dTest: Obchodníci na Facebooku obchází zákon

18. 10. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Nákup na sociálních sítích musí probíhat podle stejných pravidel jako nákup v klasickém e-shopu. Obchodník musí zákazníka informovat o jeho právech a respektovat zákonná ustanovení, např. možnost vrácení zboží bez udání důvodu. Praxe však často vypadá jinak a prodejci využívají neznalosti zákazníků k obcházení zákona.

Na poradenské lince dTestu se operátoři setkávají s tím, že obchodníci odmítají uznat právo zákazníka na vrácení zboží bez udání důvodu v zákonné lhůtě 14 dnů od doručení, a to s odůvodněním, že nejsou e-shopem. Někdy dokonce neuvádí ani dostatek kontaktních údajů, a zákazníkovi tak omezují možnost komunikace či vrácení zboží. Někteří z těchto „obchodníků“ ani nemají živnostenské oprávnění – jednoduše nakoupí zboží a pak jej za úplatu pošlou zákazníkovi, čímž porušují navíc ještě živnostenský zákon.

Ustanovení občanského zákoníku o smlouvách uzavíraných na dálku platí pro každého podnikatele, který svými dostatečně konkrétními nabídkami oslovuje spotřebitele (potenciální kupující) za využití některého z prostředků komunikace na dálku. Internet tímto prostředkem v každém případě je a není rozhodné, zda má obchodník vlastní internetové stránky či využívá platformy sociální sítě (Facebook) či také aukčního portálu (např. Aukro). Podstatné je, že podnikatel nabízí zboží určitých parametrů a na spotřebitelovu objednávku reaguje zasláním objednaného zboží. Není tedy sporu, že k uzavření kupní smlouvy došlo, jakmile prodejce spotřebitelovu objednávku obdržel. Doporučujeme vyvarovat se nákupu u obchodníků, kteří o sobě na Facebooku výslovně tvrdí, že nejsou e-shopem, případně neuvádí informace dle zákona či jasné a ověřitelné kontaktní údaje.

Pokud se spotřebiteli stane, že se při vrácení zboží setká s podobným postupem, má hned několik možností, jak se bránit. Nesplněná informační povinnost zakládá spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku dokonce do tří měsíců od převzetí zboží a požadovat zpět peníze včetně poštovného. Pokud se přes veškerou snahu nepodaří s obchodníkem dohodnout a peníze získat zpět, doporučujeme zaslat mu předžalobní výzvu ke splnění jeho zákonné povinnosti pod hrozbou žaloby k soudu. V případě podezření, že obchodník nemá platné živnostenské oprávnění, lze podat podnět též živnostenskému úřadu.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více