Češi staré telefony nerecyklují – většině leží doma dva až tři

3. 8. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Vodafoen)
Čtyři pětiny českých domácností mají doma minimálně jeden starý mobilní telefon, který nepoužívají. Staré mobilní telefony přitom mohou pomoci například lidem v rozvojových zemích, pro výuku nebo posloužit třeba k výrobě šperků.
Foto: Freeimages.com

Většina českých domácností má doma minimálně jeden starý telefon, který nemá využití, nejčastěji jde pak o dva až tři kusy. Češi se však obecně staví k recyklaci pozitivně. Běžný odpad jako papír, plast a sklo, recykluje více jak 92 % obyvatelstva. Elektroodpad, který zahrnuje pračky, lednice, televize a podobné spotřebiče, recykluje přes 91 % lidí. Pouze necelých devět procent obyvatel však odnese k recyklaci starý telefon.

Nejčastěji jsou staré telefony ponechány v domácnostech jako náhradní kusy pro případ nouze a pouze leží v šuplících. Takto si starý telefon uchovává více než polovina lidí. Necelá tři procenta lidí ovšem starý nepoužívaný telefon vyhodí do obyčejného netříděného odpadu.

Češi si svých telefonů váží, staré za nové mění nejčastěji až po pěti letech (25 % lidí). Po třech letech vymění telefon 21 % lidí a pouze dva roky si svůj přístroj ponechává necelá pětina lidí v Česku.

Jako nejčastější důvod k výměně telefonu uvedla naprostá většina respondentů (88 %), že telefon přestal fungovat. Více jak polovina lidí zhodnotila jako podstatný důvod pro pořízení nového telefonu potřebu internetového připojení v mobilu. Naopak nejméně často sáhnou po novém zařízení z důvodu, že to stávající už není tak pěkné. Shodlo se na tom 88 % dotazovaných. Více jak čtvrtina respondentů jde ovšem s dobou a nový telefon si pořídí, jelikož chce využívat moderní technologie.

Recyklace starých telefonů, ať už funkčních nebo nefunkčních, má příznivý dopad na životní prostředí. Často se staré nefunkční telefony rozebírají na materiál, který se využívá při další výrobě. Nejškodlivějšími materiály pro životní prostředí jsou těžké kovy jako měď, zinek, nikl, stříbro nebo olovo. Naopak funkční telefony lze využít například jako učební pomůcky při programování nebo testování. Z vybraných telefonů dále zpracovatelé vyrábí například šperky.

Průzkum zpracovala společnost STEM/Mark na zadání společnosti Vodafone v první čtvrtletí roku 2015.

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Google Find My Device umožní lokalizovat ztracenou elektroniku

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Google)
Společnost Google spustila dlouho očekávanou funkci Find My Device, kterou poprvé ohlásila již na své loňské vývojářské konferenci. Technologie využívá sdílenou síť tvořenou miliardami zařízení se systémem Android a funkčně odpovídá možnostem podobných služeb společností Apple a Tile. Aktuálně je služba dostupná v USA a Kanadě, zbytek světa by měl brzy následovat. Čtěte více

Nová aktualizace uživatelského rozhraní One UI 6.1 rozšiřuje technologii Galaxy AI do dalších zařízení

5. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Samsung)
Společnost Samsung nasazuje umělou inteligenci Galaxy AI do většího počtu zařízení prostřednictvím aktualizovaného uživatelského rozhraní One UI 6.1. Mobilní umělá inteligence se tak dostane k podstatně většímu počtu uživatelů – od konce března ji budou moci postupně využít i majitelé telefonů řady Galaxy S23, S23 FE, Z Fold5, Z Flip5 a tabletů řady Tab S9. Čtěte více

New Calling od Huawei přinese nový rozměr komunikace

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Huawei)
Společnost Huawei pracuje na rozvoji a standardizaci technologie New Calling (NC), jež přináší pokročilé možnosti pro telefonní a videohovory, které díky ní mohou být kvalitnější, chytřejší a interaktivnější. Nabízí širokou škálu funkcí, včetně UHD hlasových a video hovorů, a umožní rozvoj služeb jako okamžitý inteligentní překlad, využití rozšířené reality a rozvoj interaktivních klientských nabídek. Čtěte více