Češi letos v e-shopech utratí 81 miliard korun

2. 11. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Česká e-commerce zaznamenala opět meziroční nárůst. Odhadované útraty Čechů na internetu překonají v tomto roce hranici 80 miliard. O třetinu také narostl počet obchodů, které jsou připraveny na mobilní zákazníky, uzpůsobený web má 27 % e-shopů. Celkový počet e-shopů však poprvé klesl.
Foto: Freeimages.com

Letošní rok bude z pohledu útrat Čechů opět rekordní, jeho průběh je zatím zajímavý. „Zatímco první polovina roku rostla z pohledu onlinu o více než 20 %, období prázdnin bylo tento rok opravdu velmi slabé. Klíčová tak bude více než kdy jindy vánoční sezóna,“ řekl na úvod Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz a pokračoval: „Obecně se daří celému retailovému trhu. Očekáváme, že letošní vánoční nákupy budou velmi silné a i díky tomu celkový obrat e-shopů dosáhne v tomto roce 81 miliard korun.“ Meziročně to bude znamenat nárůst o 21 %.

Počet e-shopů klesl

Tento rok se potvrdily dlouhodobé predikce o konsolidaci počtu e-shopů na českém trhu.  „Počet e-shopů v Česku opravdu začíná mírně klesat, aktuálně jich je na českém trhu zhruba 36 800. V meziročním srovnání však stále jde o pokles o jedno procento,“ vysvětlil Tomáš Braverman. Podle něj je to logickým vyústěním situace, která na českém trhu panuje. „Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi působí na českém trhu třikrát více e-shopů. V tomto směru byl trh už nasycen. Neznamená to ale, že online trh dál neporoste. Potenciál e-commerce v ČR stále je, jen se síly na trhu přeskupí,“ poznamenal Braverman.

Obrat české e-commerce (v miliardách korun)
Rok2012201320142015
Obrat51586781
Meziroční nárůst-14%16%21%

Nejvíc roste lékárna, hitem je drogerie

Již standardně lidé nejvíce utrácejí především za segment elektroniky – nejvíce za IT a mobilní telefony nebo černé a bílé elektro. Spolu s vybavením pro dům a zahradu a oblečením je toto zboží na internetu dlouhodobě velmi oblíbené, meziročně však jeho obliba neroste nijak dramaticky. Významně rostou jiné segmenty, například lékárna, která meziročně vzrostla o 25 %, vybavení pro dům a zahradu (o 23 %) nebo sekce s módou a oblečením (o 28 %). „Do běžných nákupů se stále častěji dostává sortiment běžné denní spotřeby v nižších hodnotách. Jde stále o zboží, které zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně. Třeba sekce s drogerií vzrostla oproti loňsku dvojnásobně – a nejprodávanější v této sekci jsou prací prášky a mopy,“ řekl Tomáš Braverman. Podle něj je přesně toto typ sortimentu, jehož nákupem online šetří zákazníci nejen peníze, ale především čas a námahu.

Podíl jednotlivých kategorií na české e-commerce a jejich meziroční růst
KategoriePodíl na celkovém obratuMeziroční změna kategorie
Mobily a IT 24,1%15%
Bílá a černá technika29,6%+ 18 % (+ 10 %)
Dům a zahrada9,7%23%
Fashion8,4%28%
Hobby4,9%28%
Sport4,6%8%
Dětské zboží4,1%18%
Ostatní14,6%-----

Na mobilní zákazníky je připraveno 27 % e-shopů

Opět také posiluje segment mobilu. „Návštěvy z mobilu už překračují hranici třiceti procent, meziročně vzrostl tento podíl téměř dvojnásobně. A toto tempo bude pokračovat, protože tento trend konečně následují i e-shopy. Web uzpůsobený pro mobil už má 27 % e-shopů.  To je meziroční posun o třetinu,“ vysvětlil Tomáš Braverman z Heureky.  I když je podle Bravermana dobrým znamením, že na tom e-shopy pracují, stále bývá právě nemožnost pohodlně si e-shop prohlédnout v mobilu nejčastějším důvodem, proč o nákupu přes mobil zákazník přestane uvažovat.

Zajímavé je že, ve směru mobilních nákupů jsou na tom lépe naši sousedé ze Slovenska. „Návštěvy z mobilu tam překračují 35 %, a na mobilní zákazníky je připraveno 31 % e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Platba v místě osobního odběru stagnuje, dobírka klesla

„Meziročně se obliba platby na místě osobního odběru nezměnila, využívá ji 29 % zákazníků,“ řekl Tomáš Braverman a doplnil: „Je to dáno tím, že se lidé naučili platit online platebními způsoby. Nejvíce, téměř o polovinu, posílila meziročně platba kartou online.“ Dobírka si stále drží podíl 38 %, meziročně kleslo její využívání v e-shopech o jeden procentní bod.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více