Česká e-commerce by letos mohla růst až o 18 %, koronavirus může paradoxně pomoci

31. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: PackWay)
Tuzemská e-commerce scéna loni meziročně rostla o 15 %. V letošním roce odborníci odhadují růst až o 18 %. K ještě vyšším číslům může segmentu pomoci i aktuální dění kolem pandemie koronaviru. Vyšší prodeje vedle potravin totiž hlásí také další prodejci například ze segmentu potřeb pro domácnost. Nárůst tržeb lze očekávat i v segmentu firem, které pro oblast e-commerce poskytují logistické a další služby.

Tuzemská e-commerce scéna roste rekordním tempem už několik let. „Loňské nákupy Čechů v e-shopech opět překonaly předchozí rekord a dosáhly celkové hodnoty 161 miliard korun. Meziročně tak šlo o patnáctiprocentní nárůst oproti 140 miliardám za rok 2018, kterému napomohla jak rostoucí obliba online nákupů, tak i zvyšující se počet internetových obchodů. Oproti předloňsku se množství e-shopů za rok 2019 zvýšilo o 3,5 procenta,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, specialisty na pronájem e-shopových řešení.

I letošní rok by měl být pro segment e-commerce rekordní. Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) z maloobchodu vzrostly v lednu tržby internetových obchodů a zásilkových služeb v meziročním srovnání o 16,9 %. „Tradičně nejvyšší tempo růstu vykázaly internetové obchody, dvouciferným tempem rostly i tržby prodejen s výrobky pro domácnost,“ komentovala Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) Tomáš Hájek odhaduje letošní růst e-commerce na 15 až 18 %. „Otázkou je, co s trhem udělá aktuální situace kolem pandemie koronaviru. Pravdou je, že pro řadu e-shopů je tato krize velkou výzvou,“ řekl.

S podobným otazníkem vidí situaci i Miroslav Uďan ze Shoptetu. Útrata zákazníků se podle něj bude v letošním roce tradičně nejvíce dělit mezi obchody s elektronikou, kosmetikou a módou, ale zcela jistě vzroste také podíl online nakupování potravin. „Vzhledem k aktuální situaci je ale obtížné přesněji predikovat, jak se zrovna tato kategorie bude v následujících měsících vyvíjet,“ dodal.

Online prodejci potravin přitom v souvislosti s pandemií hlásí v posledních týdnech rekordní tržby. Větší obrat ovšem registrují i další. „V posledních dnech pozorujeme výrazný nárůst objednávek z našich e-shopů i tištěných katalogů oproti běžnému období. Situace je přitom stejná jak na tuzemském trhu, tak v dalších zemích, kde působíme, tedy na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku,“ potvrdil Petr Wagner, ředitel společnosti PackWay. Tuzemská společnost s více než padesátiletou historií v Česku i zahraničí provozuje celkem pětici e-shopů a zaměřuje se rovněž na katalogový prodej.

Roste i poptávka po logistice a CRM řešeních

Vedle prodeje se PackWay zaměřuje na dodávky specializovaných služeb v oblasti e-commerce. Prodejcům nabízí pomoc se CRM řešeními, skladováním a formalizací zásilek i expanzí na další trhy. Právě tato oblast vzhledem k úzkému napojení na e-commerce v posledních letech též zaznamenává setrvalý růst.

Jen za loňský rok odeslal PackWay pro klienty z řad e-shopů a zásilkových obchodů 1,46 milionu balíků, z toho 467 tisíc pro smluvní partnery. Skladovými prostory pak prošlo celkem 4,884 milionu kusů zboží, z toho 2,777 milionu pro partnerské e-shopy.

„Role těchto firem je zásadní. Spousta činností v e-commerce se řeší online. Skladování, balení, distribuce a další jsou však fyzický pohyb zboží, na který potřebujeme víc než počítač s internetem. Je celá řada online prodejců, kteří si takové služby potřebují najmout u specializovaných firem, aby měli dost kapacit na rozvoj e-shopu, marketingu a další oblasti,“ dodal Tomáš Hájek.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více