E-commerce má za sebou rekordní rok, letos zaútočí na sto miliard korun

11. 1. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Bohaté a štědré byly pro české internetové obchody nejen loňské Vánoce, které jim přinesly třetinu celkového obratu, ale vůbec celý rok 2015. Loni vzrostl českým e-shopům obrat o téměř 26 %. V podobný růst lze doufat také letos. Dá se proto očekávat, že celkový výkon české e-commerce by mohl v roce 2016 atakovat hranici 100 miliard korun.
Foto: Freeimages.com

Růst domácího e-commerce trhu zrychluje. Vyplývá to ze statistik konzultační společnosti Acomware, podle níž v loňském roce vzrostl tuzemským e-shopům obrat o více než čtvrtinu. O rok dříve přitom šlo jen o zhruba 15 %. „V celém průběhu roku 2015 se zdálo, že bude růst výjimečný. To se potvrdilo, rekordních hodnot dosahovaly všechny zásadní ukazatele výkonnosti e-shopů, tedy nejen obrat, ale i návštěvnost, počet objednávek nebo konverzní poměr,“ vysvětlil Jan Penkala, CEO Acomware. Potvrdilo se také, že čtvrté čtvrtletí je coby období Vánoc pro e-shopy klíčové: přineslo jim téměř třetinu celoročního obratu.

Významný růst e-commerce za rok 2015 potvrzují také další zdroje. Podle dat zveřejněných sdružením APEK a nákupním rádcem Heureka.cz dosáhne obrat české e-commerce za rok 2015 zhruba 81 miliard korun, čímž se podíl e-commerce na českém maloobchodě zvýší na 8,1 %. „V tomto roce by mělo tempo růstu znovu atakovat a pravděpodobně i překonat hranici 20 %. Reálně tak obrat české e-commerce dosáhne něco mezi 95-100 miliardami korun,“ odhadl Penkala.

Pokud jde o trendy v e-commerce, rok 2015 se nesl ve znamení většího využívání mobilních zařízení nebo vstupu retailových firem na online trh. „Popularita mobilních zařízení u zákazníků je patrná zejména na návštěvnosti e-shopů, kde mobily a tablety dohromady tvoří zhruba 23 % veškeré návštěvnosti. Menší je jejich podíl na obratu, který dosahuje asi 13 %,“ řekl Penkala. Odborníci z Acomware nicméně očekávají, že obě čísla v roce 2016 opět významně vzrostou – návštěvnost z mobilních zařízení přesáhne 30 % a jejich podíl na obratu bude průměrně mezi 17-20 %.

Odhad vývoje české e-commerce 2014-2016
 20142015 (odhad)2016 (odhad)***
Obrat české e-commerce67 miliard Kč81 miliard Kč*95-100 miliard Kč
Meziroční růst15,5 %21-26 %**20-25 %

* Odhad APEK a Heureka.cz
** Odhad procentuálního růstu v závislosti na zdroji: použita data APEK/Heureka.cz a Acomware
*** Odhad Acomware

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více