České e-commerce se dařilo, již je jen jednotky procent pod loňským rokem

11. 7. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Očekávané meziroční srovnání výkonu e-commerce, které v druhém čtvrtletí už „nejde proti“ koronavirovým opatřením, ukázalo významné zlepšení. Čísla obratu e-shopů se v druhém čtvrtletí zastavila 9 % pod úrovní loňského roku. Růst vykázaly především kategorie spojené s energetickou krizí a válkou na Ukrajině – krbová kamna nebo sporáky na tuhá paliva. Skokanem se staly 3D tiskárny.

Propadákem kvartálu se naopak staly výčepní zařízení nebo kolečkové brusle – kategorie, kterým se extrémně dařilo před rokem.

Pozitivní tendenci ukázaly měsíce druhého kvartálu z pohledu vývoje obratu e-commerce. „Zlepšení meziročního vývoje ve srovnání s prvním kvartálem jsme čekali, nesrovnáváme vývoj už s měsíci, kdy byly kamenné obchody zavřené. Na druhou stranu, do naší chuti a ochoty utrácet peníze významně zasáhla válka na Ukrajině a plošně rostoucí ceny,“ vysvětlil vývoj obratu e-commerce v uplynulém čtvrtletí Tomáš Braverman, CEO skupiny srovnávačů v regionu CEE Heureka Group, a dodal: „Meziroční pokles o devět procent tak odpovídá aktuálnímu společenskému trendu.“ Data Heureka Group také ukazují, že čím blíže ukrajinským hranicím, tím je ochota zákazníků peníze utrácet menší a projevují se větší tendence k šetření. Například na Slovensku skončil v druhém kvartálu obrat e-shopů 11 % pod loňským rokem.

Češi uprostřed energetické krize, internetu vévodily krby a sporáky

Nejpatrnějším trendem celého letošního roku je rozšiřování sortimentu a ztráta pomyslných zábran kupovat na internetu opravdu cokoliv. Druhý kvartál se na internetu nesl především ve znamení posílení energetické samostatnosti. „V datech vidíme, že velmi posílily kategorie spojené s alternativními možnostmi vytápění. Meziročně rostly vařiče (353 %), krbová kamna (330 %) nebo sporáky na tuhá paliva (312 %),“ popsal trendy Tomáš Braverman z Heureka Group: „V meziročním růstu cestovních kufrů o 150 % zase vidíme obnovenou chuť lidí cestovat.“ Skokanem kvartálu se staly 3D tiskárny s meziročním růstem o 1 276 %.

Trendem do budoucna budou kategorie s veškerým příslušenstvím k topenářskému sortimentu, což už v tomto čtvrtletí ukazuje o 150 % vyšší meziroční zájem o pásové pily. Čemu se naopak logicky meziročně nedaří jsou kategorie, které v loňském roce během druhého kvartálu vyskočily naprosto raketově. „V meziročním srovnání jsou v poklesu o desítky procent třeba výčepní zařízení (-68 %), kolečkové brusle (-65 %) i jízdní kola, koloběžky a sporttestery (-60 %),“ doplnil Braverman. 

Poroste hlavně příslušenství, táhnou i onlinově „netradiční” kategorie 

„Velcí hráči jsou často v meziročních číslech zatíženi loňskými extrémními růsty. Vidíme, že se aktuálně víc daří menším a středním shopům, a ideálně s ‘netradičními’ kategoriemi,“ řekl k tomu Tomáš Braverman. A právě u takových hráčů především bude podle CEO Heureka Group probíhat růst i nadále. „Vedle příslušenství a výše zmiňovaných pásových pil se bude v létě obecně dařit sortimentu ze segmentu dům a zahrada, vybavení na hobby a vybraným kategoriím ze sportu. Tato doba těží z toho, co se lidé naučili v uplynulém roce – nakupovat online opravdu vše. Důkazem jsou třeba pergoly, zahradní skleníky nebo jízdní kola. To jsou kategorie, které dříve byly na internetu skoro nepředstavitelné.“ I když bývá, i vlivem příprav na sezónu, léto na internetu z pohledu čísel nejslabším obdobím, meziroční srovnání už by se nemělo významněji propadnout. 

Dlouhodobě na internetu klesá podíl elektroniky nebo velkých spotřebičů. „Lidé se tímto sortimentem už vybavili v předchozích letech, novou lednici není potřeba obměňovat tak často. A jak ukazují naše data – pokles elektroniky je způsoben především rozšířením sortimentu e-shopů a příchodem nových hráčů na trh,” dodal Braverman.

Kvalita e-shopů přesto zůstává

Spokojenost zákazníků s e-shopy se i navzdory meziročně klesajícím číslům drží vysoké úrovni, konkrétně je to 95,6 %. „Vysoká celková spokojenost zákazníků s e-shopy dokazuje, že náš trh je zkrátka extrémně vyspělý. E-shopy si u nás drží vysokou kvalitu, a zákazníci jsou díky tomu ochotni na internetu nakupovat, a také se do e-shopů neustále vrací,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Průměrná hodnota objednávky je 1 510 korun

Průměrná hodnota objednávky vzrostla oproti předchozímu roku na 1 510 korun. „Na rostoucí průměrné hodnotě objednávky se projevuje jak inflace, tak to, že lidé na internetu v tomto čtvrtletí hodně kupovali nákladnější vybavení – kamna, kotle a další. Toto chování tak vyhnalo meziročně průměrnou cenu objednávky o 120korun výše než vloni,” dodal Braverman a uzavřel: „Faktem ale zůstává, že inflace se ve zboží zatím neprojevuje tak významně, protože se stále prodávají produkty nakoupené za původní ceny.”

Podobné články

Služba Click to Pay od Mastercard zjednodušuje placení na e-shopech

20. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Možnost zaplatit prostřednictvím služby Click to Pay je nyní k dispozici všem držitelům karet Mastercard. Této služby lze využít u téměř 20 % českých e-shopů. Click to Pay nabízí jednoduchý a bezpečný způsob placení, který spotřebitelům umožňuje okamžitý přístup k jejich preferovaným kartám, a to na jakémkoli zařízení. Čtěte více

Heureka pokračuje v nákupech – kupuje logistickou společnost Balíkobot

26. 8. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Posílení služeb v oblasti zpracování a přenosu logistických dat v marketplace a rozšíření a zatraktivnění služeb partnerům – to jsou jedny z hlavních cílů další akvizice skupiny Heureka Group. Ta kupuje službu Balíkobot, která aktuálně patří majoritně investorům Martinovi Kasovi a Davidu Folprechtovi. Čtěte více

Smarty.cz se rozrůstá mimo Prahu

23. 8. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Smarty.cz)
Prodejce chytré elektroniky a gamingových produktů Smarty.cz pokračuje v expanzi do kamenného retailu. V uplynulých dnech otevřel v pořadí svou už čtvrtou prodejnu, tentokrát v Teplicích. V nákupním centru Galerie Teplice nabídne na 150 metrech čtverečních to nejlepší nejen z oblasti chytré elektroniky, ale i gamingu, který v prostoru prodejny zaštiťuje značka JRC. Čtěte více

Sociální sítě pro přímé nákupy Čechy příliš nelákají

29. 7. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Sociální sítě hrají v našich životech stále významnější roli. A to nejen v oblasti zábavy nebo sdílení informací. Významně také ovlivňují to, co, jak a kde nakupujeme. Přestože v ČR objednávání přímo prostřednictvím tohoto zdroje příliš netáhne, jsou sítě významným dodavatelem zákazníků pro e-shopy. Jak prostřednictvím klasické reklamy, tak díky influencerům. Čtěte více