Novinky

dTest: Jak je to s výměnou výrobku za jiný?

Právo na výměnu věci v případě uplatnění reklamace je pro řadu nakupujících i obchodníků stále tvrdým oříškem a často si je vykládají po svém. Kdy vzniká právo na výměnu výrobku? A můžete při výměně zboží zákazníkovi vrátit jiný výrobek ze svého obchodu?

František Doupal
Zdroj: dTest
  • 23. 12. 2014
  • 1 min
dTest: Jak je to s výměnou výrobku za jiný?

Podle občanského zákoníku existují v případě vady zboží následující možnosti, jak situaci řešit. Jde o nárok na odstranění vady zboží, přiměřenou slevu z kupní ceny nebo na odstoupení od smlouvy. Odstraněním vady se rozumí oprava věci, její výměna nebo dodání chybějícího zboží. Výměna některé součásti věci standardně spadá pod pojem opravy. U prodeje použitého zboží se právo na výměnu modifikuje do práva na přiměřenou slevu.

Právo na výměnu věci je v občanském zákoníku vyjádřeno jako právo na dodání nové věci bez vad. „Z tohoto znění je zřejmé, že zákon má na mysli dodání stejné věci jako té, která je specifikovaná v uzavřené kupní smlouvě,“ upozornil Lukáš Zelený. Smlouva se totiž neruší, ale prodávající plní na jejím základě z titulu odpovědnosti prodávajícího za vady spotřebního zboží. Navíc, oproti předchozí právní úpravě, je v zákoníku výslovně uvedeno, že má jít o věc novou.

Tvrdit zákazníkovi, že je povinen akceptovat jiný způsob vyřízení reklamace, by bylo jeho klamáním. Není-li možné provést výměnu, vzniká zákazníkovi právo na odstoupení od kupní smlouvy. Nic ovšem nebrání tomu, aby se prodávající se spotřebitelem dohodli na odlišném postupu, pokud s tím obě strany souhlasí.