Česká e-commerce zakončila druhý kvartál roku s mírným 3% růstem

16. 7. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Herureka Group)
Druhé čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující mírný vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném předchozím čtvrtletí podařilo udržet pozitivní trend a i druhý kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb 3 %, ve srovnání s předchozím rokem.

Z pravidelné analýzy eCommerce Insideru navíc vyplývá, že se mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1 398 Kč. Češi pokračují v online nákupech, které dosud odkládali, ale nakupují zboží, které dříve nebylo tolik dostupné online. 

Po úspěšném výsledku prvního kvartálu roku 2024 se i druhé čtvrtletí roku dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně skončilo 3 % nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá a lidé již nemají obavy z nakupování, jak tomu bylo v loňském roce, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli cenám energií.

Tržní trendy

„V e-commerce je patrná další konsolidace online trhu, spojená s jistým nasycením nákupních potřeb zákazníků. Větší růst je brzděn poklesem ve velkých kategoriích, jako jsou notebooky, granule pro psy, nebo chytré hodinky. Rostou nové kategorie, které před pár lety skoro nikdo v online prostředí neznal - solární panely, diaboly a broky, nebo třeba elektrické motorky. Některé e-shopy sice rostou dvouciferně, ale současně jiné dvouciferně klesají,“ komentoval vývoj trhu David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

„Květen byl nejslabší měsíc z celého kvartálu. Vliv na to měl loňský květen, kdy lidé zjistili, že energie zlevnily a začali utrácet našetřené peníze. Vidíme také přímou souvislost s nezvykle rychlým nástupem letního počasí, které překvapilo nepřipravené prodejce. Další problémy vznikly s lodní dopravou v oblasti Suezského průplavu a vybookovanou kapacitou letecké dopravy pro přepravu zboží. Teplé počasí navíc lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, což omezilo jejich čas strávený prohlížením nabídek na internetu,“ dodal Chmelař.

Nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí

Češi se rozhodli předejít vysokým cenám za energie, proto absolutními skokany čtvrtletí jsou solární a fotovoltaické komponenty s nárůstem +393%. Druhé místo obsadily elektrické motorky +382 %. I elektrická kola si oproti loňskému roku polepšila +20 %. Jak nezvykle teplé počasí ovlivňuje online nakupování ukazuje i třetí příčka skokanů prodejů, kterou obsadily klimatizace (+112 %).

Na zvelebování zahrad ukazuje nárůst u zahradního a ratanového  nábytku (+33 %) a bazénových vysavačů (+26 %) . Češi nadále myslí i na sebe,  zájem o kávu vzrostl o 107% a vitamínů a minerálů o 75 %. „U kávy vidíme snahy Čechů předzásobit se po oznámení zdražování kávy v důsledku sucha a klimatických změn,“ řekl Honza Mayer, výkonný ředitel Heureky pro Čechy a Slovensko. 

Klesající kategorie poslední tři měsíce 

Po letech výrazného zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole, které klesají už druhý kvartál po sobě (-35%). „Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil a nyní jednoduše čeká na nový model,“ komentoval propadák kvartálu Mayer.

Následují elektrokoloběžky (-30 %) a investiční zlato (-30 %). Klesal i zájem i ve velkých kategoriích jako automatické kávovary a chytré hodinky (-22 %), notebooky (-18 %) a sluchátka (-16 %). Nedařilo se ani robotickým vysavačům (-8 %).

Vysoký český standard a péče o zákazníky

„Vidíme, že lidé pokračují s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Objem objednávek se mírně zvětšil, ale průměrná cena objednávky se mírně snížila o 8 % na aktuální hodnotu 1398 Kč. Zákaznická spokojenost zůstala prakticky stejná, zastavila se na hodnotě 96,2, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,“ uvedl David Chmelař a na závěr dodal: „Na českou scénu vstupují zahraniční hráči, není zde jednoduché uspět a Češi zůstávají citlivý na výši cen. Na druhou stranu, čeští zákazníci očekávají vysoký standard online služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.“

Vybrané rostoucí kategorie

KategorieQ2/24 vs Q2/23
Solární a fotovoltaické komponenty+393 %
Elektrické motorky+382 %
Klimatizace+112 %
Zrnková káva+107 %
Vitamíny a minerály+75 %
Zahradní ratanový nábytek+33 %
E-book elektronické knihy+30 %
Bazénové vysavače+26 %
Sušené plody+19 %
Elektrokola+18 %

Vybrané klesající kategorie

KategorieQ2/24 vs Q2/23
Herní konzole-35 %
Elektrokoloběžky-30 %
Investiční zlato-30 %
Chytré hodinky-22 %
Automatické kávovary-22 %
Notebooky-18 %
Čerpadla-18 %
Sluchátka-16 %
Granule pro psy-8 %
Robotické vysavače-8 %

Zdroj: Heureka.cz

Štítky: 

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Podvody řízené AI: Vznikající hrozby a protiopatření

23. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Microsoft vydal nový report Cyber Signals. Zaměřuje se v něm na podvody řízené umělou inteligencí, a to hlavně v oblasti e-commerce a náborových kampaních. Mezi dubnem 2024 a dubnem 2025 Microsoft podle zprávy zmařil pokusy o podvod za čtyři miliardy dolarů, odmítl 49 000 podvodných registrací partnerství a zablokoval přibližně 1,6 milionu pokusů o registraci botů za hodinu. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více