dTest: Jak je to s výměnou výrobku za jiný?

23. 12. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Právo na výměnu věci v případě uplatnění reklamace je pro řadu nakupujících i obchodníků stále tvrdým oříškem a často si je vykládají po svém. Kdy vzniká právo na výměnu výrobku? A můžete při výměně zboží zákazníkovi vrátit jiný výrobek ze svého obchodu?
Foto: Freeimages.com

Podle občanského zákoníku existují v případě vady zboží následující možnosti, jak situaci řešit. Jde o nárok na odstranění vady zboží, přiměřenou slevu z kupní ceny nebo na odstoupení od smlouvy. Odstraněním vady se rozumí oprava věci, její výměna nebo dodání chybějícího zboží. Výměna některé součásti věci standardně spadá pod pojem opravy. U prodeje použitého zboží se právo na výměnu modifikuje do práva na přiměřenou slevu.

Právo na výměnu věci je v občanském zákoníku vyjádřeno jako právo na dodání nové věci bez vad. „Z tohoto znění je zřejmé, že zákon má na mysli dodání stejné věci jako té, která je specifikovaná v uzavřené kupní smlouvě,“ upozornil Lukáš Zelený. Smlouva se totiž neruší, ale prodávající plní na jejím základě z titulu odpovědnosti prodávajícího za vady spotřebního zboží. Navíc, oproti předchozí právní úpravě, je v zákoníku výslovně uvedeno, že má jít o věc novou.

Tvrdit zákazníkovi, že je povinen akceptovat jiný způsob vyřízení reklamace, by bylo jeho klamáním. Není-li možné provést výměnu, vzniká zákazníkovi právo na odstoupení od kupní smlouvy. Nic ovšem nebrání tomu, aby se prodávající se spotřebitelem dohodli na odlišném postupu, pokud s tím obě strany souhlasí.

Štítky: 

Podobné články

Směrnice NIS2 přichází. Na co se připravit?

25. 10. 2022. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Nová směrnice kybernetické bezpečnosti EU, která je známější pod zkratkou NIS2, vzbuzuje podobné emoce (a hlavně řadu otázek) jako nařízení GDPR před pár lety. O co jde? Koho se bude týkat? Jaké změny přinese? Čtěte více

Zasáhnou chystané normy ke kyberbezpečnosti podniky stejnou měrou jako GDPR?

22. 2. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: KPMG Česká republika, AK Toman & partneři)
Posílit a přeorganizovat IT oddělení a plnit aktualizovaný zákon o kybernetické bezpečnosti. Tyto a další povinnosti přinesou firmám projednávané digitální předpisy EU známé jako NIS2, DSA a DMA. Čtěte více
Foto: Pixabay.com

Infografika: 10 kroků, jak vyhovět GDPR

7. 9. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
Do 25. května 2018 musí všechny společnosti z e-commerce sektoru splnit podmínky Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Pokud vás zajímá, jak na to, může vám napovědět názorná infografika společnosti Mailkit. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více