Česká e-commerce by letos mohla růst až o 18 %, koronavirus může paradoxně pomoci

31. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: PackWay)
Tuzemská e-commerce scéna loni meziročně rostla o 15 %. V letošním roce odborníci odhadují růst až o 18 %. K ještě vyšším číslům může segmentu pomoci i aktuální dění kolem pandemie koronaviru. Vyšší prodeje vedle potravin totiž hlásí také další prodejci například ze segmentu potřeb pro domácnost. Nárůst tržeb lze očekávat i v segmentu firem, které pro oblast e-commerce poskytují logistické a další služby.

Tuzemská e-commerce scéna roste rekordním tempem už několik let. „Loňské nákupy Čechů v e-shopech opět překonaly předchozí rekord a dosáhly celkové hodnoty 161 miliard korun. Meziročně tak šlo o patnáctiprocentní nárůst oproti 140 miliardám za rok 2018, kterému napomohla jak rostoucí obliba online nákupů, tak i zvyšující se počet internetových obchodů. Oproti předloňsku se množství e-shopů za rok 2019 zvýšilo o 3,5 procenta,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, specialisty na pronájem e-shopových řešení.

I letošní rok by měl být pro segment e-commerce rekordní. Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) z maloobchodu vzrostly v lednu tržby internetových obchodů a zásilkových služeb v meziročním srovnání o 16,9 %. „Tradičně nejvyšší tempo růstu vykázaly internetové obchody, dvouciferným tempem rostly i tržby prodejen s výrobky pro domácnost,“ komentovala Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) Tomáš Hájek odhaduje letošní růst e-commerce na 15 až 18 %. „Otázkou je, co s trhem udělá aktuální situace kolem pandemie koronaviru. Pravdou je, že pro řadu e-shopů je tato krize velkou výzvou,“ řekl.

S podobným otazníkem vidí situaci i Miroslav Uďan ze Shoptetu. Útrata zákazníků se podle něj bude v letošním roce tradičně nejvíce dělit mezi obchody s elektronikou, kosmetikou a módou, ale zcela jistě vzroste také podíl online nakupování potravin. „Vzhledem k aktuální situaci je ale obtížné přesněji predikovat, jak se zrovna tato kategorie bude v následujících měsících vyvíjet,“ dodal.

Online prodejci potravin přitom v souvislosti s pandemií hlásí v posledních týdnech rekordní tržby. Větší obrat ovšem registrují i další. „V posledních dnech pozorujeme výrazný nárůst objednávek z našich e-shopů i tištěných katalogů oproti běžnému období. Situace je přitom stejná jak na tuzemském trhu, tak v dalších zemích, kde působíme, tedy na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku,“ potvrdil Petr Wagner, ředitel společnosti PackWay. Tuzemská společnost s více než padesátiletou historií v Česku i zahraničí provozuje celkem pětici e-shopů a zaměřuje se rovněž na katalogový prodej.

Roste i poptávka po logistice a CRM řešeních

Vedle prodeje se PackWay zaměřuje na dodávky specializovaných služeb v oblasti e-commerce. Prodejcům nabízí pomoc se CRM řešeními, skladováním a formalizací zásilek i expanzí na další trhy. Právě tato oblast vzhledem k úzkému napojení na e-commerce v posledních letech též zaznamenává setrvalý růst.

Jen za loňský rok odeslal PackWay pro klienty z řad e-shopů a zásilkových obchodů 1,46 milionu balíků, z toho 467 tisíc pro smluvní partnery. Skladovými prostory pak prošlo celkem 4,884 milionu kusů zboží, z toho 2,777 milionu pro partnerské e-shopy.

„Role těchto firem je zásadní. Spousta činností v e-commerce se řeší online. Skladování, balení, distribuce a další jsou však fyzický pohyb zboží, na který potřebujeme víc než počítač s internetem. Je celá řada online prodejců, kteří si takové služby potřebují najmout u specializovaných firem, aby měli dost kapacit na rozvoj e-shopu, marketingu a další oblasti,“ dodal Tomáš Hájek.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více