Češi a nakupování v e-shopech: S podvodem se setkalo už osm procent z nás

22. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Téměř všichni již nakupujeme online a stále větší počet z nás využívá k nákupům v e-shopech své chytré telefony. Kromě českých e-shopů nadále nakupujeme hlavně v Číně. Při výběru e-shopu se řídíme především předchozí osobní zkušeností a atraktivitou značky, nejnižší cena nerozhoduje.

Stejně jako v minulém roce, i letos nakupujeme před Vánoci téměř všichni (98 %) online. Zatímco nejčastěji nakupují Češi stále přes své notebooky, více než polovina dotázaných uživatelů využívá ke svým online nákupům i chytrý telefon nebo stolní počítač. Tablet dle aktuálních zjištění využívá k nákupům jen 14 % dotázaných uživatelů. Pro nákupy přitom využíváme zařízení, která nejsou dostatečně zabezpečená. Dle odpovědí z průzkumu vyplývá, že bezpečnostní software, antivir, používají respondenti nejčastěji na notebooku (76 %), méně častěji na osobním počítači (65 %) nebo chytrém telefonu (59 %) a tablet chrání jen čtvrtina uživatelů (27 %).

„Pokud se podíváme na konkrétní případy kybernetických hrozeb, které se pravidelně vyskytují v českém prostředí, nejčastěji jde o spyware v případě operačního systému Windows a bankovní malware Cerberus pro operační systém Android. Zatímco spyware cílí na uživatelská hesla uložená například v internetových prohlížečích, malware Cerberus je rizikem pro internetové bankovnictví. A právě ochraně svých online plateb, bankovnictví a přihlašovacích údajů by měli uživatelé během vánočních nákupů věnovat adekvátní pozornost a zabezpečit svá zařízení kvalitním bezpečnostním řešením,” upozornil technický ředitel české pobočky společnosti ESET Miroslav Dvořák.

Pokles je u nákupů z Číny, zlepšujeme se v používání hesel

Mimo nakupování v tuzemských e-shopech je stále více běžné i nakupování ze zahraničí. Nejčastěji nakupujeme zboží z Číny, dále v zemích Evropské unie a USA. S výjimkou Spojených států podíl nakupujících uživatelů ze zahraničí oproti loňskému roku klesl, v případě Číny je pokles při meziročním srovnání ze 40 % na 31 %. Aktuální data mohou mít souvislost například i s novými podmínkami pro proclení a placení DPH, které vešly v platnost v letošním roce.

I přestože z průzkumu vyplývá, že se trend v oblasti bezpečné správy přihlašovacích údajů zlepšuje, téměř polovina uživatelů, přesně 45 %, stále používá stejné nebo podobné přihlašovací údaje ke svým účtům v různých e-shopech.

„Z našich dalších průzkumů pravidelně vyplývá, že Češi si obvykle tvoří slabší a krátká hesla, které si mohou dobře pamatovat, využívají k tvorbě hesel oblíbené logické posloupnosti nebo své osobní údaje a používají jedno heslo pro soubor stejných služeb, jako je právě online nakupování nebo účty na sociálních sítích. A to vše bohužel zvyšuje riziko, že se útočníci dostanou k jejich účtům a osobním údajům,“ vysvětlil Dvořák.

Zabezpečení řešíme hlavně u platební karty, v případě e-shopu ne

Při výběru e-shopu, ve kterém chtějí nakupovat, dotázaní uvedli, že nejdůležitějšími kritérii jsou dřívější dobrá zkušenost s obchodem a znalost obchodu. Dále dotázaní zohledňují, jaké jsou podmínky nákupu, a zda mají důvěru v jeho bezpečnost. Důvěryhodnost nejvíce hodnotí podle osobní zkušenosti (83 %), síly značky (72 %) a recenzí (63 %). U bezpečnostních prvků pak zhruba 36 % z nich kontroluje především šifrovanou komunikaci (https). Naopak z průzkumu vyplývá, že lokalita obchodu, dovoz zdarma nebo nejnižší cena zboží nemají na výběr e-shopu zásadní vliv.

