České e-commerce se dařilo, již je jen jednotky procent pod loňským rokem

11. 7. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Očekávané meziroční srovnání výkonu e-commerce, které v druhém čtvrtletí už „nejde proti“ koronavirovým opatřením, ukázalo významné zlepšení. Čísla obratu e-shopů se v druhém čtvrtletí zastavila 9 % pod úrovní loňského roku. Růst vykázaly především kategorie spojené s energetickou krizí a válkou na Ukrajině – krbová kamna nebo sporáky na tuhá paliva. Skokanem se staly 3D tiskárny.

Propadákem kvartálu se naopak staly výčepní zařízení nebo kolečkové brusle – kategorie, kterým se extrémně dařilo před rokem.

Pozitivní tendenci ukázaly měsíce druhého kvartálu z pohledu vývoje obratu e-commerce. „Zlepšení meziročního vývoje ve srovnání s prvním kvartálem jsme čekali, nesrovnáváme vývoj už s měsíci, kdy byly kamenné obchody zavřené. Na druhou stranu, do naší chuti a ochoty utrácet peníze významně zasáhla válka na Ukrajině a plošně rostoucí ceny,“ vysvětlil vývoj obratu e-commerce v uplynulém čtvrtletí Tomáš Braverman, CEO skupiny srovnávačů v regionu CEE Heureka Group, a dodal: „Meziroční pokles o devět procent tak odpovídá aktuálnímu společenskému trendu.“ Data Heureka Group také ukazují, že čím blíže ukrajinským hranicím, tím je ochota zákazníků peníze utrácet menší a projevují se větší tendence k šetření. Například na Slovensku skončil v druhém kvartálu obrat e-shopů 11 % pod loňským rokem.

Češi uprostřed energetické krize, internetu vévodily krby a sporáky

Nejpatrnějším trendem celého letošního roku je rozšiřování sortimentu a ztráta pomyslných zábran kupovat na internetu opravdu cokoliv. Druhý kvartál se na internetu nesl především ve znamení posílení energetické samostatnosti. „V datech vidíme, že velmi posílily kategorie spojené s alternativními možnostmi vytápění. Meziročně rostly vařiče (353 %), krbová kamna (330 %) nebo sporáky na tuhá paliva (312 %),“ popsal trendy Tomáš Braverman z Heureka Group: „V meziročním růstu cestovních kufrů o 150 % zase vidíme obnovenou chuť lidí cestovat.“ Skokanem kvartálu se staly 3D tiskárny s meziročním růstem o 1 276 %.

Trendem do budoucna budou kategorie s veškerým příslušenstvím k topenářskému sortimentu, což už v tomto čtvrtletí ukazuje o 150 % vyšší meziroční zájem o pásové pily. Čemu se naopak logicky meziročně nedaří jsou kategorie, které v loňském roce během druhého kvartálu vyskočily naprosto raketově. „V meziročním srovnání jsou v poklesu o desítky procent třeba výčepní zařízení (-68 %), kolečkové brusle (-65 %) i jízdní kola, koloběžky a sporttestery (-60 %),“ doplnil Braverman. 

Poroste hlavně příslušenství, táhnou i onlinově „netradiční” kategorie 

„Velcí hráči jsou často v meziročních číslech zatíženi loňskými extrémními růsty. Vidíme, že se aktuálně víc daří menším a středním shopům, a ideálně s ‘netradičními’ kategoriemi,“ řekl k tomu Tomáš Braverman. A právě u takových hráčů především bude podle CEO Heureka Group probíhat růst i nadále. „Vedle příslušenství a výše zmiňovaných pásových pil se bude v létě obecně dařit sortimentu ze segmentu dům a zahrada, vybavení na hobby a vybraným kategoriím ze sportu. Tato doba těží z toho, co se lidé naučili v uplynulém roce – nakupovat online opravdu vše. Důkazem jsou třeba pergoly, zahradní skleníky nebo jízdní kola. To jsou kategorie, které dříve byly na internetu skoro nepředstavitelné.“ I když bývá, i vlivem příprav na sezónu, léto na internetu z pohledu čísel nejslabším obdobím, meziroční srovnání už by se nemělo významněji propadnout. 

Dlouhodobě na internetu klesá podíl elektroniky nebo velkých spotřebičů. „Lidé se tímto sortimentem už vybavili v předchozích letech, novou lednici není potřeba obměňovat tak často. A jak ukazují naše data – pokles elektroniky je způsoben především rozšířením sortimentu e-shopů a příchodem nových hráčů na trh,” dodal Braverman.

Kvalita e-shopů přesto zůstává

Spokojenost zákazníků s e-shopy se i navzdory meziročně klesajícím číslům drží vysoké úrovni, konkrétně je to 95,6 %. „Vysoká celková spokojenost zákazníků s e-shopy dokazuje, že náš trh je zkrátka extrémně vyspělý. E-shopy si u nás drží vysokou kvalitu, a zákazníci jsou díky tomu ochotni na internetu nakupovat, a také se do e-shopů neustále vrací,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Průměrná hodnota objednávky je 1 510 korun

Průměrná hodnota objednávky vzrostla oproti předchozímu roku na 1 510 korun. „Na rostoucí průměrné hodnotě objednávky se projevuje jak inflace, tak to, že lidé na internetu v tomto čtvrtletí hodně kupovali nákladnější vybavení – kamna, kotle a další. Toto chování tak vyhnalo meziročně průměrnou cenu objednávky o 120korun výše než vloni,” dodal Braverman a uzavřel: „Faktem ale zůstává, že inflace se ve zboží zatím neprojevuje tak významně, protože se stále prodávají produkty nakoupené za původní ceny.”

Podobné články

Z-BOXy od Zásilkovny jsou nově v obchodech Žabka, dostupné i o svátcích

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Nakoupit si pečivo a rovnou vyzvednout balíček? Ano. Zásilkovna a Žabka propojují své služby a přinášejí zákazníkům pohodlí 21. století – výdejní Z-BOX uvnitř prodejny. A to i ve svátky nebo pozdě večer. Čtěte více

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více