České e-commerce se dařilo, již je jen jednotky procent pod loňským rokem

11. 7. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Očekávané meziroční srovnání výkonu e-commerce, které v druhém čtvrtletí už „nejde proti“ koronavirovým opatřením, ukázalo významné zlepšení. Čísla obratu e-shopů se v druhém čtvrtletí zastavila 9 % pod úrovní loňského roku. Růst vykázaly především kategorie spojené s energetickou krizí a válkou na Ukrajině – krbová kamna nebo sporáky na tuhá paliva. Skokanem se staly 3D tiskárny.

Propadákem kvartálu se naopak staly výčepní zařízení nebo kolečkové brusle – kategorie, kterým se extrémně dařilo před rokem.

Pozitivní tendenci ukázaly měsíce druhého kvartálu z pohledu vývoje obratu e-commerce. „Zlepšení meziročního vývoje ve srovnání s prvním kvartálem jsme čekali, nesrovnáváme vývoj už s měsíci, kdy byly kamenné obchody zavřené. Na druhou stranu, do naší chuti a ochoty utrácet peníze významně zasáhla válka na Ukrajině a plošně rostoucí ceny,“ vysvětlil vývoj obratu e-commerce v uplynulém čtvrtletí Tomáš Braverman, CEO skupiny srovnávačů v regionu CEE Heureka Group, a dodal: „Meziroční pokles o devět procent tak odpovídá aktuálnímu společenskému trendu.“ Data Heureka Group také ukazují, že čím blíže ukrajinským hranicím, tím je ochota zákazníků peníze utrácet menší a projevují se větší tendence k šetření. Například na Slovensku skončil v druhém kvartálu obrat e-shopů 11 % pod loňským rokem.

Češi uprostřed energetické krize, internetu vévodily krby a sporáky

Nejpatrnějším trendem celého letošního roku je rozšiřování sortimentu a ztráta pomyslných zábran kupovat na internetu opravdu cokoliv. Druhý kvartál se na internetu nesl především ve znamení posílení energetické samostatnosti. „V datech vidíme, že velmi posílily kategorie spojené s alternativními možnostmi vytápění. Meziročně rostly vařiče (353 %), krbová kamna (330 %) nebo sporáky na tuhá paliva (312 %),“ popsal trendy Tomáš Braverman z Heureka Group: „V meziročním růstu cestovních kufrů o 150 % zase vidíme obnovenou chuť lidí cestovat.“ Skokanem kvartálu se staly 3D tiskárny s meziročním růstem o 1 276 %.

Trendem do budoucna budou kategorie s veškerým příslušenstvím k topenářskému sortimentu, což už v tomto čtvrtletí ukazuje o 150 % vyšší meziroční zájem o pásové pily. Čemu se naopak logicky meziročně nedaří jsou kategorie, které v loňském roce během druhého kvartálu vyskočily naprosto raketově. „V meziročním srovnání jsou v poklesu o desítky procent třeba výčepní zařízení (-68 %), kolečkové brusle (-65 %) i jízdní kola, koloběžky a sporttestery (-60 %),“ doplnil Braverman. 

Poroste hlavně příslušenství, táhnou i onlinově „netradiční” kategorie 

„Velcí hráči jsou často v meziročních číslech zatíženi loňskými extrémními růsty. Vidíme, že se aktuálně víc daří menším a středním shopům, a ideálně s ‘netradičními’ kategoriemi,“ řekl k tomu Tomáš Braverman. A právě u takových hráčů především bude podle CEO Heureka Group probíhat růst i nadále. „Vedle příslušenství a výše zmiňovaných pásových pil se bude v létě obecně dařit sortimentu ze segmentu dům a zahrada, vybavení na hobby a vybraným kategoriím ze sportu. Tato doba těží z toho, co se lidé naučili v uplynulém roce – nakupovat online opravdu vše. Důkazem jsou třeba pergoly, zahradní skleníky nebo jízdní kola. To jsou kategorie, které dříve byly na internetu skoro nepředstavitelné.“ I když bývá, i vlivem příprav na sezónu, léto na internetu z pohledu čísel nejslabším obdobím, meziroční srovnání už by se nemělo významněji propadnout. 

Dlouhodobě na internetu klesá podíl elektroniky nebo velkých spotřebičů. „Lidé se tímto sortimentem už vybavili v předchozích letech, novou lednici není potřeba obměňovat tak často. A jak ukazují naše data – pokles elektroniky je způsoben především rozšířením sortimentu e-shopů a příchodem nových hráčů na trh,” dodal Braverman.

Kvalita e-shopů přesto zůstává

Spokojenost zákazníků s e-shopy se i navzdory meziročně klesajícím číslům drží vysoké úrovni, konkrétně je to 95,6 %. „Vysoká celková spokojenost zákazníků s e-shopy dokazuje, že náš trh je zkrátka extrémně vyspělý. E-shopy si u nás drží vysokou kvalitu, a zákazníci jsou díky tomu ochotni na internetu nakupovat, a také se do e-shopů neustále vrací,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Průměrná hodnota objednávky je 1 510 korun

Průměrná hodnota objednávky vzrostla oproti předchozímu roku na 1 510 korun. „Na rostoucí průměrné hodnotě objednávky se projevuje jak inflace, tak to, že lidé na internetu v tomto čtvrtletí hodně kupovali nákladnější vybavení – kamna, kotle a další. Toto chování tak vyhnalo meziročně průměrnou cenu objednávky o 120korun výše než vloni,” dodal Braverman a uzavřel: „Faktem ale zůstává, že inflace se ve zboží zatím neprojevuje tak významně, protože se stále prodávají produkty nakoupené za původní ceny.”

Podobné články

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více