Novinky

ČOI e-shopům udělila pokuty ve výši 1,25 milionu korun

Ve třetím čtvrtletí 2012 Česká obchodní inspekce zkontrolovala 259 e-shopů. Hned 202 z nich porušilo povinnosti stanovené zákony. Za hodnocené období bylo uloženo celkem 174 pokut ve výši 1,25 milionu korun.

Pavel Gregor
Zdroj: ČOI
  • 20. 11. 2012
  • 2 min
ČOI e-shopům udělila pokuty ve výši 1,25 milionu korun

Cílem této celoroční kontrolní akce je monitorování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a případná eliminace nežádoucích nebo zákony zakázaných způsobů jednání obchodníků, které negativně ovlivňují spotřebitele a snižují jejich důvěru v tuto formu obchodování.

Kontroly byly zaměřeny především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce.

Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 202 kontrolách, což představuje 78 % z celkového počtu provedených kontrol. Vysoké procento kontrol, při kterých bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů, nelze považovat za zcela objektivní měřítko stavu elektronického obchodování v České republice.
 
Za zjištěná porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve třetím čtvrtletí roku 2012 pravomocně uloženo celkem 174 pokut v hodnotě 1 250 500 Kč. Nejvyšší pravomocně uložené pokuty ve třetím čtvrtletí byly 50 000 Kč, další se pohybovaly v desítkách tisíc. Za méně závažná porušení povinností při internetovém prodeji byly uloženy pokuty nepřesahující výši několik tisíc korun.

Zjištěná porušení a přijatá opatření

Nejčastěji bylo opět zjišťováno porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik (157 zjištění – 45,4 %). Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.

Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách uplatnění reklamace, včetně podmínek pro uplatnění práv při rozporu věci s kupní smlouvou (102 porušení – 30,9 %).

Mezi další zjišťované nedostatky patřilo nedodržování povinností při přijímání a vyřizování reklamací, a to včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty pro její vyřízení (18 zjištění – 5,5 %).

Výsledky kontrol - 3. čtvrtletí 2012

Inspektorátpočet kontrolzjištěnízjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha413073,2 %
Jihočeský a Vysočina191579,0 %
Plzeňský a Karlovarský241875,0 %
Ústecký a Liberecký14750,0 %
Královéhradecký a Pardubický462758,7 %
Jihomoravský a Zlínský363391,7 %
Moravskoslezský a Olomoucký797291,1 %
Celkem25920278,0 %

Závěr

Po předchozím monitorování internetového trhu zkontrolovala Česká obchodní inspekce od začátku roku celkem 826 e-shopů a jiných subjektů uzavírajících obchody s využitím prostředků komunikace na dálku a zjistila porušení zákonů v 662 z nich. Za prokázaná porušení uložila dosud 582 pokut (některým kontrolovaným subjektům v průběhu roku opakovaně) a další opatření.