dTest: Konec ochrany živnostníků před operátory

25. 11. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Ve Sbírce zákonů byla vyhlášena novela zákona o elektronických komunikacích, která oklešťuje práva jak spotřebitelů, tak živnostníků a drobných podniků. Po uplynutí patnáctidenní lhůty pro nabytí účinnosti zákona již nebude pro živnostníky od operátorů snadného úniku.

Půjdete-li do obchodu jako běžný člověk, jste spotřebitelem s výraznou právní ochranou. Vezmete-li si na sebe montérky a do smlouvy uvedete IČ, už jste profesionál, který si musí dávat pozor. Loňské výdobytky, které přinesla novela poslance Husáka pro všechny zákazníky, se operátorům nelíbily a u poslanců si prolobbovali výraznou změnu. „Rozdíl mezi spotřebitelem a živnostníkem je opravdu minimální, jako jednotlivci mají vůči operátorům slabé postavení. Těžko si vyjednají individuální podmínky jako velké společnosti,“ řekl Miloš Borovička, právní poradce dTestu. A dodal: „Za 14 dní mohou operátoři smlouvy změnit tak, aby si pod vysokými pokutami své zákazníky udrželi“. Kdo tedy chce ukončit smlouvu s operátorem s pokutou „jen“ 1/5 zbývajících paušálů, neměl by váhat, změny mohou následovat velmi rychle.

Nejkritizovanější změna, kterou novela přináší, se týká všech, jak podnikatelů, tak spotřebitelů. Operátoři už dávno mohou měnit smlouvy, jak chtějí. Zatím je v tom ale omezovala možnost zákazníka odstoupit, pokud se měnila podstatná náležitost, kterou jmenoval zákon. „Při každé změně zákonem určených ustanovení musel operátor zákazníka poučit, že může od smlouvy odstoupit. Nově operátor bude sám vyhodnocovat, zda je změna podstatná, nebo ne a jestli zákazníka, který má smlouvu na dobu určitou, poučí o možnosti odejít,“ vysvětlil Borovička. Lze předpokládat, že většina změn bude pro operátory banální, a tak jen uveřejní na svém webu oznámení, že změnili podmínky. Zákazníci se smlouvami na dobu neurčitou se tak o změně ceny za volání mohou dozvědět až ve chvíli, kdy jim přijde vyúčtování. Tato úprava odporuje právu EU a České republice tak hrozí postih.

Podnikatelé si mimo to budou muset dát daleko větší pozor na rozhovory se zástupci operátorů po telefonu. Dnes platí, že pokud uzavřete nebo změníte smlouvu po telefonu, musí operátor poskytnout informace o smlouvě elektronicky nebo v listinné podobě a každý zákazník má 14 dní na odstoupení od smlouvy. „Často telefonista neřekne úplně vše a odkáže na podmínky,“ řekl Borovička a vysvětlil: „Už jenom tím, že zákazník řekne ‚mám zájem‘ nebo ‚chci to vyzkoušet‘ operátor dovodí souhlas a změní smlouvu, pro podnikatele ale už nebude cesty zpět.“ Poslanci operátorům ulehčili i tím, že nebudou muset své zákazníky z řad podnikatelů upozorňovat na automatické prodloužení smlouvy. Kdo si nedá pozor, bude muset nedobrovolně a pod hrozbou pokut vydržet u svého operátora třeba další dva roky.

Štítky: 

Podobné články

Směrnice NIS2 přichází. Na co se připravit?

25. 10. 2022. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Nová směrnice kybernetické bezpečnosti EU, která je známější pod zkratkou NIS2, vzbuzuje podobné emoce (a hlavně řadu otázek) jako nařízení GDPR před pár lety. O co jde? Koho se bude týkat? Jaké změny přinese? Čtěte více

Zasáhnou chystané normy ke kyberbezpečnosti podniky stejnou měrou jako GDPR?

22. 2. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: KPMG Česká republika, AK Toman & partneři)
Posílit a přeorganizovat IT oddělení a plnit aktualizovaný zákon o kybernetické bezpečnosti. Tyto a další povinnosti přinesou firmám projednávané digitální předpisy EU známé jako NIS2, DSA a DMA. Čtěte více
Foto: Pixabay.com

Infografika: 10 kroků, jak vyhovět GDPR

7. 9. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
Do 25. května 2018 musí všechny společnosti z e-commerce sektoru splnit podmínky Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Pokud vás zajímá, jak na to, může vám napovědět názorná infografika společnosti Mailkit. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více