Češi zůstanou u online nákupů, chtějí ale podpořit i kamenné prodejny

14. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Každý druhý Čech chce podle průzkumu provedeného pro firmu GLS po skončení pandemie nakupovat online i v kamenných prodejnách. Výhradně u online nákupů zůstane 15 % dotázaných. Čtvrtina Čechů bude více nakupovat v kamenných prodejnách, aby je podpořila. Češi ale budou zároveň více šetřit.

Úspory v uplynulém roce klesly u 30 % respondentů, přičemž nejvíce koronavirová pandemie finančně zasáhla lidi s nižším vzděláním (44 %), kteří mnohdy nemohou pracovat z domova. Také ženy jsou na tom výrazně hůře než muži. Polepšili si naopak lidé s vysokoškolským vzděláním a Pražané.

Češi si nákupy na internetu oblíbili

Z průzkumu vyplývá, že před propuknutím pandemie nakupovala nadpoloviční většina lidí (57 %) primárně v kamenných prodejnách. To se v loňském roce vlivem vládních nařízení kvůli pandemii koronaviru změnilo. Nadpoloviční většina respondentů (60 %) uvedla, že v roce 2020 přijímala díky nákupům na internetu více balíků než v předchozích letech. „V kamenných prodejnách byla zvyklá nakupovat především starší generace. Až 66 % lidí ve věku 54 až 65 let nakupovalo v obchodech. V loňském roce i starší lidé přešli na online nákupy a více než polovina z nich přijímala v roce 2020 více balíčků než dříve. Navíc mnoho doposud pouze kamenných obchodů spustilo své e-shopy,“ okomentoval výsledky průzkumuředitel GLS Česká republika Pavel Včela.

Nakupování na internetu začalo bavit 15 % respondentů a hodlá jej nadále využívat. Jde zejména o lidi ve věku 27 až 44 let. Každý druhý Čech (58 %) plánuje nadále nakupovat online i v kamenných prodejnách. Naopak čtvrtina (27 %) dotázaných chce po skončení pandemie podpořit kamenné prodejny, proto je bude navštěvovat více. Podpořit kamenné prodejny se chystají především mladší lidé od 18 do 26 let. Třetina Čechů chce dokonce více šetřit, jde především o mladší lidi do 35 let. Většina lidí se však vrátí ke svým nákupním zvyklostem (63 %). „Očekáváme, že po skončení mimořádných opatření se situace stabilizuje a růst e-commerce se vrátí do normálních kolejí. Bude se opírat zejména o své nově získané zákazníky a zapojení nových prodejců z dosavadního čistého retailu,“ shrnul výsledky průzkumu Pavel Včela.

Třetině Čechů klesly úspory. Polepšili si vysokoškoláci

Téměř třetina Čechů má v současnosti méně úspor než před propuknutím pandemie. Obdobné množství lidí tak plánuje více šetřit. Nadpoloviční většina respondentů (63 %) nicméně uvedla, že se pandemie do jejich finančních úspor příliš nepromítla. Pouze sedm procent lidí si finančně polepšilo. Jde zejména o mladší generaci do 26 let, lidi z Prahy a také vysokoškoláky (13 %). Naopak téměř polovina lidí se základním vzděláním (44 %) má méně peněz než dříve. Také ženy jsou na tom v porovnání s muži hůře. Každá třetí (35 %) uvedla, že má nyní méně úspor než dříve. Jen čtyři procenta žen jsou na tom finančně lépe než před pandemií. Pokles úspor zaznamenalo 27 % mužů a devět procent si finančně polepšilo.

Průzkum pro GLS provedla prostřednictvím aplikace Instant Research agentura Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.

Podobné články

Mall nabízí českým zákazníkům bezplatnou dopravu

29. 11. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mall)
Internetové tržiště Mall.cz dále pokračuje v integraci se společností Allegro a přináší do Česka službu Smart!, která umožní zákazníkům ušetřit na dopravě. Možnost bezplatného doručení mají od 24. 11. k dispozici všichni registrovaní zákazníci, přičemž nabídka se vztahuje na miliony produktů v sortimentu, ať už je prodává přímo Mall, nebo některý z tisíců partnerských e-shopů. Čtěte více

GLS v Česku spouští vlastní samoobslužné boxy

25. 11. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Mezinárodní balíkový přepravce GLS se připravuje na zvýšený nápor v souvislosti se slevovou akcí Black Friday a rozšiřuje svoji síť výdejních míst o vlastní samoobslužné boxy, tzv. GLS Parcel Boxy. V pilotním provozu jich pro letošní sezonu bude 85, a to napříč celou republikou. Další budou přibývat. Čtěte více

Co vše se změní na e-shopech? Slevy, reklamace i možnost vrácení zboží

21. 11. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Úplné novinky i náprava předchozích chyb. Už jen podpis prezidenta chybí k zavedení změn, které přináší novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele do vztahů mezi obchodníky a nakupujícími. Co čekat od změn, které přinesou férové prezentace slev, změny v záruce a reklamacích, zveřejňování uživatelských recenzí a řadě dalších oblastí? Čtěte více

Nejčastější chyby v online marketingu

17. 11. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Optimio)
Přestože online marketing není žádnou novinkou a většina firem se ho už naučila efektivně využívat, stále se setkáváme se zbytečnými chybami. Některé firmy online marketing podceňují, jiné zase jedou podle starých pravidel. Důležité je držet se osvědčených rad a zároveň sledovat trendy. V článku vám přiblížíme několik pravidel, na které byste neměli zapomenout, pokud chcete zvýšit svůj obchodní potenciál. Čtěte více