E-commerce má za sebou rekordní rok, letos zaútočí na sto miliard korun

11. 1. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Bohaté a štědré byly pro české internetové obchody nejen loňské Vánoce, které jim přinesly třetinu celkového obratu, ale vůbec celý rok 2015. Loni vzrostl českým e-shopům obrat o téměř 26 %. V podobný růst lze doufat také letos. Dá se proto očekávat, že celkový výkon české e-commerce by mohl v roce 2016 atakovat hranici 100 miliard korun.
Foto: Freeimages.com

Růst domácího e-commerce trhu zrychluje. Vyplývá to ze statistik konzultační společnosti Acomware, podle níž v loňském roce vzrostl tuzemským e-shopům obrat o více než čtvrtinu. O rok dříve přitom šlo jen o zhruba 15 %. „V celém průběhu roku 2015 se zdálo, že bude růst výjimečný. To se potvrdilo, rekordních hodnot dosahovaly všechny zásadní ukazatele výkonnosti e-shopů, tedy nejen obrat, ale i návštěvnost, počet objednávek nebo konverzní poměr,“ vysvětlil Jan Penkala, CEO Acomware. Potvrdilo se také, že čtvrté čtvrtletí je coby období Vánoc pro e-shopy klíčové: přineslo jim téměř třetinu celoročního obratu.

Významný růst e-commerce za rok 2015 potvrzují také další zdroje. Podle dat zveřejněných sdružením APEK a nákupním rádcem Heureka.cz dosáhne obrat české e-commerce za rok 2015 zhruba 81 miliard korun, čímž se podíl e-commerce na českém maloobchodě zvýší na 8,1 %. „V tomto roce by mělo tempo růstu znovu atakovat a pravděpodobně i překonat hranici 20 %. Reálně tak obrat české e-commerce dosáhne něco mezi 95-100 miliardami korun,“ odhadl Penkala.

Pokud jde o trendy v e-commerce, rok 2015 se nesl ve znamení většího využívání mobilních zařízení nebo vstupu retailových firem na online trh. „Popularita mobilních zařízení u zákazníků je patrná zejména na návštěvnosti e-shopů, kde mobily a tablety dohromady tvoří zhruba 23 % veškeré návštěvnosti. Menší je jejich podíl na obratu, který dosahuje asi 13 %,“ řekl Penkala. Odborníci z Acomware nicméně očekávají, že obě čísla v roce 2016 opět významně vzrostou – návštěvnost z mobilních zařízení přesáhne 30 % a jejich podíl na obratu bude průměrně mezi 17-20 %.

Odhad vývoje české e-commerce 2014-2016
 20142015 (odhad)2016 (odhad)***
Obrat české e-commerce67 miliard Kč81 miliard Kč*95-100 miliard Kč
Meziroční růst15,5 %21-26 %**20-25 %

* Odhad APEK a Heureka.cz
** Odhad procentuálního růstu v závislosti na zdroji: použita data APEK/Heureka.cz a Acomware
*** Odhad Acomware

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Podvody řízené AI: Vznikající hrozby a protiopatření

23. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Microsoft vydal nový report Cyber Signals. Zaměřuje se v něm na podvody řízené umělou inteligencí, a to hlavně v oblasti e-commerce a náborových kampaních. Mezi dubnem 2024 a dubnem 2025 Microsoft podle zprávy zmařil pokusy o podvod za čtyři miliardy dolarů, odmítl 49 000 podvodných registrací partnerství a zablokoval přibližně 1,6 milionu pokusů o registraci botů za hodinu. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více