Česká e-commerce ve třetím kvartálu roku 2024 nadále rostla

18. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšných předchozích dvou kvartálech podařilo udržet pozitivní trend i nadále. Třetí čtvrtletí tohoto roku skončilo s celkovým nárůstem tržeb o pět procent. Z pravidelné analýzy Heureka eCommerce Insider zároveň vyplývá, že se mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1 389 Kč.

Přestože srpen byl kvůli letním dovoleným nejslabším měsícem, září přineslo oživení trhu a zájmu zákazníků. Silná zářijová čísla, podpořená podzimními slevovými akcemi, zajistila lepší celkové výsledky ve srovnání s loňským rokem. „Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá. E-commerce sektor však mohl dosáhnout lepšího výsledku, pokud by nedošlo ke zpomalení zájmu zákazníků o online nákupy v hlavních prodejních kategoriích, jako je třeba spotřební elektronika. Některé kategorie naopak zaznamenaly zajímavý růst díky specifickým okolnostem a událostem, jako jsou vládní dotační programy nebo klimatické podmínky,“ poznamenal David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Prodeje ovládly rozmary letního počasí 

Solární boom se viditelně nevyhnul ani Česku. Solární a fotovoltaické komponenty, které vzrostly o skvělých 462 %, se již podruhé staly nejúspěšnější kategorií čtvrtletí. Slunce hrálo velkou roli i v dalších online nákupech. V důsledku extrémně teplého léta zaznamenaly produkty jako mobilní klimatizace nárůst poptávky o 38 % a domácí ventilátory o 32 %. Následné letní přemnožení hmyzu vedlo k růstu zájmu o lapače a odpuzovače o 44 %. Po slunci přišla bohužel voda a kvůli zářijovým povodním se zvýšila poptávka po záložních zdrojích energie, kdy například elektrocentrály zaznamenaly nárůst o 90 %. S povodněmi souvisí i růst vyhledávání odvlhčovačů vzduchu, které poskočily o 62 %.

Překvapivým letním skokanem je zrnková káva (70 %), jako důsledek obav zákazníků z budoucího zdražení kávy způsobené letošní neúrodou. Oproti tomu nadále klesá zájem o hit covidových let - automatické kávovary (pokles o 16 %). Na začátku září začal platit zákaz provozování neekologických kotlů na pevná fosilní paliva, což společně s dotacemi státu, vygenerovalo 51% nárůst zájmu o nové kotle.

David Chmelař k tomu uvedl: „Celkově letní počasí ovlivňuje e-commerce jak poklesem prodejů v důsledku dovolených a outdoorových aktivit, tak i zvýšenou poptávkou po produktech spojených s teplem. Lidé tráví více času venku a méně se věnují online nákupům. Z našich dat je také vidět, že lidé stále více porovnávají ceny, vyhledávají nejlepší nabídky a viditelně čekají na předvánoční slevy.“

Nedařilo se spotřební elektronice 

Největší pokles zaznamenaly herní konzole (48 %). Na trhu není žádný nový model a poptávka se zdá být nasycena. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika. Zájem o mobilní telefony přes léto spadl o 19 %, u chytrých hodinek pak o 25 %. Jindy silná kategorie sluchátek ztratila přes léto 14%. Zákazníci viditelně vyčkávají na novinky, které budou uvedeny na podzim.

Překvapením letního čtvrtletí je snížení poptávky po bazénech, která klesla o 30 %, avšak zájem o bazénové příslušenství nadále rostl. Např. bazénové vysavače stouply o 46 %.

I přes pokles v některých kategoriích zůstává spokojenost českých zákazníků s e-shopy stabilně vysoká (hodnocení za třetí kvartál 2024 dosáhlo 95,99 %). „E-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doplňkové služby, což se odráží ve stále vysoké spokojenosti zákazníků,” uzavřel David Chmelař.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více