ČOI e-shopům udělila pokuty ve výši 1,25 milionu korun
Ve třetím čtvrtletí 2012 Česká obchodní inspekce zkontrolovala 259 e-shopů. Hned 202 z nich porušilo povinnosti stanovené zákony. Za hodnocené období bylo uloženo celkem 174 pokut ve výši 1,25 milionu korun.
Cílem této celoroční kontrolní akce je monitorování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a případná eliminace nežádoucích nebo zákony zakázaných způsobů jednání obchodníků, které negativně ovlivňují spotřebitele a snižují jejich důvěru v tuto formu obchodování.
Kontroly byly zaměřeny především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce.
Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 202 kontrolách, což představuje 78 % z celkového počtu provedených kontrol. Vysoké procento kontrol, při kterých bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů, nelze považovat za zcela objektivní měřítko stavu elektronického obchodování v České republice.
Za zjištěná porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve třetím čtvrtletí roku 2012 pravomocně uloženo celkem 174 pokut v hodnotě 1 250 500 Kč. Nejvyšší pravomocně uložené pokuty ve třetím čtvrtletí byly 50 000 Kč, další se pohybovaly v desítkách tisíc. Za méně závažná porušení povinností při internetovém prodeji byly uloženy pokuty nepřesahující výši několik tisíc korun.
Zjištěná porušení a přijatá opatření
Nejčastěji bylo opět zjišťováno porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik (157 zjištění – 45,4 %). Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.
Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách uplatnění reklamace, včetně podmínek pro uplatnění práv při rozporu věci s kupní smlouvou (102 porušení – 30,9 %).
Mezi další zjišťované nedostatky patřilo nedodržování povinností při přijímání a vyřizování reklamací, a to včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty pro její vyřízení (18 zjištění – 5,5 %).
Výsledky kontrol - 3. čtvrtletí 2012 | ||||
| Inspektorát | počet kontrol | zjištění | zjištění v % | |
| Středočeský a Hl. město Praha | 41 | 30 | 73,2 % | |
| Jihočeský a Vysočina | 19 | 15 | 79,0 % | |
| Plzeňský a Karlovarský | 24 | 18 | 75,0 % | |
| Ústecký a Liberecký | 14 | 7 | 50,0 % | |
| Královéhradecký a Pardubický | 46 | 27 | 58,7 % | |
| Jihomoravský a Zlínský | 36 | 33 | 91,7 % | |
| Moravskoslezský a Olomoucký | 79 | 72 | 91,1 % | |
| Celkem | 259 | 202 | 78,0 % | |
Závěr
Po předchozím monitorování internetového trhu zkontrolovala Česká obchodní inspekce od začátku roku celkem 826 e-shopů a jiných subjektů uzavírajících obchody s využitím prostředků komunikace na dálku a zjistila porušení zákonů v 662 z nich. Za prokázaná porušení uložila dosud 582 pokut (některým kontrolovaným subjektům v průběhu roku opakovaně) a další opatření.