Co přinese Windows Mixed Reality?

14. 9. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
S podzimní aktualizací operačního systému Windows 10 by se k uživatelům měla dostat tzv. Windows Mixed Reality, tedy virtuální a rozšířená realita v podání společnosti Microsoft. Svou účast přislíbila řada výrobců a díky rozumným hardwarovým nárokům a cenám by mělo jít o technologii dostupnou i pro běžné uživatele.

Pokud bychom chtěli připravovanou novinku společnosti Microsoft popsat hodně zjednodušeně, mohli bychom prohlásit, že jde o řešení, které za pomoci speciálních brýlí přenáší uživatele buď do smíšeného světa, který kombinuje náš reálný okolní svět se světem digitálním, nebo rovnou do zcela odlišného světa virtuálního. Vše samozřejmě jako integrální součást výchozí výbavy Windows 10.

Pro Microsoft nejde na tomto poli o úplnou novinku – rozšířenou realitou se zabývá již delší dobu a vidět můžeme i hmatatelné výsledky – například brýle HoloLens, které jsou již nějakou dobu běžně dostupné. Svým pojetím jsou však HoloLens věcí nákladnou na pořízení a vhodnou do rukou profesionálních uživatelů, jako jsou nejrůznější vědecké a průmyslové instituce, grafici, návrháři, designéři apod. Řešení kompatibilní s Windows Mixed Reality oproti tomu cílí do rukou (přesněji spíše na hlavy) běžných uživatelů.

Svá řešení, která se na trh dostanou již v následujících měsících, představila řada firem včetně společností Acer, Asus, Dell, HP a Lenovo.

Mezi nejdůležitější vlastnosti Windows Mixed Reality podle Microsoftu patří snadné zprovoznění a nastavení, cenově dostupná zařízení, široká nabídka a zejména pohlcující zážitky. Pojďme se tedy na tyto body podívat podrobněji.

Snadné zprovoznění a nastavení

Dnes dostupná řešení, jako jsou HTC Vive nebo Oculus Rift, jsou relativně složitá na zprovoznění. Díky nutnosti instalovat nejrůznější kamery a snímače i nárokům na prostor rozhodně nejde o záležitost pro každého. Řešení založená na Windows Mixed Reality budou spoléhat na polohové senzory umístěné přímo v helmě a obejdou se bez dalšího příslušenství. S tím souvisí i další výhoda, která spočívá v mobilitě a přenositelnosti. Zařízení si lze vzít kamkoli a použít jej kdekoli, kde se nachází stolní počítač nebo notebook.

Cenová dostupnost

Řešení pro Windows Mixed Reality nabídne hned několik výrobců. Ceny by měly začínat na úrovni 299 USD, a to včetně speciálních pohybových ovladačů. Přesné ceny pro ČR prozatím nejsou ještě většinou známé, ale například řešení společnosti Asus by mělo přijít na 12 999 Kč včetně DPH.

Široká nabídka

Díky zapojení řady výrobců budou moci zákazníci na základě svých možností a požadavků vybírat z množství řešení, která se budou kromě značky lišit také svým designem, provedením a funkcemi.

Podle výkonu sestavy půjde Windows Mixed Reality provozovat ve dvou kvalitativních r

ežimech. Označení Windows Mixed Reality PC si odnesou počítače a notebooky s integrovanou grafikou, která bude stačit pro provoz v zobrazení s 60 snímku za sekundu.

Jako Windows Mixed Reality Ultra PC pak budou označovány ty počítače, které brýlím umožní dodávat obraz s frekvencí 90 snímků za sekundu.

Pro připojení brýlí k počítači či notebooku poslouží rozhraní USB pro přenos dat a HDMI pro přenos obrazu.

Dostupný obsah

Microsoft se pochlubil, že na obsahu, který bude dostupný prostřednictvím Windows Store, pracuje s obrovským množstvím partnerů. A to včetně těch, které již participují na projektu HoloLens. Možná ještě důležitější je, že na Windows Mixed Reality poběží také obsah dostupný prostřednictvím platformy Steam.

A kde všude se Windows Mixed Reality uplatní? Zjednodušeně bychom mohli říci, že všude. Nejvíce bude záležet na nápadech vývojářů a poskytovatelích služeb. Minimálně zpočátku však bude k nejčastějším uplatněním patřit segment zábavy, her a videa. Jmenovat však můžeme i řadu dalších odvětví, ať již jde o školství a vzdělávání, nejrůznější instruktážní materiály nebo třeba prezentace.

Koncová zařízení by měla být mezi sebou navíc schopná komunikovat, takže problémem by nemělo být například ani hraní nebo jiný typ spolupráce více uživatelů.

Ve virtuální realitě půjde používat také funkce systému Windows a další aplikace, což se může často také hodit, obzvláště ve chvíli, kdy Microsoft 3D funkce začíná dávat i do základních systémových programů.

Podobné články

Poslední kvartál roku 2023 přinesl prudký nárůstu prodeje AR a VR headsetů

19. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Díky zlepšující se makroekonomické situaci a zahájení prodeje nových modelů došlo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC k celosvětovému meziročnímu nárůstu prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu o 130,4 %. Čtěte více

HTC VIVE rozšířilo nabídku profesionálních služeb

1. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC Vive)
Společnost HTC VIVE představila profesionální verzi headsetu VIVE XR Elite Business Edition s podporou LBE softwaru a službami VIVE Business+. Ty usnadní správu celých flotil headsetů i nasazení obsahu v jakémkoli měřítku. Nová edice přináší i nové fyzické doplňky pro ještě důslednější všestrannost a zvýšení pohodlí při delších sezeních nebo při spolupráci více uživatelů. Čtěte více
A/R brýle Sony pro tvorbu 3D obsahu

CES 2024: Audio, video, AR/VR a další oblasti

26. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V předchozích článcích jste se mohli seznámit s novinkami ze světa osobních počítačů, na CESu jsou však samozřejmě k vidění i představitelé mnoha dalších tržních segmentů. Nyní tedy dáme prostor zástupům z oblastí, jako jsou audio a video průmysl, chytré telefony či virtuální a rozšířená realita. Čtěte více

Výdaje na AR a VR se v Evropě do roku 2027 vyšplhají na 8,4 miliardy dolarů

30. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Evropské výdaje na rozšířenou a virtuální realitu podle prognózy IDC dosáhnou do roku 2027 výše 8,4 miliardy USD, což představuje 22,4% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Po uvedení zařízení Apple Vision Pro a nového Meta Quest 3 se předpokládá, že VR poroste o něco rychleji než AR a bude ve světě tvořit většinu výdajů na AR/VR. Čtěte více