Češi stále častěji dávají přednost levnějším smartphonům

8. 7. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Expert Elektro)
Na trhu s chytrou elektronikou je v posledních letech patrný rostoucí zájem o zboží v nižší cenové kategorii na úkor střední třídy. Trend je nejviditelnější zejména u mobilních telefonů – zatímco v roce 2013 patřil prodaným smartphonům v ceně mezi čtyřmi a osmi tisíci korunami 34% podíl, vloni to bylo již jen necelých 20 %.

Údaje vyplývají z prodejních statistik řetězce s elektronikou Expert Elektro, a zároveň ukazují, že Češi o chytré telefony zájem neztratili, jen je ale častěji vybírají v nižší cenové relaci. V posledních dvou letech si totiž své smartphony ve většině případů již pořizovali v ceně kolem 3 000 korun.

Za změnou stojí zejména technologický pokrok, takže i cenově nenáročné telefony mohou mít základní funkce na dobré úrovni. „Většina lidí očekává od svého smartphonu zejména dobrou výdrž baterie s ohledem na volání, prohlížení webů nebo používání sociálních sítí,“ uvedl Jaromír Duraja, vedoucí nákupu Expert Elektro, podle kterého se tento trend projevil v posledních letech i výrazným nárůstem počtu nabízených značek v této v současnosti nejoblíbenější cenové kategorii.

Chytré telefony s cenou od 2 000 až 4 000 korun si tak zachovávají stabilní růst svého prodejního podílu, který od roku 2013 narostl bezmála o polovinu na 63,3 %. Nejvíce ztrácela právě střední cenová kategorie, kdy se podíl prodaných smartphonů za cenu 4 000 až 8 000 korun „smrskl“ rovněž téměř dvojnásobně na loňských 18,7 %.

„V případě nejlevnějších a naopak nejdražších telefonů tak dramatické změny nevidíme, ale kdysi silný střední segment kolem šesti tisíc korun v oblíbenosti předběhly telefony levnější,“ doplnil Jaromír Duraja s tím, že přinejmenším v krátkodobém časovém horizontu bude tento trend posilovat. Zároveň lze podobný vývoj vysledovat i u vybrané výpočetní techniky, například u tabletů.

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Google Find My Device umožní lokalizovat ztracenou elektroniku

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Google)
Společnost Google spustila dlouho očekávanou funkci Find My Device, kterou poprvé ohlásila již na své loňské vývojářské konferenci. Technologie využívá sdílenou síť tvořenou miliardami zařízení se systémem Android a funkčně odpovídá možnostem podobných služeb společností Apple a Tile. Aktuálně je služba dostupná v USA a Kanadě, zbytek světa by měl brzy následovat. Čtěte více

Nová aktualizace uživatelského rozhraní One UI 6.1 rozšiřuje technologii Galaxy AI do dalších zařízení

5. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Samsung)
Společnost Samsung nasazuje umělou inteligenci Galaxy AI do většího počtu zařízení prostřednictvím aktualizovaného uživatelského rozhraní One UI 6.1. Mobilní umělá inteligence se tak dostane k podstatně většímu počtu uživatelů – od konce března ji budou moci postupně využít i majitelé telefonů řady Galaxy S23, S23 FE, Z Fold5, Z Flip5 a tabletů řady Tab S9. Čtěte více

New Calling od Huawei přinese nový rozměr komunikace

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Huawei)
Společnost Huawei pracuje na rozvoji a standardizaci technologie New Calling (NC), jež přináší pokročilé možnosti pro telefonní a videohovory, které díky ní mohou být kvalitnější, chytřejší a interaktivnější. Nabízí širokou škálu funkcí, včetně UHD hlasových a video hovorů, a umožní rozvoj služeb jako okamžitý inteligentní překlad, využití rozšířené reality a rozvoj interaktivních klientských nabídek. Čtěte více