 % a předčila tak čtení elektronických knih v mobilních telefonech a tabletech.
 
Specializovaná výzkumná ministudie „Ebooks“ společnosti Mediaresearch se věnuje elektronickým knihám a jejich čtečkám, postojům ke klasickým a elektronickým knihám, bariérám a motivátorům čtení e-knih a pořizování čtecích zařízení a významu domácí knihovny. Přináší meziroční srovnání ve využívání, vlastnictví a plánovaném pořízení zařízení pro čtení elektronických knih.

Štítky: 

Podobné články

Infografika: 47 % internetové populace v ČR jednou měsíčně nakupuje online

26. 9. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Mediaresearch)
Nejoblíbenějším zbožím je oblečení a obuv, ale také elektronika. Vychází to z aktuálního výzkumu Ecommerce 2013, kterou v ČR provedla společnost Mediaresearch. Čtěte více

Sdílet obchodní aktivity e-shopu na Facebooku se vyplatí

6. 8. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Mediaresearch)
Přestože na sociálních sítích lidé meziročně vykazují nižší aktivitu, jejich zájem o ně se nesnižuje. Mezi nejoblíbenější komunitní servery v Česku patří Facebook, YouTube a Spolužáci.cz. Zjistila to společnost Mediaresearch. Čtěte více
Foto: Sxc.hu

Slováci si nákupy v e-shopech oblíbili

25. 7. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Mediaresearch)
Téměř polovina slovenských zákazníků nakupuje přes internet alespoň pětkrát do roka. Podle průzkumu společnosti Mediaresearch Slovakia splnil online nákup očekávání u více než 90 % respondentů. Čtěte více
Foto: Sxc.hu

Elektronika se na slevových serverech prodává na 4. místě

25. 6. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Mediaresearch)
Na slevových serverech zákazníci nejčastěji nakupují vouchery do restaurací a barů. Slevové servery se stále těší velké oblibě, i když v meziročním srovnání došlo k mírnému poklesu pravidelného sledování těchto serverů. Čtěte více