Češi vloni na Vánoce nakupovali dříve a vraceli méně zboží

8. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Retino)
Podle analýzy dat české společnosti Retino, která provozuje platformu pro reklamace a vracení zboží zakoupeného přes e-shopy, začali vloni zákazníci v ČR elektronicky nakupovat na Vánoce už koncem září. A po Vánocích vraceli méně zboží.

Společnost Retino, jejíž systém využívá přes 1 000 e-shopů v České republice, zjistila analýzou dat z přelomu let 2020 a 2021, že Češi začali řešit vánoční nákupy v neobvyklém roce 2020 už na konci září. Obvykle se počty objednávek výrazně zvyšují až po polovině října. Největší nápor, který zpravidla e-shopy zažívají kolem 10. prosince, přišel už 23. listopadu.

Petr Boroš, zakladatel společnosti Retino, uvedl: “Podle dat, která máme k dispozici, si nakupující velice dobře uvědomovali, že e-shopy, a hlavně dopravní kapacity, budou za mimořádné situace lockdownu před Vánoci opravdu přetížené. Tak brzký vrchol vánočních internetových nákupů jsme nezažili od roku 2015, kdy data analyzujeme.”

V lednu 2021 se pak objevila další anomálie. České e-shopy zaznamenaly o 15 % nižší míru vratek (odstoupení od kupní smlouvy). Dlouhodobě sledovaná data ukazují, že objemy odstoupení od smlouvy kopírují celkem přesně objemy objednávek s odstupem jednoho až dvou týdnů. To v roce 2020 neplatilo těsně po vyhlášení lockdownu a kolem Vánoc.

„Leden bývá obvykle celkem pochopitelně měsíc s nejvyšším objemem vráceného zboží. Jedná se samozřejmě o vratky z předvánočních nákupů. Letos jsme ale nic takového nezaznamenali. Leden byl z tohoto pohledu srovnatelný například s prosincem,” dodal k průběhu transakcí společnosti Retino Petr Boroš.