„Z průzkumu vidíme, že o tom, zda považujeme konkrétní obchod za bezpečný, rozhoduje spíše předchozí nákup nebo dobrá recenze. Skutečně zásadní technické parametry si kontroluje jen malá část uživatelů. I tak se jedná alespoň o základní jistotu, že je nákup v e-shopu bezpečný. „Šifrovanou komunikaci uživatel snadno pozná. Webové prohlížeče ji typicky indikují pomocí ikony zámku na začátku adresního řádku,“ doplnil Dvořák.

Hlavním způsobem platby v e-shopech zůstává online platba kartou, tento způsob úhrady uvedlo více než 67 % dotázaných. Zhruba polovina z nich pak nadále využívá také platbu při osobním vyzvednutí a platbu převodem z bankovního účtu. S ohledem na bezpečnost plateb většina respondentů uvedla, že má nastavený na kartě limit a využívá při placení dvoufázové ověření. Zhruba 16 % dotázaných však uvedlo, že sdílí platební kartu v rámci rodiny.

Bezpečnosti placení výrazně napomohla nová pravidla z roku 2019, kdy banky musí nyní povinně ověřit transakce uživatele dalším faktorem. Většinou se tak děje pomocí aplikace nebo SMS kódu.

S podvodem se setkalo přes osm procent dotázaných

Přes 8 % dotázaných má vlastní zkušenost s krádeží v souvislosti s platbou v e-shopu, většinou jde o zkušenosti staré dva roky až pět let. Ve většině případů se jednalo o částku do 5 000 korun. Dotázaní dále uvedli, že skoro vždy incident reklamovali (8,11 % z 8,17 % podvedených respondentů), své peníze dostali zpět v necelých 70 % reklamací.

„Bez znalosti konkrétních detailů lze jen spekulovat, proč nebylo uznáno více reklamací, ale podvodných e-shopů zkrátka stále přibývá a jsou věrohodnější. Uživatel může snadno podlehnout dojmu, že nakupuje u důvěryhodného obchodníka, ale nemusí tomu tak být. Proto jsme rádi, že již několik let chráníme uživatele před touto hrozbou i díky spolupráci s ČOI, která podezřelé elektronické obchody monitoruje,“ vysvětlil Miroslav Dvořák.

„Na Českou obchodní inspekci se v letošním roce obrátilo, jen do konce listopadu, již více než 6 500 nespokojených spotřebitelů právě kvůli e-shopům. Stížnosti se letos týkají nejčastěji webů, které se prezentují jako jakési nákupní galerie, které dle obchodních podmínek provozuje prodejce z Číny, což spotřebitel bez bližšího zkoumání obchodních podmínek netuší a domnívá se, že nakupuje od českého obchodníka,“ podotkl Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

„Předměty stížností jsou jednak na nedodání zboží, či na dlouhé, i několikaměsíční doby dodání. Doručeno bývá také zboží jiné než očekávané kvality, ale také si stěžují na nemožnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů, nebo zamítnutí reklamací dodavatelem v Číně. Všechny rizikové weby evidujeme na www.rizikove.cz. Z tohoto přehledu čerpá i bezpečnostní software ESET a tím spotřebitele chrání. Některé další rizikové weby jsou dokonce zcela anonymní, bez kontaktních údajů, jediným možným kontaktem bývá formulář na stránkách, ale na něj zpravidla nikdo nereaguje,“ uzavřel Fröhlich.

Průzkum společností ESET a Seznam.cz se uskutečnil formou online dotazníku, který mezi 23. a 29. listopadem 2021 vyplnilo 1 615 respondentů, z nichž 1 582 nakupovalo online (za ně jsou zpracovány výsledky). Vzorek respondentů je z hlediska sociodemografických skupin vyvážený.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více