ČOI si došlápla na prodej za akční ceny a sezonní slevy

24. 8. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: ČOI)
Kontroly nejrůznějších slevových akcí a výprodejů probíhají již řadu let. Inspektoři ČOI opakovaně zjišťují, že pro více než třetinu kontrolovaných osob je stále problém jednoznačně seznámit spotřebitele s akční cenou nebo cenou po slevě a tyto ceny správně účtovat.
Foto: Sxc.hu

V průběhu 2. čtvrtletí 2012 zkontrolovala ČOI 753 prodejních míst, kde bylo nabízeno zboží za akční ceny nebo probíhaly výprodejní akce, a porušení jedné nebo více povinností zjistili v téměř 40 % z nich.

V období od 1. 4. 2012 do 30. 6. 2012 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev provedeno celkem 753 kontrol, při nichž bylo ověřeno dodržování zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je v dozorové působnosti České obchodní inspekce.

Kontrolní akce probíhala na celém území České republiky bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží a poskytování služeb, včetně internetového obchodu, a podílely se na ní všechny inspektoráty. Z celkového počtu 753 kontrol bylo zjištěno jedno nebo více porušení povinností stanovených zákony v kontrolní pravomoci ČOI v 285 případech, tj. 37,9 %.

Kontroly

Inspektorátcelkový početse zjištěnímzjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha1574126,1 %
Jihočeský a Vysočina935660,2 %
Plzeňský a Karlovarský1304836,9 %
Ústecký a Liberecký953536,8 %
Královéhradecký a Pardubický1515536,4 %
Jihomoravský a Zlínský241458,3 %
Moravskoslezský a Olomoucký1033635,0 %
Celkem75328537,9 %

Zjištěná porušení a uložená opatření

Z hlediska četnosti byla nejčastěji zjišťována porušení zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a to ustanovení § 12. To ukládá prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Toto porušení bylo zjištěno při 100 kontrolách (27 % případů).

Dalším často porušovaným ustanovením byl § 3, vztahující se k poctivosti prodeje, resp. ke správnému účtování výrobků a služeb, které zjistili inspektoři v 90 případech (24 % porušení).

V 67 případech (18 % zjištění) porušili prodávající informační povinnosti stanovené zákonem (§§ 9-11) a ve 21 případech (6 % zjištění) jim bylo prokázáno užívání nekalých obchodních praktik (§ 4).

V průběhu kontrolní akce vydali inspektoři zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly podmínky pro uvedení na trh, v celkovém množství 1 459 ks. Hodnota zakázaného zboží činila 304 235 Kč. Dalším opatřením byly zákaz používání 29 ks neověřených měřidel.

Za výše uvedená porušení bylo pravomocně uloženo 276 pokut v celkové výši 1 454 500 Kč.

Počet, struktura a výše sankcí

Inspektorátpokuta na místěpříkaz na místěpříkazsprávní řízeníCelkem
početvýšepočetvýšepočetvýšepočetvýšepočetvýše
Středočeský a Hl. město Praha910 00023159 000120 00033189 000
Jihočeský a Vysočina87 0003745 0001081 000125 00056158 000
Plzeňský a Karlovarský11 000812 00046432 000120 00056465 000
Ústecký a Liberecký74 5002229 0009233 00038266 500
Královéhradecký a Pardubický150079 00036121 00044130 500
Jihomoravský a Zlínský710 0006137 00015 00014152 000
Moravskoslezský a Olomoucký66 0001519 5001468 0003593 500
Celkem2319 000105134 5001441 231 000470 0002761 454 500

Závěr

Dílčí výsledky kontrolní akce zaměřené na prodej za akční ceny a nejrůznější výprodeje opět potvrdily předchozí zjištění, že při prodeji zboží ve slevě trvale prodávající porušují zejména zákon o ochraně spotřebitele. Ve srovnání s výsledky kontrol v prvním čtvrtletí byl počet porušení zjištěných ve druhém čtvrtletí letošního roku o cca 4 % vyšší. Kontroly výprodejů a slevových akcí proto pokračují i v tomto čtvrtletí.

Štítky: 

Podobné články

Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou

5. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že kontrolované e-shopy nejčastěji neposkytly úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčely důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI za slevy udělila pokuty za 2,4 milionu korun

28. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Absence regulace výprodejních a slevových akcí umožňuje, aby v českých obchodech byly nabízeny nejrůznější akční slevy a „výhodné nákupy“ po celý rok. Proto je také tento obchodníky oblíbený marketingový trik celoročně Českou obchodní inspekcí monitorován. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů

12. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Ve třetím čtvrtletí pokračovaly kontroly České obchodní inspekce (ČOI) u prodeje zboží a služeb sjednávaných prostřednictvím internetu. V tomto období bylo zkontrolováno 250 e-shopů a 188 z nich porušilo obecně závazné právní předpisy. Čtěte více