Digitální věk a moderní technologie nahrávají spotřebitelům

15. 5. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Studie společnosti MasterCard ukazuje, jak výzkum a inovace v technologiích dělají z digitálního věku dobu, která je výhodná jak pro spotřebitele, tak pro obchodníky i města po celém světě, a pozitivně ovlivňují hospodářský růst a finanční začleňování všech vrstev obyvatel.

Technologie hrají zásadní roli nejen v proměně spotřebitelského chování, ale také otevírají nové nákupní možnosti. Zásadně se mění způsob, jak lidé nakupují a cestují, spolupracují s poskytovateli služeb, a dokonce i s veřejným sektorem.

Zpráva společnosti MasterCard dokládá, jak nástup moderních technologií ovlivnil způsob fungování maloobchodního sektoru. V Evropě je více než 305 milionů chytrých telefonů a 60 % jejich majitelů je již alespoň jednou využilo k nákupu zboží či služeb online. Tento trend donutil řadu obchodníků přehodnotit strategii a nabízet zákazníkům co nejpříjemnější nákupní zážitek, ať už nakupují prostřednictvím tradičních, nebo moderních kanálů. Zásadním prvkem transformace spotřebního chování je bezpečnost. Téměř polovina lidí (44 %), kteří se v minulosti při nákupu online setkali s podvodem, se obchodu, kde k podvodu došlo, v budoucnu vyhne, a to bez ohledu na příčinu negativní zkušenosti. Během roku 2013 se s podvodným chováním při nákupu na internetu setkalo 17,5 % evropských spotřebitelů.

„Lidé v novém digitálním věku očekávají, že budou moci jednoduše a bezpečně nakupovat kdykoliv, kdekoliv a jakkoliv. Nová platební řešení ve formě bezkontaktních technologií už dávno nejsou hudbou budoucnosti. Inovace zahrnující bezkontaktní platby a mobilní peněženky, jako například MasterPass, se staly spolehlivou platební metodou pro spotřebitele i pro obchodníky,“ řekla Ann Cairns, prezidentka divize mezinárodních trhů, MasterCard.

Moderní technologie neovlivňují nákupní proces pouze prostřednictvím inovací v platebních řešeních, ale zabývají se i další problematikou. Stále větší množství lidí žije ve městech, což staví městské infrastruktury a dopravní systémy pod velký tlak. Dopravní zácpy a tlačenice v centrech měst negativně ovlivňují obyvatele, turisty, ale i jednotlivé prodejce. Digitální platební technologie pomáhají milionům lidí, jež denně dojíždějí za prací, cestovat veřejnou dopravou rychleji a pohodlněji, s využitím jejich mobilních přístrojů.

„Jedním z nejlepších příkladů, jak technologie a inovace mění lidské životy, je vznik tzv. chytrých měst. MasterCard je partnerem několika metropolí, kde ve spolupráci s technologickými společnostmi zavádí systémy založené na používání chytrých telefonů, což umožňuje dopravním společnostem zpřístupnit veřejnou dopravu širší skupině lidí, například díky zkrácení času potřebného k nákupu jízdenky,“ doplnila Ann Cairns.

Technologie také pomáhají jednotlivým státům zapojit do finančního systému i ty skupiny občanů, které byly doposud vyloučeny. Zatímco v roce 2013 činil počet osob bez bankovního konta 2,5 miliardy, koncem roku 2014 se počet snížil na dvě miliardy. Zapojování lidí po celém světě do finančních systémů napomáhá globálnímu ekonomickému růstu a produktivitě.

Hlavní závěry zprávy MasterCard:

  • Téměř 6 z 10 uživatelů chytrých telefonů v Evropě s nimi alespoň jednou nakoupilo online
  • Spotřebitelé při nákupech online hledí především na komfort a pohodlnost celého procesu, následuje bezpečnost; při nákupech přes mobil jsou pro ně důležité pohodlné použití, především nákupy „jedním kliknutím“ a personalizované nabídky

Nákupní rozhodování dnešních evropských spotřebitelů:

  • 63 % lidí si o zboží zjišťuje informace na internetu, ale nakupuje v kamenných obchodech
  • 13 % lidí se o zboží informuje v kamenných obchodech a následně nakupuje online
  • 24 % lidí kombinuje internetové a kamenné obchody jak při nákupu, tak při získávání informací

Mezi nejlepší technologické novinky z hlediska přínosu pro obchod dle samotných evropských prodejců patří bezkontaktní technologie (63 %), mobilní peněženky (47 %) a platby kartou obecně (46 %).

Polovina všech světových spotřebitelů má nebo chce mít bezkontaktní platební kartu

Nejvyšší přidanou hodnotu vidí obchodníci v  „tagování“ produktů a služeb (74 %), geolokaci (70 %) a věrnostních programech (44 %), zatímco zákazníci mají nejraději věrnostní programy (78 %), cenové srovnávače (61 %) a získávání zajímavých nabídek dle své aktuální polohy, tedy geolokaci (53 %).

Podobné články

DPD spouští odesílání balíků přes své Pickup Boxy

22. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD umožňuje zákazníkům ze svých samoobslužných Pickup Boxů balíčky nejen vyzvedávat, ale nově také odesílat. Tento nový způsob odesílání ocení například živnostníci či malé a střední e-shopy, které mohou prostřednictvím boxu dostupného 24/7 poslat balík do jiného boxu, výdejního místa Pickup nebo na adresu zákazníka. Čtěte více

Allegro v ČR spouští vlastní výdejní boxy. Z WE|DO se zároveň stává One by Allegro

18. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Logistický operátor WE|DO by Allegro se mění na One by Allegro. Společnost tak sjednocuje název a identitu značky na všech trzích, na kterých aktuálně působí, a to s cílem přinést lepší služby nejen zákazníkům, ale také obchodníkům. Rebranding přichází souběžně s uvedením One Boxů, tedy vlastních výdejních boxů společnosti Allegro, na český trh. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila druhý kvartál roku s mírným 3% růstem

16. 7. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Herureka Group)
Druhé čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující mírný vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném předchozím čtvrtletí podařilo udržet pozitivní trend a i druhý kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb 3 %, ve srovnání s předchozím rokem. Čtěte více

Strategie, které mají smysl v komunikaci značek směrem ke Generaci Z

10. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fairy Tailors)
Komunikace značek směrem ke generaci Z (tedy lidem narozeným přibližně mezi lety 1997 až 2012) vyžaduje specifický přístup, protože tato skupina má odlišné hodnoty, preference a způsoby interakce s médii ve srovnání s předchozími generacemi. Čtěte více