Česká e-commerce zakončila druhý kvartál roku s mírným 3% růstem

16. 7. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Herureka Group)
Druhé čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující mírný vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném předchozím čtvrtletí podařilo udržet pozitivní trend a i druhý kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb 3 %, ve srovnání s předchozím rokem.

Z pravidelné analýzy eCommerce Insideru navíc vyplývá, že se mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1 398 Kč. Češi pokračují v online nákupech, které dosud odkládali, ale nakupují zboží, které dříve nebylo tolik dostupné online. 

Po úspěšném výsledku prvního kvartálu roku 2024 se i druhé čtvrtletí roku dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně skončilo 3 % nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá a lidé již nemají obavy z nakupování, jak tomu bylo v loňském roce, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli cenám energií.

Tržní trendy

„V e-commerce je patrná další konsolidace online trhu, spojená s jistým nasycením nákupních potřeb zákazníků. Větší růst je brzděn poklesem ve velkých kategoriích, jako jsou notebooky, granule pro psy, nebo chytré hodinky. Rostou nové kategorie, které před pár lety skoro nikdo v online prostředí neznal - solární panely, diaboly a broky, nebo třeba elektrické motorky. Některé e-shopy sice rostou dvouciferně, ale současně jiné dvouciferně klesají,“ komentoval vývoj trhu David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

„Květen byl nejslabší měsíc z celého kvartálu. Vliv na to měl loňský květen, kdy lidé zjistili, že energie zlevnily a začali utrácet našetřené peníze. Vidíme také přímou souvislost s nezvykle rychlým nástupem letního počasí, které překvapilo nepřipravené prodejce. Další problémy vznikly s lodní dopravou v oblasti Suezského průplavu a vybookovanou kapacitou letecké dopravy pro přepravu zboží. Teplé počasí navíc lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, což omezilo jejich čas strávený prohlížením nabídek na internetu,“ dodal Chmelař.

Nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí

Češi se rozhodli předejít vysokým cenám za energie, proto absolutními skokany čtvrtletí jsou solární a fotovoltaické komponenty s nárůstem +393%. Druhé místo obsadily elektrické motorky +382 %. I elektrická kola si oproti loňskému roku polepšila +20 %. Jak nezvykle teplé počasí ovlivňuje online nakupování ukazuje i třetí příčka skokanů prodejů, kterou obsadily klimatizace (+112 %).

Na zvelebování zahrad ukazuje nárůst u zahradního a ratanového  nábytku (+33 %) a bazénových vysavačů (+26 %) . Češi nadále myslí i na sebe,  zájem o kávu vzrostl o 107% a vitamínů a minerálů o 75 %. „U kávy vidíme snahy Čechů předzásobit se po oznámení zdražování kávy v důsledku sucha a klimatických změn,“ řekl Honza Mayer, výkonný ředitel Heureky pro Čechy a Slovensko. 

Klesající kategorie poslední tři měsíce 

Po letech výrazného zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole, které klesají už druhý kvartál po sobě (-35%). „Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil a nyní jednoduše čeká na nový model,“ komentoval propadák kvartálu Mayer.

Následují elektrokoloběžky (-30 %) a investiční zlato (-30 %). Klesal i zájem i ve velkých kategoriích jako automatické kávovary a chytré hodinky (-22 %), notebooky (-18 %) a sluchátka (-16 %). Nedařilo se ani robotickým vysavačům (-8 %).

Vysoký český standard a péče o zákazníky

„Vidíme, že lidé pokračují s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Objem objednávek se mírně zvětšil, ale průměrná cena objednávky se mírně snížila o 8 % na aktuální hodnotu 1398 Kč. Zákaznická spokojenost zůstala prakticky stejná, zastavila se na hodnotě 96,2, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,“ uvedl David Chmelař a na závěr dodal: „Na českou scénu vstupují zahraniční hráči, není zde jednoduché uspět a Češi zůstávají citlivý na výši cen. Na druhou stranu, čeští zákazníci očekávají vysoký standard online služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.“

Vybrané rostoucí kategorie

KategorieQ2/24 vs Q2/23
Solární a fotovoltaické komponenty+393 %
Elektrické motorky+382 %
Klimatizace+112 %
Zrnková káva+107 %
Vitamíny a minerály+75 %
Zahradní ratanový nábytek+33 %
E-book elektronické knihy+30 %
Bazénové vysavače+26 %
Sušené plody+19 %
Elektrokola+18 %

Vybrané klesající kategorie

KategorieQ2/24 vs Q2/23
Herní konzole-35 %
Elektrokoloběžky-30 %
Investiční zlato-30 %
Chytré hodinky-22 %
Automatické kávovary-22 %
Notebooky-18 %
Čerpadla-18 %
Sluchátka-16 %
Granule pro psy-8 %
Robotické vysavače-8 %

Zdroj: Heureka.cz

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více