Budujeme mobilní marketing, kterým oslovíme zákazníky
Zaujmout, sdělit požadované a pokud možno získat reakci v podobě konverze. Nelehký úkol, který řeší nejeden obchodník, marketingový manažer či pracovník back-office. Poradíme tři různé způsoby, jak na to díky moderním technologiím.
Mobilní technologie v přímém marketingu budou v blízké budoucnosti hrát velkou roli. Tak jak je dnes člověk stále více mobilní a jeho hlavním komunikačním nástrojem je smartphone, je nutné marketingové potřeby těmto změnám doby přizpůsobit. V telefonu dnes lze snadno přijímat SMS, hovory či e-maily. Mobilní marketing se stává čím dál populárnější, přesto jej tuzemské firmy využívají jen zřídka. Jak prostřednictvím mobilů zacílit na zákazníky?
Mobilní marketing v současné době využívá jen velmi málo tuzemských firem. Přitom telefon používá téměř každý člověk a tak mu lze sdělení rozeslat hned třemi různými způsoby. Zatímco e-shopy této možnosti využívají dlouhou dobu, jiné subjekty, jako jsou živnostníci, či malí a střední podnikatelé, si často myslí, že jde o okrajovou záležitost. Přicházejí tím přitom o možnost jednoduše komunikovat s lidmi z různých oblastí.
1. E-mailová komunikace
Nejstarší a nejběžnější forma elektronické komunikace. Své uplatnění si najde především v případě obsáhlých zpráv a méně důležitých sdělení. Prostřednictvím e-mailingových kampaní lze odesílat hromadné sdělení desítkám, ale i desetitisícům příjemcům, kteří se nacházejí kdekoliv. Smartphone e-maily snadno přijme, zobrazí a umožní příjemci na ně zareagovat. Rychlé oslovování lidí prostřednictvím e-mailu umožňuje budovat s lidmi dlouhodobý vztah. Takové potvrzení o nákupu v e-shopu dnes bere každý jako samozřejmost a do budoucna tomu bude například i v případě potvrzení objednaného termínu k lékaři.
2. SMS komunikace
Pro jednosměrnou komunikaci, potvrzení nebo nenadálé či krizové situace je naopak vhodné využít druhý způsob komunikace, a to sice SMS zprávy. Ty umožňují komunikaci s kýmkoliv formou krátkých textových zpráv s téměř 100% mírou přečtení sdělení. Podle statistik mobilních operátorů si 60 % lidí přijatou SMS přečte do 30 minut od doručení. Nesporná výhoda oproti e-mailu spočívá v tom, že příjemce nemusí vlastnit chytrý telefon. Zaslat mu přitom lze řadu krátkých informací, včetně přání k narozeninám, slevových kupónů, nebo rychlé pozvánky či svolání na speciální akci. V SMS marketingu je dosaženo vždy výraznější konverze než v případě e-mailingových kampaní. Příprava samotné kampaně je navíc také výrazně jednodušší.
3. Hlasová komunikace
Relativní novinkou je komunikace pomocí automatických hlasových zpráv. Tento způsob komunikace umožňuje paralelně vytočit až několik stovek telefonních čísel a přehrát jim zadaný vzkaz. Ten předá libovolnou informaci prostřednictvím hlasového hovoru a získá okamžitou zpětnou vazbu. Umožňuje buď nahrát hlasovou zprávu z audiosouboru, namluvit v systému, nebo zadat text, který nástroj pomocí pokročilé syntézy hlasu převede do řeči. Zároveň je možné vytvářet různé jednoduché, ale i větvené ankety, na které příjemci hovoru pomáhá odpovídat klávesnice mobilního telefonu. Své využití najde především v situacích, kdy je nejlepší použít osobní obousměrnou komunikaci.
Autor: Ondřej Švrček, CEO Neogenia, provozovatel služby Mobilní rozhlas