Češi letos v e-shopech utratí 81 miliard korun
Letošní rok bude z pohledu útrat Čechů opět rekordní, jeho průběh je zatím zajímavý. „Zatímco první polovina roku rostla z pohledu onlinu o více než 20 %, období prázdnin bylo tento rok opravdu velmi slabé. Klíčová tak bude více než kdy jindy vánoční sezóna,“ řekl na úvod Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz a pokračoval: „Obecně se daří celému retailovému trhu. Očekáváme, že letošní vánoční nákupy budou velmi silné a i díky tomu celkový obrat e-shopů dosáhne v tomto roce 81 miliard korun.“ Meziročně to bude znamenat nárůst o 21 %.
Počet e-shopů klesl
Tento rok se potvrdily dlouhodobé predikce o konsolidaci počtu e-shopů na českém trhu. „Počet e-shopů v Česku opravdu začíná mírně klesat, aktuálně jich je na českém trhu zhruba 36 800. V meziročním srovnání však stále jde o pokles o jedno procento,“ vysvětlil Tomáš Braverman. Podle něj je to logickým vyústěním situace, která na českém trhu panuje. „Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi působí na českém trhu třikrát více e-shopů. V tomto směru byl trh už nasycen. Neznamená to ale, že online trh dál neporoste. Potenciál e-commerce v ČR stále je, jen se síly na trhu přeskupí,“ poznamenal Braverman.
Obrat české e-commerce (v miliardách korun) | ||||
Rok | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Obrat | 51 | 58 | 67 | 81 |
Meziroční nárůst | - | 14% | 16% | 21% |
Nejvíc roste lékárna, hitem je drogerie
Již standardně lidé nejvíce utrácejí především za segment elektroniky – nejvíce za IT a mobilní telefony nebo černé a bílé elektro. Spolu s vybavením pro dům a zahradu a oblečením je toto zboží na internetu dlouhodobě velmi oblíbené, meziročně však jeho obliba neroste nijak dramaticky. Významně rostou jiné segmenty, například lékárna, která meziročně vzrostla o 25 %, vybavení pro dům a zahradu (o 23 %) nebo sekce s módou a oblečením (o 28 %). „Do běžných nákupů se stále častěji dostává sortiment běžné denní spotřeby v nižších hodnotách. Jde stále o zboží, které zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně. Třeba sekce s drogerií vzrostla oproti loňsku dvojnásobně – a nejprodávanější v této sekci jsou prací prášky a mopy,“ řekl Tomáš Braverman. Podle něj je přesně toto typ sortimentu, jehož nákupem online šetří zákazníci nejen peníze, ale především čas a námahu.
Podíl jednotlivých kategorií na české e-commerce a jejich meziroční růst | ||
Kategorie | Podíl na celkovém obratu | Meziroční změna kategorie |
Mobily a IT | 24,1% | 15% |
Bílá a černá technika | 29,6% | + 18 % (+ 10 %) |
Dům a zahrada | 9,7% | 23% |
Fashion | 8,4% | 28% |
Hobby | 4,9% | 28% |
Sport | 4,6% | 8% |
Dětské zboží | 4,1% | 18% |
Ostatní | 14,6% | ----- |
Na mobilní zákazníky je připraveno 27 % e-shopů
Opět také posiluje segment mobilu. „Návštěvy z mobilu už překračují hranici třiceti procent, meziročně vzrostl tento podíl téměř dvojnásobně. A toto tempo bude pokračovat, protože tento trend konečně následují i e-shopy. Web uzpůsobený pro mobil už má 27 % e-shopů. To je meziroční posun o třetinu,“ vysvětlil Tomáš Braverman z Heureky. I když je podle Bravermana dobrým znamením, že na tom e-shopy pracují, stále bývá právě nemožnost pohodlně si e-shop prohlédnout v mobilu nejčastějším důvodem, proč o nákupu přes mobil zákazník přestane uvažovat.
Zajímavé je že, ve směru mobilních nákupů jsou na tom lépe naši sousedé ze Slovenska. „Návštěvy z mobilu tam překračují 35 %, a na mobilní zákazníky je připraveno 31 % e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.
Platba v místě osobního odběru stagnuje, dobírka klesla
„Meziročně se obliba platby na místě osobního odběru nezměnila, využívá ji 29 % zákazníků,“ řekl Tomáš Braverman a doplnil: „Je to dáno tím, že se lidé naučili platit online platebními způsoby. Nejvíce, téměř o polovinu, posílila meziročně platba kartou online.“ Dobírka si stále drží podíl 38 %, meziročně kleslo její využívání v e-shopech o jeden procentní bod.