Co přinese Windows Mixed Reality?

14. 9. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
S podzimní aktualizací operačního systému Windows 10 by se k uživatelům měla dostat tzv. Windows Mixed Reality, tedy virtuální a rozšířená realita v podání společnosti Microsoft. Svou účast přislíbila řada výrobců a díky rozumným hardwarovým nárokům a cenám by mělo jít o technologii dostupnou i pro běžné uživatele.

Pokud bychom chtěli připravovanou novinku společnosti Microsoft popsat hodně zjednodušeně, mohli bychom prohlásit, že jde o řešení, které za pomoci speciálních brýlí přenáší uživatele buď do smíšeného světa, který kombinuje náš reálný okolní svět se světem digitálním, nebo rovnou do zcela odlišného světa virtuálního. Vše samozřejmě jako integrální součást výchozí výbavy Windows 10.

Pro Microsoft nejde na tomto poli o úplnou novinku – rozšířenou realitou se zabývá již delší dobu a vidět můžeme i hmatatelné výsledky – například brýle HoloLens, které jsou již nějakou dobu běžně dostupné. Svým pojetím jsou však HoloLens věcí nákladnou na pořízení a vhodnou do rukou profesionálních uživatelů, jako jsou nejrůznější vědecké a průmyslové instituce, grafici, návrháři, designéři apod. Řešení kompatibilní s Windows Mixed Reality oproti tomu cílí do rukou (přesněji spíše na hlavy) běžných uživatelů.

Svá řešení, která se na trh dostanou již v následujících měsících, představila řada firem včetně společností Acer, Asus, Dell, HP a Lenovo.

Mezi nejdůležitější vlastnosti Windows Mixed Reality podle Microsoftu patří snadné zprovoznění a nastavení, cenově dostupná zařízení, široká nabídka a zejména pohlcující zážitky. Pojďme se tedy na tyto body podívat podrobněji.

Snadné zprovoznění a nastavení

Dnes dostupná řešení, jako jsou HTC Vive nebo Oculus Rift, jsou relativně složitá na zprovoznění. Díky nutnosti instalovat nejrůznější kamery a snímače i nárokům na prostor rozhodně nejde o záležitost pro každého. Řešení založená na Windows Mixed Reality budou spoléhat na polohové senzory umístěné přímo v helmě a obejdou se bez dalšího příslušenství. S tím souvisí i další výhoda, která spočívá v mobilitě a přenositelnosti. Zařízení si lze vzít kamkoli a použít jej kdekoli, kde se nachází stolní počítač nebo notebook.

Cenová dostupnost

Řešení pro Windows Mixed Reality nabídne hned několik výrobců. Ceny by měly začínat na úrovni 299 USD, a to včetně speciálních pohybových ovladačů. Přesné ceny pro ČR prozatím nejsou ještě většinou známé, ale například řešení společnosti Asus by mělo přijít na 12 999 Kč včetně DPH.

Široká nabídka

Díky zapojení řady výrobců budou moci zákazníci na základě svých možností a požadavků vybírat z množství řešení, která se budou kromě značky lišit také svým designem, provedením a funkcemi.

Podle výkonu sestavy půjde Windows Mixed Reality provozovat ve dvou kvalitativních r

ežimech. Označení Windows Mixed Reality PC si odnesou počítače a notebooky s integrovanou grafikou, která bude stačit pro provoz v zobrazení s 60 snímku za sekundu.

Jako Windows Mixed Reality Ultra PC pak budou označovány ty počítače, které brýlím umožní dodávat obraz s frekvencí 90 snímků za sekundu.

Pro připojení brýlí k počítači či notebooku poslouží rozhraní USB pro přenos dat a HDMI pro přenos obrazu.

Dostupný obsah

Microsoft se pochlubil, že na obsahu, který bude dostupný prostřednictvím Windows Store, pracuje s obrovským množstvím partnerů. A to včetně těch, které již participují na projektu HoloLens. Možná ještě důležitější je, že na Windows Mixed Reality poběží také obsah dostupný prostřednictvím platformy Steam.

A kde všude se Windows Mixed Reality uplatní? Zjednodušeně bychom mohli říci, že všude. Nejvíce bude záležet na nápadech vývojářů a poskytovatelích služeb. Minimálně zpočátku však bude k nejčastějším uplatněním patřit segment zábavy, her a videa. Jmenovat však můžeme i řadu dalších odvětví, ať již jde o školství a vzdělávání, nejrůznější instruktážní materiály nebo třeba prezentace.

Koncová zařízení by měla být mezi sebou navíc schopná komunikovat, takže problémem by nemělo být například ani hraní nebo jiný typ spolupráce více uživatelů.

Ve virtuální realitě půjde používat také funkce systému Windows a další aplikace, což se může často také hodit, obzvláště ve chvíli, kdy Microsoft 3D funkce začíná dávat i do základních systémových programů.

Podobné články

Marek Prorok, specialista pro řešení Company (Un)Hacked a Eloquens v Zebra systems

Marek Prorok (Zebra systems): Virtuální a rozšířená realita jsou budoucností

17. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
S Markem Prorokem, specialistou pro řešení Company (Un)Hacked a Eloquens v Zebra systems, jsme hovořili (nejenom) o kyberbezpečnostním tréninku, který kompletně probíhá ve virtuální realitě. Kromě rozšířené a virtuální reality jsme si povídali také o umělé inteligenci a dalších aktuálních trendech. Čtěte více
AI brýle HTC VIVE Eagle

AR a VR headsety a chytré brýle se stávají mainstreamem

23. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle informací společnosti IDC celosvětové dodávky AR/VR headsetů v kombinaci s chytrými brýlemi bez displeje vzrostou v roce 2025 o 39,2 % a jejich prodej dosáhne 14,3 milionu kusů. Prodeji budou dominovat chytré brýle typu Ray-Ban od Meta, přičemž tato kategorie během tohoto roku díky novým produktům vzroste o 247,5 %. Čtěte více

Trh s rozšířenou a virtuální realitou v 1. čtvrtletí vzrostl o 18 %

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s náhlavními soupravami pro rozšířenou a virtuální realitu zaznamenal podle společnosti IDC v prvním čtvrtletí letošního roku výrazné oživení a meziročně vzrostl o 18,1 %. V čele tohoto oživení stála společnost Meta, která získala 50,8 % trhu. Čtěte více

Výdaje na AR/VR v regionu EMEA do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů

29. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Výdaje na rozšířenou a virtuální realitu v regionu EMEA podle IDC do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů, což představuje 16% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Očekává se, že po celé sledované období budou dominantní tržní silou spotřebitelé. Díky rostoucí poptávce po náhlavních soupravách by však mělo růst také využívání AR/VR řešení v podnicích. Čtěte více