Češi letos v e-shopech utratí 81 miliard korun

2. 11. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Česká e-commerce zaznamenala opět meziroční nárůst. Odhadované útraty Čechů na internetu překonají v tomto roce hranici 80 miliard. O třetinu také narostl počet obchodů, které jsou připraveny na mobilní zákazníky, uzpůsobený web má 27 % e-shopů. Celkový počet e-shopů však poprvé klesl.
Foto: Freeimages.com

Letošní rok bude z pohledu útrat Čechů opět rekordní, jeho průběh je zatím zajímavý. „Zatímco první polovina roku rostla z pohledu onlinu o více než 20 %, období prázdnin bylo tento rok opravdu velmi slabé. Klíčová tak bude více než kdy jindy vánoční sezóna,“ řekl na úvod Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz a pokračoval: „Obecně se daří celému retailovému trhu. Očekáváme, že letošní vánoční nákupy budou velmi silné a i díky tomu celkový obrat e-shopů dosáhne v tomto roce 81 miliard korun.“ Meziročně to bude znamenat nárůst o 21 %.

Počet e-shopů klesl

Tento rok se potvrdily dlouhodobé predikce o konsolidaci počtu e-shopů na českém trhu.  „Počet e-shopů v Česku opravdu začíná mírně klesat, aktuálně jich je na českém trhu zhruba 36 800. V meziročním srovnání však stále jde o pokles o jedno procento,“ vysvětlil Tomáš Braverman. Podle něj je to logickým vyústěním situace, která na českém trhu panuje. „Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi působí na českém trhu třikrát více e-shopů. V tomto směru byl trh už nasycen. Neznamená to ale, že online trh dál neporoste. Potenciál e-commerce v ČR stále je, jen se síly na trhu přeskupí,“ poznamenal Braverman.

Obrat české e-commerce (v miliardách korun)
Rok2012201320142015
Obrat51586781
Meziroční nárůst-14%16%21%

Nejvíc roste lékárna, hitem je drogerie

Již standardně lidé nejvíce utrácejí především za segment elektroniky – nejvíce za IT a mobilní telefony nebo černé a bílé elektro. Spolu s vybavením pro dům a zahradu a oblečením je toto zboží na internetu dlouhodobě velmi oblíbené, meziročně však jeho obliba neroste nijak dramaticky. Významně rostou jiné segmenty, například lékárna, která meziročně vzrostla o 25 %, vybavení pro dům a zahradu (o 23 %) nebo sekce s módou a oblečením (o 28 %). „Do běžných nákupů se stále častěji dostává sortiment běžné denní spotřeby v nižších hodnotách. Jde stále o zboží, které zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně. Třeba sekce s drogerií vzrostla oproti loňsku dvojnásobně – a nejprodávanější v této sekci jsou prací prášky a mopy,“ řekl Tomáš Braverman. Podle něj je přesně toto typ sortimentu, jehož nákupem online šetří zákazníci nejen peníze, ale především čas a námahu.

Podíl jednotlivých kategorií na české e-commerce a jejich meziroční růst
KategoriePodíl na celkovém obratuMeziroční změna kategorie
Mobily a IT 24,1%15%
Bílá a černá technika29,6%+ 18 % (+ 10 %)
Dům a zahrada9,7%23%
Fashion8,4%28%
Hobby4,9%28%
Sport4,6%8%
Dětské zboží4,1%18%
Ostatní14,6%-----

Na mobilní zákazníky je připraveno 27 % e-shopů

Opět také posiluje segment mobilu. „Návštěvy z mobilu už překračují hranici třiceti procent, meziročně vzrostl tento podíl téměř dvojnásobně. A toto tempo bude pokračovat, protože tento trend konečně následují i e-shopy. Web uzpůsobený pro mobil už má 27 % e-shopů.  To je meziroční posun o třetinu,“ vysvětlil Tomáš Braverman z Heureky.  I když je podle Bravermana dobrým znamením, že na tom e-shopy pracují, stále bývá právě nemožnost pohodlně si e-shop prohlédnout v mobilu nejčastějším důvodem, proč o nákupu přes mobil zákazník přestane uvažovat.

Zajímavé je že, ve směru mobilních nákupů jsou na tom lépe naši sousedé ze Slovenska. „Návštěvy z mobilu tam překračují 35 %, a na mobilní zákazníky je připraveno 31 % e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Platba v místě osobního odběru stagnuje, dobírka klesla

„Meziročně se obliba platby na místě osobního odběru nezměnila, využívá ji 29 % zákazníků,“ řekl Tomáš Braverman a doplnil: „Je to dáno tím, že se lidé naučili platit online platebními způsoby. Nejvíce, téměř o polovinu, posílila meziročně platba kartou online.“ Dobírka si stále drží podíl 38 %, meziročně kleslo její využívání v e-shopech o jeden procentní bod.

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více